Lake Tekapo

Published: October 28th 2011

Lake Tekapo

Lake Tekapo is een enorm groot meer tussen de bergen (Mount Cook). Het water is helder blauw, letterlijk blauw! Geen meertje om es uw tenen in te steken (of ze vriezen der af) , maar wel om naar te kijken. Het meer ligt op meer dan 710 meter boven het zee niveau.
=>het water kleurt paars en blauw door het gesteente. Kleine steentjes brokkelen af en vallen in het water.

Het symbool van Lake Tekapo is een hond. 'The Good Sheperd'. Het verhaal gaat over een man McKenzie die de bergen beklom en moest gered worden door zijn hond.
Vandaar dat de hele streek het McKenzie district noemt.
Ook de kerk aan het meer, is 1 van de druk bezochtste kerken van Nieuw-Zeeland. En de meest gefotografeerde.
Als je in het gebouw zit kijk je op het meer en de bergen uit.

In het dorp zelf was het niet toegelaten om 'wild' te camperen vanwege het lawinegevaar. Ideaal dus om ons haar te wassen (en naar een Holiday camping te gaan) met lekker warm water.
Het was een gans gedoe om een plaatsje te vinden , wij hadden uiteraard de goedkoopste optie gekozen, ... een plekje met geen elektriciteit. Vandaar dat we in 'het veld' werden gesmeten , met jawel, 10 cm sneeuw!
Gelukkig had ik wél mijn zware botinnen mee – en niet alleen mijn All Stars!-
:-)

Na wat paniek van 'we gaan er morgen niet meer uit geraken met de auto', bleek het al bij al nog goed mee te vallen. De sneeuw was gesmolten onder onze voituur = hoera!
Op 2 minuten met de wagen stonden we in het bos. We zagen verschillende mensen terug komen van de berg die echt 'zwaar' gekleed waren en van die wandelstokken bij zich hadden. Ons wandelpad (of wat erbij moest voorstellen) was tot op bepaalde stukken nog helemaal ondergesneeuwd, behoorlijk glad, nat, én bomen op ons baantje waar we nog 'over' moesten klimmen ook.
Wie mij (Jasmijn) kent, weet dat ik niet van de lenigste ben :-) maar goed dat er ook niemand achter ons kwam...wat een gesukkel.

Helemaal boven op de berg zijn we niet meer geraakt. T'was nog een lang stuk te gaan en we moesten het gevaarlijke pad nog zonder beenbreuken terug naar beneden wandelen ook.
(had ik ook maar zo'n stok op dat moment gehad...)

Naast de berg heb je een warm water bron. Hot springs and spa complex. Niet zo goedkoop als in Budapest. Maar k'had er ook graag in gezeten. Anyway, de compagnon zei 't'is een low budget reis, we hebben geen geld voor in een broebelbad te zitten'. In Hammer Springs zijn ze nog meer gekend voor de Hot Springs, daar kunnen we naartoe.
Hammer Springs daar hou'k hem aan!!! Hij zal het niet vergeten zijn!

De 2e nacht sliepen we in een 'self -contained camping'. Voor de mensen die niet weten wat dat is: een camping zonder elektriciteit, zonder stromend water, zonder 'normale' wc (t'is in een stinkende put), zonder douche MAAR wel goedkoop. Zo'n 6$ per persoon per nacht. Wij betaalden niet (de camping was totaal niet onderhouden en er was geen ziel te bekennen).

Tot: 0.079s; Tpl: 0.012s; cc: 14; qc: 28; dbt: 0.0371s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb