Nord paa..

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island
March 8th 2010
Published: March 13th 2010

Tidlig tirsdag morgen kl. 7.15 gik turen op til den nordligste spids af nordoeen. Turen var med Kiwi exsperience som er det selskab vi koerer rundt med her i New Zealand.
Vi skulle ud og gaa en lille tur i en skov, hvor nogle af New Zealands kendte traer voksede. Derefter rundede vi spidsen af nordoen, hvor vandende moedes. Strandende paa nordoen var helt fantastisk smukke. Lange strande med lysseblaat vand og den skoenneste udsigt. Senere ankom vi til en masse sandbjerge, hvor vi skulle u dog surfe paa sand. Sandbjergene var taarnhoeje og tog paa krafterne at komme derop i varmen, men var super fedt at kure ned.

Tsunami

Dagen starter paa en lidt ubehagelig maade med trusler om tsunami. Opkald fra venner og familie, goer at vi egentlig havde taenkt os at droppe den planlagte kanotur med to indfoedte. Vi fik derfor pakket vores ting, idet de paa vores Hostel snakkede om evt. faelles evakuering. Da vi skulle moedes med de to indfoedte, fik de overbevist os om at det var mere sikkert paa vandet, end paa land, fordi der ville gaa lang tid foer vi kunne komme op paa et bjerg hvis vi blev paa land. Vi var paa et hold af 8, men endte med at vaere 4 der tog afsted. Vi laerte de forskellige Maui (de indfoedte i New Zealand) ord for roning, og roede ud paa havet. Vi var begge skraemt af tanken om at der kunne komme en tsunarmi imens vi var derude, saa gjorde hele oplevelsen lidt mere ekstrem. Da vi sejlede rundt, sang de Maui sange saa vi kunne faa et lille indblik i deres kultur. Da vi havde roet i en time, skulle vi hoppe a kanoen, og dykke efter muslinger. Musliner der ligger under sandet, som du dykker ned og graver efter. Var en sjov oplevelse, idet det fik os taenke paa lidt andet en Tsunami.
Senere sejlede vi ind til land, hvor vi skulle op paa et hoejt bjerg, som er et helligt omraade for Maui folket. Naar man gik bag dem op af bjerget, maerkede man deres staerke foelelse for deres kultur og deres folk. En hel anden foelelse end danskere har for deres folk. Udsigten fra bjerget var helt fantastisk, med udsigt over de 144 oerer omkring kysten. Derefter sejlede vi ud til en af de 144 oer og kogte muslingerne vi havde fanget, og saa de to indfoedte danse deres oprindelige Maui danse. Dagen var praeget af mange forskellige foelelser, men vi er glade for at vi tog ud paa kanoturen, idet vi havde en helt fantastisk dag.

Syd paa

Dagen efter vores kanotur, gik turen syd paa. Vi havde en enkelt overnatning i Auckland, som var vores udgangspunkt. Aftenen var praeget af traethed, saa blev ikke til det vilde. Morgenen efter kl. 07.15 gik turen til Mercury Bay. Paa vej til Mercury Bay, stoppede vi paa en hoej skraent, hvor vi skulle gaa ned af bjerget, og gaa paa stranden. Turen var lang og haard, og solen var stort set vaek da vi endelig var kommet ned paa stranden,- Men vi fik god motion. Vi var nu med en ny KIWI bus, hvor vi moedte 6 andre danskere, som vi hurtigt faldt godt i hak med. Sidst paa dagen ankom vi paa et lille hostel i Mercury Bay, som er en lille by bestaande af to huse og et lokum -stort set! Efter faelles aftensmad gik vi en lille tur og ellers bare hyggede os med de andre danskere.
Morgenen efter gik turen til Roturoa, som ogsaa er en lille by bestaaende af et pas huse og pub. Paa vej til Roturoa stoppede vi ved nogle helt fantastiske omgivelser. Vi skulle paa en times gaatur, hvor vi krysede nogle hoeje broer og gik igennem de gamle guldminer. Tundlerne var lange og helt moerke, men var en fed oplevelse -og endelig noget der var gratis 😉 Da vi ankom til Roturoa spillede vi volley med de andre danskere og tog ned paa den lokale pub senere paa aftenen.

Tot: 0.063s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 27; dbt: 0.026s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb