Gletchervandring

Oceania » New Zealand » South Island » Franz Josef
June 13th 2007
Published: June 13th 2007

GletcherholdetGletcherholdetGletcherholdet

Klar til at bestige gletcheren.

Gletchervandring

Australasia » New Zealand » South Island » Franz Josef By hove99
June 13th 2007 I dag var jeg paa en heldagstur op ad Franz Josef-gletcheren paa vestkysten. Den er opkaldt efter den Oestrigske Kejser Franz Josef den 1. af den opdagelsesrejsende Julius von Haast, idet den mindede ham om kejserens hvide skaeg.

Det var en rigtig flot tur. Det foerste stykke var der hugget smaa trin ind i gletcheren, saa det var nemt at komme op. Men efter det, var det oplivende tur mellem gletcherspalter og tonstunge isblokke, som hang faretruende over ens hoved.

Man blev udstyret med pigge til ens stoevler og en isoekse, som de fleste fik brug for et par gange til at stoette sig til eller undgaa at falde! Vi havde selvfoelgelig en erfaren guide med, som fandt et passende rute op (og ned!).

Paa vej opPaa vej op
Paa vej op

Jeg gad ikke de der blaa dragter...
Frokost paa isenFrokost paa isen
Frokost paa isen

Ja, det er vel kun skotske guider man finder ifoert shorts paa en gletcher...
GletcherspalteGletcherspalte
Gletcherspalte

Saadan een skal man lade vaere med at falde i.
I en grotteI en grotte
I en grotte

Der var mange maerkelige steder at udforske. Og gletcheren aendrer sig hele tiden, saa dagen efter var denne grotte nok vaek.
Paa vej ned igenPaa vej ned igen
Paa vej ned igen

Det blev lidt "tight" til tider!
Synet bedragerSynet bedrager
Synet bedrager

Det var foerst nok man kunne se andre grupper, at man fik en ide om stoerrelsesforholdet!
PjaskvaadPjaskvaad
Pjaskvaad

Jeg tog en anden rute hjem til byen med en amerikaner, jeg moedte i bussen. Vi skulle over en del smeltevand fra gletcheren!
SammenstyrtetSammenstyrtet
Sammenstyrtet

Noget af stien var desvaerre kollapset i et stenskred, men vi kom forbi! Dane, amerikaneren, var heldigvis bjergguide derhjemme :-)
Det siger du ikkeDet siger du ikke
Det siger du ikke

Det her skilt skulle nok have vaeret sat paa begge sider af stenskredet.

Tot: 0.118s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0696s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb