Nyar vid glaciaren

Oceania » New Zealand » South Island » West Coast » Fox Glacier
December 30th 2005
Published: January 3rd 2006

Fox Glacier

Vi aker tillbaka till vastkusten och soderut langs den med buss. Vi forstar varfor den ibland kallas Wet Coast eftersom det regnar igen, hela vagen i bussen sa vi missar en massa fina utsikter som busschaufforen berattar om. Det ar inte mycket manniskor som bor langs vastkusten, alla samhallena bildades under guldrushen och en del har lyckats klamra sig kvar. Fortfarnde bryter man guld har och dar. Det finns ocksa en stad kand for sin jade, dar bussen stannar till lagom lange for att man ska kunna kopa souvenirer.
Resan slutar denna gang i "Fox Glacier". Gissa vad den sta'n ar kand for? Har spenderar vi var nyarsafton, och tar under dagen en guidad heldagsvandring uppe pa glaciaren, i det faktiskt fina vadret. Frammat kvallen festar vi till det lite pa campingplatsen, och gar en promenad in till byn dar vi ar vid tolvslaget. Inte mycket till fyrverkerier, men de sjong "Auld Lang Syne" pa den lokala hotellpuben.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.008s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb