Gisborne

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » East Coast » Gisborne
January 17th 2012
Published: January 20th 2012

Gisborne is best wel een gezellig stadje met enkele heel grote winkelstraten. Het is de moeite om rond te lopen in Muirs bookshop. De oudste boekenwinkel van de stad. Op de 2e verdieping kan je koffie drinken en brownie's eten!

Na wat rondslenteren kwamen we opnieuw een boekenshop tegen, dit was misschien wel de 2e oudste van de stad...in elk geval was het een bizar winkeltje. De rekken stonden overvol met oude boeken. Ik kocht een boekje uit 1900 voor $2.00! Poëzie van Lord Byron.
Dit zou je in België niet vinden!
We zagen heel veel oude boeken, eerste drukwerken van bekende schrijvers (boeken die meer dan 200 jaar oud waren en in goede staat) voor slechts $2.00!
Dju toch! Waarom is het zo duur om iets op te sturen naar België??

Vanuit Gisborne reden we naar een eco-camping met uitzicht op zee. Helaas was het enorm aan het regenen en was de camping net geen moeras. Veel zicht op zee was het niet. Wel hadden we de volgende morgen een leuk gesprek met een andere campeerder.
De ene man stond vissen open te snijden (ja, om 9u 's morgens) en een andere vrouw gaf ons haar zelfgemaakt brood.
Ze was uit Wellington en ging naar een nicht in Auckland. Ze had heel veel brood gemaakt omdat ze geen brood uit de supermarkt lustte. (is hier net sponsbrood)
Haar brood was biodynamisch. Ik vroeg haar hoe ze dat maakte en ze had maalstenen om haar eigen bloem te maken. Ze kocht dus de graankorrels (biologische) op bij een boer en maakte zo haar eigen brood.
Op die manier ging er geen extra energie verloren tussen het graan en het brood.
Ze zei ook dat er steeds meer mensen in NZ, back to basic proberen te leven. Veel mensen zien dat de wereld en de mensen er slechter aan toe zijn met de grote suprmarktketens en de fastfoodrestaurants.
Vele mensen kweken geen eigen dieren meer, hebben geen eigen fruit of groenten en lopen dagelijks naar de supermarkt. Mensen worden ziek en nemen pillen voor wel honderd dingen tegelijk. De ene pijn lokt een andere uit.

Onze droom is ook om self sufficient te zijn en zo min mogelijk naar de supermarkt te moeten gaan.
De vraag is alleen , waar we onze droom kunnen waarmaken.
In het dure land als België zal het hoogstwaarschijnlijk niet lukken...

Tot: 0.085s; Tpl: 0.012s; cc: 14; qc: 29; dbt: 0.0593s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb