Sista vandringen

Published: March 1st 2006

Tredje gangen gillt. (Om ni kommer ihag har vi forsokt att ga den har vandringen tva ganger tidigare.) Pa alla hjartans dag tar vi en snortidig buss (fran Taupo) upp till den lilla bergsbyn Whakapapa, som eg bara bestar av ett enda stort hotell, och borjar ga "Tongariro Northern Circuit". Detta ar ocksa en sk Great Walk och i denna ingar "Tongariro Crossing" som ar en mycket popular dagsvandring over ett omrade med vulkanisk aktivitet. Vi gar vandringen baklanges, eftersom vaderleksprognosen ser bast ut at det hallet, med tanke pa utsikter. Uppe i nationalparken vandrar vi nastan hela tiden ovanfor tradgransen och vi har torrt och vackert vader och fantastiska vyer redan forsta dagen.
Vi campar och forsoker folja de nagot bangstyriga reglerna avseende detta. Minst 500 m fran stigen och utan sikte. Inte helt latt dar det inte finns nagra trad.
Den 15:e ar Pers fodelsedag, och trots att vi endast har stormkok att tillga blir det nygraddade scones till frukost. (Det tar ganska lang tid och scones blir platta, men goda.) Eftersom vadret ar sa fantastiskt gar vi nastan hela vagen tillbaka till Whakapa och passerar under dagen det vulkaniska omradet med haftiga features, som gor sig mycket battre pa bild an i text. Pa kvallen slar vi lager vid en back, som har en hel del vatten i sig men kanske inte sa mycket som det skulle kunna vara. Nar vi nasta morgon gar upp och ska tvatta oss lite ar backen forsvunnen. Det blev en mager frukost utan vare sig kaffe eller the. Vi hittar dock en liten strom langre fram pa vagen och far oss vart morgonkaffe innan vi kommer tillbaka till Whakapapa dar vi far oss mat och vila innan bussen tar oss norrover.

Tot: 0.116s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0716s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb