Virolaista vuoristomatkailua

Oceania » New Zealand » South Island » Picton
March 17th 2008
Published: March 17th 2008

Matkailumuodon puolesta oli kuin Virossa: rollikka, lautta, hidas juna. Maisemat olivat kylla sitten ihan muuta!

Herasin jo viiden jalkeen, ennen kannykan soittoa. Aikaa oli aamulla yllin kyllin. Pakkasin loput kamat ja suunnistin bussipysakille. Talla kertaa paasinkin rollikan kyydissa, ja maanantaiaamun liikenteessa rollikoita naytti olevan enemmankin. Viikonloppuna niita ei ollut nakynyt lainkaan. Olin asemalla klo 7.10. Asemalta oli ilmainen bussikuljetus laivaterminaaliin. Suuntasin Check-inin jonoon. Rinkka piti jattaa sinne, mika olikin katevaa: se kulki matkatavaroissa ensin laiva- ja sitten junamatkan.

Laivaan mahtui 1600 matkustajaa. Laiva lahti klo 8.25. Istumapaikaltani naki hyvin eteenpain. Kavin valilla ottamassa kuvia laivakannella ja syomassa englantilaisen aamiaisen. Merenkaynti ei ollut kovaa, ja oli miellyttavaa matkustaa. Olo oli kuin Tallinnan laivassa. Varsinaista avomerta oli vain pieni osuus: ensin ajettiin pohjoissaaren rantaa pitkin ja lopuksi etelasaaren salmissa ja vuonoissa. Perilla Pictonissa oltiin klo 11.35.

Suuntasin rautatieasemalle, jonne oli matkaa noin 300 metria ja sain tietaa istumapaikkani. Jututin tanskalaisryhman ruotsalaista opasta ja menin lahibaariin. Otin ensin oluen ja sitten kahvin ja muffinssin. Junan piti tulla klo 12.13 ja lahtea klo 13. Se tuli klo 13 ja lahti klo 13.30. Reilusti myohassa siis.

Heti junamatkan alussa tajusin, miksi junat ovat taalla niin hitaita: rata oli sen verran kehnossa kunnossa. Koko valtiossa kulkee paivassa vain nelja kaukujunaa ja kukin ajaa reittinsa vain kerran. Olo oli siis hyvin erilainen kuin Suomessa. Matkustajistakin suurin osa oli kiireettoman turistin oloisia elakelaisia. Maisemat olivat samantyyppisia kuin Chilessa: makia, jokia, metsia, niittyja. Lampaita riitti. Sikali junamatkailu paihitti bussit etta ravintolavaunusta saattoi hakea syotavaa ja juotavaa. Juna saapui lopulta perille Christchurciin klo 19, noin 40 minuuttia myohassa. Olin matkustanut oikeastaan koko sen ajan, kun aurinko oli horisontin ylapuolella.

Tot: 0.299s; Tpl: 0.018s; cc: 13; qc: 44; dbt: 0.1404s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb