Cityliv i Christchurch, valskadning i Kaikora

Oceania » New Zealand » South Island » Christchurch
January 31st 2006
Published: February 17th 2006

Christchurch-Kaikoura

Vidare till Christchurch, Nya Zealands tredje storsta stad, pa sydons ostkust. Har finns lite trevliga kafeer, en mysig gagata och en katedral och vi insuper stadslivet under ett par dagar.
Darefter aker vi till Kaikora som ligger lite langre norrut. Havsbotten utanfor denna lilla kustort stupar brant vilket ger goda mojligheter att se valar i omradet. Den forsta turen vi bokar in oss pa blir installd (vadret igen) och vi tar da tillfallet i akt och gar en langpromenad ut pa en halvo. Pa halvon finns flera salkolonier och man kan ga mycket nara djuren. Ibland upptacker de oss innan vi ser dem och vi blir ivagjagade av en vaktsal som ligger intill stigen pa ett stalle.
Tidigt nasta morgon blir dock valutflykten av och vi far se stjartfenan pa inte mindre an tre kaskelotter innan de dyker ner i djupet pa jakt efter jatteblackfiskar. Eftersom vi hade en sadan tur med valarna blir det aven en stunds tittande pa akrobatiserande delfiner innan batutflykten ar over.

Tot: 0.076s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.0388s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb