Australia - Del 1

Oceania
March 26th 2010
Published: March 27th 2010

Beklager oppholdet i bloggingen, det har vert mye reising og lite med tilgang til internet!

Sa var det nytt kontinent og nytt land som sto for tur. Australia, Aussieland, Oz eller Down Under om man vil! Ankom Cairns pa marra kvisten etter en mellomlanding i Darwin. Tropebyen Cairns ligger pa nord-ost kysten i staten Queensland og er en trivelig og alreit by. Bare for a ha sagt det: nar man kommer fra sor-ost Asia og til Australia er prisene noe helt annet. Fikk innlosjert meg inn pa et hostel sentralt i byen og havnet pa rom med, ja hvem andre enn: svensker! Trivelige svensker altsa, sa hang rundt med dem den tiden jeg var i Cairns. De beste strendene ligger litt nord for byen. Selve byen har ikke noen badevennlige strender, sa derfor har de bygget en lagune/basseng nede ved sjokanten. Sa her tilbrakte vi mye tid! Etter nesten en uke i Cairns reiste jeg videre til Cape Tribulation som ligger en 3 timers kjoretur nord for Cairns. Stedet er omkranset av regnskog som gar helt ned til sjoen og moter The Great Barrier Reef, verdens storste korallrev! Og i tillegg er noen flotte strender der. Men det var en bakdel med det! Nar vi ankom der vi skulle overnatte, fikk vi folgende streng beskjed: Ikke bad i sjoen! Arsak: Siden det er regntid her i Queensland fra nov-apr blir sjoen innvadert av Box jellyfish og Irukandji jellyfish som er en type maneter og disse er giftige. Og om ikke det var nok, sa var det tillegg saltvannskrokodiller her. Sa det var egentlig en grei beskjed a forholde seg til!! Sa eneste bademulighet var en kulp i en liten elv i regnskogen, men det var forfriskende med ferskvann. Pa veien tilbake til Cairns var vi innom Port Douglas og Mossman som er to smabyer med en avslappet atmosfere og i tillegg trivelige! tilbake i Cairns hadde jeg booket samme rom som sist og svenskene var der fortsatt! Tilbrakte 2 dager til her for jeg satte kursen sorover mot Hervey Bay som er utgangspunkt for verdens storste sandoy, Fraser Island. I selve Hervey Bay skjedde det veldig lite, det er Fraser Island som er det store trekkplasteret. Sa det var bare a komme seg ut dit raskest mulig! Oya huser f.eks regnskog, en rekke innsjoer, dingoer, milevis med strender som fungerer som vei pa ostkysten nar det er lavvann. Dette er bare noe av det som kan oppleves her, kort sagt et spennende og interessant sted. Som sagt er det regntid her i Queensland na men har vert ekstremt heldig med med veret og har hatt for det meste sol og atter sol😊 Etter noen avslappende dager her, bar det nedover til Brisbane der jeg motte Simen igjen som hadde vert en tur i Bangladesh. Det forste vi gjorde var a lete etter en billig bil som var til salgs sann at vi kunne gjore var egen roadtrip "'down under. Men prisene stod ikke i stil til budsjettet vart, men vi kom over en leiebil til en fornuftig pris. Sa vi slo til! Og bilen: Ford Falcon stasjonsvogn - 4,0L, automat og glad i bensin! Sa vi leide den med Brisbane som utgangspunkt for sa a levere den inn nede i Melbourne 14 dager senere. Sa hvem skulle kjore av oss to, det ble meg fordi jeg har hatt lappen lengst! Neida, jeg meldte meg frivillig mens Simen meldte seg som kartleser! Og nar man har en utmerket kartleser og en utmerket sjafor, sa blir det en ganske bra kombinasjon!! Det er jo venstrekjoring her nede og forer/passajerplass omvendt av va en er vant pa hjemmelige trakter. Men ble egentlig fort vant til det. Forovrig var ikke Brisbane noe spennende. Sa da cruiset vi nedover Gold Coast ned mot neste destinasjon: Surfers Paradise. Som navnet lyder sa er dette surfernes mekka her i Australia, milevis med strender og bolger som er skapt for surfing. Etter a ha sett oss litt rundt kjorte kjorte vi til robina der Sharyn og glen bor, de som jeg motte i Laos. Robina ligger like utenfor Surfers, en kjoretur pa 10 min. Der ble vi tatt i mot med apne armer og det betydde boblebad pa terrassen og hvitvin! Thats the way they do it when new guests arrive!! Superhyggelige mennesker😊 Sa var det tid for surfing. Glen tok oss med ned til Coolangatta like sor for Surfers der forholdene var pa topp den dagen. Han har drevet med surfing i nermere 30 ar sa vi skulle vere i de beste hender. Det a surfe ser egentlig ganske lett ut men det var det slett ikke. Sa fort man kom seg opp pa brettet gikk man pa tryne ut i bolga. Balanse er essensielt ved surfing og det ma trenes opp!! Sa vi gikk over til bodybording som er noe enklere a utove enn surfing. Ellers sa var vi ute a testet nattelivet i Surfers med S og G, gorde litt strandliv, spiste, a ja: slappet av😊 En stor takk til vertskapet. Etter 3 overnattinger hos dem satte vi kursen videre nedover ostkysten inn i ny stat(New South Wales) og mot Byron Bay, et lite og ganske laidback sted. Her gjorde vi ingenting annet enn a spise, drikke og igjen: slappe av pa stranden! Jo, vi fikkmed oss en soloppgang fra fyrhuset ved Cape Byron😊 Fantastisk utsiktspunkt forovrig. Sa var det klart for "the outback", altsa odemarken. Siden Simen er en ivrig hobbyfotograf, hadde han satt seg ut 4 nasjonalparker som han ville fotografere fra og da var det komme seg av garde. Vi kjorte fra Byron og videre ned til Grafton for sa innover i landet mot forste np som heter Washpool. Den ligger mellom Grafton og Glen Innes. Parken bestar av subtropisk regnskog sa vi sjekket ut denne med gatur pa 5 timer. Nar vi kom tilbake til bilen og skulle skifte fottoy etc, hadde 3 stk. flattlignende kryp peilet seg inn pa blodarene pa den ene ankelen min og sug seg fast der!! Og de satt j......ig godt fast, og etter a ha fatt fjernet de rant det blod i strie strommer! Iflg. Simen var det ikke farlig, han opplevde det samme i jungelen i Brasil med samme type kryp. Og bade han og jeg er fortsatt oppegaende! Overnattet i bilen der forovrig. Neste mal var Broken Hill, en liten gruveby pa grensa til staten South Australia. Den la sapass langt ute i outbacken at vi matte dele opp kjoreturen dit, forovrig spilte de inn Mad Max 2 her med Mel & Co. Vi kjorte fra Washpool gjennom smabyer som Armidale og Gilgandra for vi overnattet i Tamworth. Sa var det pan igjen neste dag med kjoring og atter kjoring. Hadde en overnatting til for Broken Hill. Overnattet i bilen langs veien rett og slett ute i odemarka! Bare for a ha sagt det: ute i outbacken var det sa med fluer fra morgen til kveld at det var helt j......ig. Og nar det ble morkt og fluene gikk til sengs! sa kom myggen frem og det var like ille om ikke verre. Nar vi stoppet for a ta en strekk pa bena hadde du plutselig en fluesverm rundt deg. I tillegg var det sykt varmt. Kjoringen ble unnagjort pa dagen i den verste varmen, bilen hadde AC sa da var det bare fryd og gammen. Vi kjorte og vi kjorte, endelose strekninger, stort sett rett frem med en sjelden sving i ny og ne!. Det var sa fa biler vi motte at de som vi motte hilste! Sikkert for selskapets skyld. Pa strekningen mellom Tamworth og Broken Hill var det et strekke pa 6 mil som var rett frem og helt flatt! Sa vi tenkte: Hvor er vi pa vei hen! Broken Hill var faktisk en trivelig liten by ute i odemarka, vi spanderte litt tid her for vi satte kursen mot Kinchega np sor for BH. Her krydde det av kenguruer og bare flaks gjorde at vi ikke fikk noen i frontruta. Sa her hoppet og spratt de rundt i hytt og pine! Her overnattet vi ogsa og i kveldinga hadde vi et herremaltid med grilla lam og bakte poteter med billig vin attat! Vi fikk problemer med servostyringen etter BH. Fant etter vert ut at det var en lekkasje i en slange var problemet sa all oljen rant ut. Vi matte da kjope servostyringsolje hyppig og fylle pa. Neste stopp var Mungo np som ligger ned mot grensa mellom staten New South Wales og staten Victoria. Vi kjorte innom byen Mildura som ligger i Victoria for a handle litt proviant for sa kjore ut til Mungo np. Det hadde regnet en del for vi ankom parken og som gjorde at veien inn dit var i elendig stand sa det var et lite under at vi kom frem! De fa bilene vi motte hadde 4WD og det burde vi ogsa hatt!! Parken bestar av svere sanddyner og et par innsjoer som torker inn na under sommeren. Det var et spesielt landskap, men ganske fasinerende. Og igjen var fluene pa plass! Jeg tar ikke i hvis jeg sier at Simen hadde 200 fluer pa ryggen sin mens vi gikk pa sanddynene. Siste np var The Grampiens som ligger i staten Victoria. Deler av parken var preget av den store skogbrannen som herjet i staten februar 2009. Det var noen fossefall som var verdt a fa med seg her og noen utsiktspunkt som var heftige! Etter en overnatting i The Grampiens kjorte vi strake veien ned til kysten og byen Warnnambool. Da var vi ferdig med ''outbacken'', en opplevelesrik og lang biltur, men med altfor mye fluer og mygg😊)

Fortsettelse folger.

28th March 2010

Ja dette var mye opplevelser på 2 mnd.ser fortsatt ut som du trves, Ca 1 mnd igjen,kos deg videre på turen.
30th March 2010

Dette var del 1. Del 2 er rett rundt hjornet!

Tot: 0.201s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0562s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb