Fredag d. 11 Juli: Che Guevara

South America » Argentina » Córdoba » Córdoba
July 11th 2008
Published: July 24th 2008

Fredag d. 11 Juli: Che Guevara
Vældig flink guide sørgede for at vi endelig fik smagt en lokal specialitet
Jesuitter mølle i Alta gracia
Besøgte et af che guevaras barndomshjem i Estancia. Guf for mut og fat. Argentinerne er meget stolta af ham.
Meget varmt 23.8 grader. Man kan mærke man er kommet nordpå. Fra vinter til sommer over en enkelt bustur.
Vi fik at vide af guiden at man i de seneste 10 år er begyndt at producere meget soja, da den billige peso har gjort det rentabelt at dyrke den billige jord. Før var der bare prærie.
Fik en ganske forfærdelig burger med en papbøf. Selv i argentina med alt deres kød er der nogle sorte får. Selvom det virker forstyrrende på de spisende kunne det nok være en god ide at kigge på om maden ser godt ud inden man sætter sig.

Så en dæmning fra 1889 som dog ikke lavede strøm da der ikke var nok vand. Ingeniørerne (franske) af den første dæmning blev retsforfulgt og den ene af dem hængt fordi man ikke regnede dæmningen for stærk nok (det siger noget om rådgiveransvar), og derfor farlig for Cordoba. Det tog dog en del dynamit for at sprænge den i 1930erne. De fik den aldrig helt væk.
Det vrimler med fiat 500 - en meget populær bil.
Flot tur gennem kløften som gennem tiden er blevet skåret ud af vandmasserne.
Udenfor cordoba er der dyre boligkvarterer med pigtrådsindhegning og vagttårne. Noget overkill synes vi nok.
Købte mad til busturen, da vi har erfaret at måltiderne kan være af, efter vores ganer, svingende gastronomisk kvalitet, og tidspunkterne hvornår de kommer er varierende.

Det var svært at finde en ledig taxa. Der var en der prejede taxaerne for os, og i skyndingen glemte vi helt at give hende penge.
Vi fandt aldrig en ordentlig taxa, men en pirattaxa i civil kom forbi. Vores umiddelbare reaktion var at det var en dum ide, men givet den noget pressede situration pakkeve vi nu alligevel vores ting i bilen og håbede på det bidste. Det viste sig nu hurtigt at chaufføren var lige så venlig som alle de andre argintinere vi har mødt så det var overhovedet ikke noget problem. Til slut fandt vores bus sig til rette et sted mellem platform 20 og 30, så vi kunne sætte os ind og var på vej mod Salta.

Tot: 0.054s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0361s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb