PUERTO IGUAZÚ 27.-29.11.2009

South America » Argentina » Misiones » Puerto Iguazú
November 29th 2009
Published: November 29th 2009

PUERTO IGUAZÚ ARGENTIINASSA 27.-29.11.2009

Argentiinan puolella yleisiä alueita ei ole siistitty, ojat kasvavat rikkaruohoa, pensasaitoja ei ole tasoitettu, talot ja bussit ovat rähjäisiä, mutta tunnelma on paljon sydämellisempi ja rennompi. Nyt on taas hauskaa, kun ei enää tarvitse varoa askeleitaan. Voin käyttää yleisiä kulkuvälineitä ja hoitaa asiani espanjan kielellä. Olen saanut vapauteni takaisin.

- Tietenkin voi, suosittelen sitä teille, siellä on kolmen valtakunnan maamerkki ja hyvin kaunista.
Miten niin ette voisi mennä jokirantaan kävelylle?
- Brasilian puolella sanottiin, ettei sinne ainakaan saa mennä.
- Niin, te tarkoitatte ryöstöjä ja päällekarkauksia. Ei tällä puolella sellaista tapahdu.
Tämä on pieni paikka.

Pieni paikka ja suuri paikka. Viihdyn selvästikin paremmin pienissä paikoissa. Jopa Iguazún putoukset ovat Argentiinan puolella paljon näyttävämmät ja luontopolut luonnonmukaisemmin suunniteltu. (ks. kuvat)

Elintaso on kenties puolet alhaisempi kuin Brasiliassa. Se näkyy hinnoissa seuraavalla tavalla. Yksi euro on 5,85 Argentiinan pesoa ja 3,84 Brasilian realia. Silti sama shampoopullo maksaa numeroissa saman verran, 6 pesoa tai realia. Mutta kun eurolla saa miltei kaksi kertaa enemmän pesoja kuin realeja, on tapahtunut dramaattinen hintojen lasku rajajoen ylitettyäni.

Argentiinan peso on kuin entinen Suomen markka. Onkohan meidän elintasommekin sama?

Nyt taas ymmärtää selkäytimellään, mitä mikin maksaa. Siitä esimerkki: putouksilla limsa- ja vesipullo maksoivat yhteensä 15 markkaa (pesoa); olipas tyyristä, ajattelin, kun kaupassa sama ostos oli vain 5 markkaa.

Toisaalta kallis ostos oli vain kaksi ja puoli euroa, kaupan edullisempi ostos 90 senttiä. Ilmaista, huudahtaa euroihminen. Sen kun vain haen kaupasta ja juon litrakaupalla ilmaista limsaa ja vettä.

Markkaihminen on tyystin eri mieltä. Ei se nyt suinkaan ilmaista ole, jos se maksaa viisi markkaa.

xxx

Brasilian prameus ja vaarallisuus vaivaavat minua yhä. Miksi Argentiina ei ole vaarallinen, jos tämänkin maan omistaa viisikymmentä vanhaa sukua kuten minulle kerrottiin kahvilassa? (Toisin kuin brasilialaiset argentiinalaiset tulevat mielellään juttelemaan. He eivät heti harmistu, vaikka keskustelukumppanin espanjan taidot ovat heikot. He alkavat puhua vähintään yhtä heikkoa englantia. Arvostan sitä suuresti. )

Mutta jos täällä ihmisten eriarvoisuus on yhtä jyrkkää kuin Brasiliassa, ellei jyrkempää, kun tämä on huomattavasti köyhempi maa, miksi vain brasilialaiset ovat menettäneet moraalinsa?

Onko Argentiinan lähihistoria ´likaisine sotineen´, jolloin ihmisiä katosi, valtio terrorisoi omaa kansaansa, niin traaginen, ettei argentiinalaisilla ole mitään yllykettä ryhtyä väkivaltaisuuksiin, ei toisiaan eikä vierasmaalaisia kohtaan?

xxx

Iguazún putouksilla pikku-Carloksen lippalakille oli laskeutunut useita perhosia. Mariposa on espanjan kielen kaunein sana - toistaiseksi.

Tot: 0.126s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0768s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb