NP Los Glaciares - Argentinska mise

Published: January 1st 2009

Kdyz vam zacne byt Chilska Patagonie mala, musite prejet do Argentiny, kde si muzete uzivat jeji dalsi prirodni krasy. Musite malinko potrapit penezenku - zejmena v Argentinskem Spindlu - Calafate, pak jeste prekousnout davy turistu na ledovci ale jinak to stoji za videni! Vyjizdime z nasi Patagonske krizovatky Puerto Natales a Argentinskou autobusovou spolecnosti Cootra, za par minut uz vysedame na hranicich, vystupujeme z Chile a po dalsich par minutach zase vstupujeme do Argentiny. Vita nas cedule, ze Malviny jsou argentinske!!!, sjizdime dolu do mesta Rio Turbio, ktere je ve srovnani s Puerto Natales jako kdyz prejedete hranici z Nemecka do Cech, brazdime si to Argentiskou stepi, pozorujeme plamenaky, nandu pampove, lamy, neskutecnou oblohu s jeste neskutecnejsim zapadem slunce a s padajici tmou prijizdime do umele vytvoreneho mesta Calafate, tedy Argentinskeho Spindlu, kde se rocne otoci kolem 300000 turistu v rozmezi od zari do dubna. Krom turistu se do mesta, ktere dostalo nazev podle patagonskeho kere plodiciho plody podobne boruvkam, dojizdi i mnoho argentincu, kteri tu sdili s turisty tu pravou a nefalsovanou argentinskou turistickou zabavu. Mesto ma cca 20 tisic obyvatel, 7000 ubytovacich mist, 140 hotelu a od roku 2000 i nove letiste. K nejvetsimu rozvoji tohoto mesta doslo za
Malviny jsou ArgentinskeMalviny jsou ArgentinskeMalviny jsou Argentinske

...to kdyby jel nahodou kolem nejaky Brit
poslednich 10 let.
My jsme tu na posledni chvili hledali nejake slusne ubytko v levnejsim stylu, s pokrocilym vecerem se nam ovsem podarilo najit jen hostal Guerrero, kde nam jeho unaveny majitel pronajima pokoj s patrovymi postelemi, kde ulehame pro jistotu do nasich spacaku - v Chile bychom za stejne penize meli krasnou cistou postel se snidani. Vzhledem k casove tisni od nej musime jeste koupit autobusove jizdenky do hlavniho mesta Argentinskeho trekkingu - do El Chaltenu a dale jeste vylet na ledovec Perito Moreno. V noci jeste vybiham do bankomatu vybrat balik penez, ovsem bankomaty nejak zlobi, proto musime druhy den menit penize v jedine smenarne, kde se daji menit chilske pesos a kde nas neskutecne natahuji, proste Calafate nam nejak nesedlo.
Po zbytek pobytu se vyhybame vsem produktum vyrabenym z boruvky calafate, protoze se rika, ze kdo ji pozre, urcite se do Calafate jednou vrati...uaaaaaa a ze se z ni dela veci - pro priklad uvadim marmelady, pivo, zmrzlina, likery atd.
Mastnacka tour na ledovec Perito Moreno zacina prijezdem obriho busu pred nas hostal, nasleduje vyklad skvele pruvodkyne, postupne nabirani dalsich turosu a podel jezera lago Argentino jedeme za Peritem. lago Argentino je nejvetsim jezerem v zemi a zaroven 3. nejvetsim v Jizni Americe po jezerech Titicaca a General. Ma rozloho 80x20km a krom plovoucich ker jsou v nem 2 druhy ryb "perca" a "puyen", k nim se jeste prisadila pstruh puvodem z Kanady.
Na vylete projizdime 3 typy krajiny - stepi (rozdil mezi stepi a pampou je ten, ze pampa je vlhci a ve stepi temer neprsi a rostou tam prevazne sukulentni rostliny), prechodnym lesem a magallenskym lesem. Posledni jmenovany ma specialni druh strom, ktery se nazyva "nires". Tyto stromy naleznete jeste v Chile, Australii a na Novem Zelandu, protoze AUS a NZ byly drive s Jizni Amerikou jeden kontinent -odtud take nazev AUSTRAL, ktery panuje po celem jiznim Chile - calleterra austral, cerveza austral, territorio austral atd.
Kolem Calafate je nekolik farem, kterym se tu rika "estancias" - tedy neco jako stanice. Nejproslulejsi, bohuzel smutne, je Estancia Anita (70 tisic hektaru stepy), kde byla roku 1921 stavka za lepsi pracovni podminky a platy, ktera byla ukoncena zabitim 500 stavkujicich lidi. Nejvetsi farmou v Argentine vubec je Estancia Condor, kterou vlastni - svete div se - sam pan velky Benetton, jeho estancia ma krasnych 200 tisic hektaru.
Vjizdime do NP Los Glaciales, kde jako cizinci platime vstup
Perito MorenoPerito MorenoPerito Moreno

260 km ctverecnich, 5km sirka od severni celni strany ke strane jizni, delka ledovce je 30km, vysoky je az 60metru
40 argentinskych pesos, ktery od lonskeho roku narostl asi tak trikrat, mistni plati samozrejme o poznani mene. prijizdime na parkoviste, kde je predrazena restaurace, kde vyuzivame pouze luxusnich toalet a hura na ledovec. U ledovce travime temer 4 hodiny a nemuzeme se na nej vynadivat. Navic kadych par minut z nej upadne obri kus ledu do jezera, vse za obriho hluku. Pravidelnym zvukem je praskani ledovce, ktere zni jako zvuky z kanonu.
NP Glaciales je nejvetsim argentinskym NP, ma 6000 km ctverecnich a NP je od roku 1937. Je v nem 30 ledovcu a od roku 1981 je chranen UNESCO. Prumerna rocni teplota v parku je 7 stupnu celsia, v lete kolem 13 a v zime kolem -6. V zime v parku napadne kolem 30-40cm snehu.

dalsi snimek modreho krasavcedalsi snimek modreho krasavce
dalsi snimek modreho krasavce

Perito denne narusta o 2m v prostedni casti a o 40cm na krajich, ovsem o to same denne roztaje - pozitivni na tom vsem je to, ze jako jeden z mala na svete NEUBYVA!!!

Tot: 0.134s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0875s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb