Aukland, New Zealand


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central
January 10th 2009
Published: January 10th 2009
Edit Blog Post

Min udsigtMin udsigtMin udsigt

Min udsigt fra min lejlighed, hvor man kan droemme sig laaangt vaek:-)
Hej alle!

Efter en 33 timers flyvetur med mellemlanding i London, Bankok og Sydney ankom jeg omsider til New Zealand den 3. januar 2009. Flyveturen var ret udmattende, men pudsigt nok moedte jeg en af mine rigtig gode veninder, Signe, og hendes veninde i London lufthavn. Endnu mere utroligt var, at vi skulle vi sidde ved siden af hinanden til Sydney i et fly med omkring 500 passagerer.
Da jeg jeg ankom alene til Auckland lufthavn var de meget strikse med, at jeg ikke tog frugt eller andre planter med ind. Selv mine sko skulle vaere rengjort for jord. New Zealaenderne passer meget paa deres unikke natur, og vil ikke have fremmede planter og lignende ind.
Jeg bor nu i en lejlighed paa 14. etage med en flot udsigt ud over byen og havet - kun 5 min. fra centrum, hvor min skole ligger.
Jeg bor sammen med to japanere, Caiko og Sarajka, og en koreaner, Caisy. Det tog lidt tid at vende sig til deres vaner og lugten af nudler 24 timer i doegnet, men vi har det rigtig sjovt.

I skolen er jeg underligt nok blevet placeret i den bedste engelskklasse sammen med 9 drenge fra Saudi-Arabien, en japansk pige og en en pige fra Venezuela. Resten paa skolen synes at komme udelukkende fra Asien, isaer Kina. Jeg tror vi er 6 europaerer af de nystartede elever, saa man foeler sig ret anderledes:-)

Vi gaar i skole fra kl 9.30-12.30 og fra 13.30-15.45. Derefter gaar besoeger vi ofte en af de mange Starbucks cafeer, hvor kaffen er meget billigere end i Koebenhavn. Byen Auckland er ikke saelig gammel, men der er godt gang i den. Auckland er meget bakket, da den er grundlagt paa ikke mindre end 60 vulkaner. Min gade hedder Mount Street og kraever daglig brug af benmuskulaturen.
I weekenden eller efter skole har vi mulighed for at tage paa straneden eller paa turer rundt paa nordoeen. New Zealands natur er virkelig fascinerende og helt tryllebindende.

Jeg tror jeg vil slutte med at liste nogle af de sjove og pudsige ting op, jeg har lagt maerke til ved New Zealanderne:
- En New Zealander efterfoelger altid en hilsen med "How are you?", og dertil svarer man bare i faa ord.
- New Zealands oprindelig befolkning, Maorierne, har nu mere indflydelse i parlamentet end de hvide europaerer (Pakehas). Det betyder at mange ord og
VennerVennerVenner

Til venstre Lucas fra Schweiz, i midten Sarajka fra Japan og til hoejre Caroline fra Tyskland. Vi spiser vores frokost i en naerliggende park.
navne nu aendres til Maorinavne. De udgoer dog stadig den stoerste del af den fattige befolkning i NZ.
- Paa gaden er krydsende saa store og stejle, at man har indfoert crossroading. Det betyder at fodgaengerne har et tidsrum, hvor kun de maa krydse gaden i alle retninger - selv paa tvaers.
- Auckland er den by i verden med den stoerste polynesiske befolkning og har rigtig mange immigranter fra Kina, Japan og Korea. Derfor foeler man nogen gange man er havnet i Asien.

Det tror jeg var alt for denne gang!
Love Naja


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement

MaorimaskeMaorimaske
Maorimaske

Jeg ville blive bange, hvis jeg moedte en Maori med saadan en maske!
KiwiKiwi
Kiwi

Kiwi er baade en frugt, en fugl og en New Zealander:-) Jeg haaber paa snart at se en rigtig fugl!


Tot: 0.088s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0476s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb