road trip gjennom Australia

Oceania » Australia
March 3rd 2010
Published: March 3rd 2010

familien appleton familien appleton familien appleton

avreise dagen, veldig trist !
ja da var ho hjemme i QLD igjen. Etter og ha kjørt 6759 km, må jeg innrømme at det var godt og legge seg i sin egen seng. Har hatt en helt fantastisk tur, fått set og gjort uuuutrolig my.

Etter og ha hatt en utrolig bra helg i Perth på good vibes, satt jeg og Ben oss i bilen mandag morgen. Første stopp Kalgoorlie! Kalgoorlie er en liten by/tettsted 6 t unna Perth, midt inni ørknen. Grunnen til at det i det hele tatt er en by der, er pga gull funn. hele byen er rett og slett bygd rundt en kjempe, kjempe svære gull gruve. Er ganske sikker på at vi kunne få plass til hele norge i det hullet! Ellers var ikke Kalgoorlie ikke mye og skryte av, det er en plass en ikke vil gå aleine når det er mørkt og hvertfall ikke campe. De har veldig problmere med the aboriginal's der, isteden for og jobbe sitter de og drikker i parken hele dagen og da når kvelden kommer kan dere tenke dere selv hva de gjør.
Da vi annkom var det allerede mørkt, så vi tok det første og beste backpackers vi fant. Det lå
benbenben

klar for road trip
da 50m fra horestrøket. Er nemlig ikke bare gull Kalgoorlie er kjent for, de har og de beste horene. Stedet vi bodde på konkluderte vi med at har vært ett gamelt hore hus. Veldig gamelt, med små rom (med jente navn på dørene) o.s.v.. Sov ikke veldig godt den natta. Vi stod opp med det samme sola titta fram. Etter det skjedde ting fort, vi kjøpte inn all mat og andre viktige ting for camping. Så tok vi en tur opp og så på gruva, tror jeg aldri har sett ett sa svært hull!!! Etter gruve tittinga, var vi veldig klare for og komme oss vekk fra hele plassen. Kan si med hånda på hjerte at jeg aldri kommer til og sett min fot der igjen!!

Neste mål var Nullarbor, som da er en så og si en rett vei gjennom ørknen hele veien, tvers gjennom australia. Målet vårt var og komme oss fra norseman til straky bay, som da er nesten 2000 km. Vi brukte hele 2 dager på den strekningen, var så og si rett fram hele veien. Vi kjøre tross alt på Australias retteste strekning store deler av veien, som da er ca 1000 km lang. Vi hadde ikke akkurat veldig mange stopp i løpet av disse to dagene. Eneste stoppa vi hadde ver når vi fant busker som var store nok til og dekke rompa vår når vi måtte på do og trær som akkurat var store nok til og holde reise dusjen vår opp. vi overnatta på ett lite camping spot, sov bare under åpen himmel opp på bilen. Litt skummelt i og med at det blir fryktelig mørkt når det først blir mørkt, og vi var tross alt 1500 km unna folk. Men bortsett fra det, var det en kjempe opplevelse. Sykeste stjerne himmelen jeg har sett og intresange lyder fra ville dyr som slanger, kengeru o.s.v fra alle kanter.
klokka hadde så vidt slått 6 da vi alt var på veien igjen neste morgen. Begge to hadde fått mer enn nok av fluer og ørken. Vi hadde ett par stopp når vi passerte the great australian bight. Kjempe kul utkikksplass, var klipper som gikk rett ned i ihavet. Knipsa ett par bilder og kjørte videre.
Etter så og si kjørt hele dagen ankom vi endelig streaky bay rundt 19.00. Tror ingen av oss noensinne har vært så glade for og se folk! jublen stod i taket.
Vi fant oss ett utrolig fint camping spot. Der vi kunne rygge bilen helt fram til kanten, så vi hadde utkikk ut mot havet, så solned gangen. som må være noe av det fineste jeg har sett.
Våkna en helt fantastisk soloppgang!
Streaky Bay har mange bra surfe spot, så etter frukost kjørte vi innom alle disse spota. Men var jo til Ben's store skuffelse ingen surf, så vi satt oss i bilen og satte kursen mot Port Augasta. Kan ikke si at veien dit heller var veldig intresang, var så og si ørken hele veien. Vi blei veldig gode på billeker denne turen og vi hadde god tid til og ha litt norsk undervisning for Ben på veien. Han begynner og bli ganske så god 😊

I Port Augasta tok vi oss inn på ett motell. Etter 3 dagers kjøre tur gjennom ørken, var det deilig med en ortlig seng og en dusj. Til Ben's store glede hadde de og McDonnalds der, så vi tilbrakte den kvelden med og se film og spise McD i senga, (sorry mamma) 😉 Vi spionerte og på naboen vår, som da blri taua inn av politiet. Var ett
KCGM super pitKCGM super pitKCGM super pit

igulle gruva i kalgoorli, ganske sikker på norge har plass i det hullet
voldsomt spetakkle. Jeg og ben i vært vårt vindu, fikk med oss hele dramaet, kjempe spennende, hohoho...

Hjalp veldig med en god natt søvn, så vi bestemte oss for og kjøre. Hadde ett stopp på en leke plass hvor vi hadde middag og fikk svingt oss litt i huskene. Vi hadde funnet ett camping spot på kartet, så vi bestemte oss bare for og kjøre dit var ca 800 km, så vi regna med at det var mørkt før vi kom dit. Men det gjore jo ikke no, for vi hadde jo alt hatt middag. ( må være noe av det dummeste vi har gjort) for da mørket kom, var det mørkt. Camping spotet vi hadde plukka oss ut, lå en time inni svarteste skogen. da vi endelig ko oss dit syntes vi detvar så skummelt der, ( var midt inni skogen, laaaaangt fra folk, med en liten hytte der kom lys fra) så vi snudde og kjørte tilbake. Var ikke bare bare og kjøre, for var så mye kengeruer og andre dyr i veien. Endte med at vi svingte inn på en busslomme og sov der. da vi våknet dagen etter, var det første vi så ett skilt der den stod NO CAMPING. jaja,gikk bra...

vi er allerde på dag 6, humøret var fortsatt på topp. Denne dagen dro vi innom en kjempe lekepark. Hadde helt glemt hvor gøy det er i lekeparker, vi tok helt av. Tror de andre barna der, syntes det var litt rart men.. Lekeparken var i Warrnambool, som da er begynnelsen på great ocean road.
Great Ocean Road var egentlig ikke så mye og skryte av, minna meg litt om vestlandet i norge. Vi hadde ett par stopp på di viktigeste utkikksspotta som London bridge, The Arch og 12 Apostles. Jeg er ganske sikker på at hele kina var der samtidig som meg og ben, for så mange kinesere samla på en plass har jeg aldri sett før. Sp det blei noen raske stopp. vi Hadde og ett bad på australias sørligse punkt, vannet var DRIIIIT kaldt! Var og på en hemlig strand der ett kjempe bra surfespott er, blei ikke noe surf da. men hadde oss en gå tur på stranda før vi kjørte videre.
vi hadde egentlig tenkt og finne oss en plass og sove langse Great Ocena road, men i og med at hele kina må ha vært der.
katrinekatrinekatrine

hjulet til maskinene de bruker til og få opp gulle
var det ikke sjans i havet til og finne noe som helst, vi kjørt og kjørte men med uten hell. Ente med at Rhona måtte bukke oss inn på ett hotel i Melbourne for at vi skulle ha en plass og sove.

vi var i Melbourne i 2 dager. Likte Melbourne kjempe godt, betse stor byen jeg har vært i her i australia. Hadde oss en runde i byen før vi gikk på kino. Fikk den største bøtta pop corn jeg noen sinne har hatt! Så var ikke veldig sulten nå det var tid for middag, så ente med at vi hadde take away nudels og så OL.

Etter to dager i Melbourne dro vi til Kalma, en liten by 1t unna sydeny. var kjempe fint der, veldig lyst og tilbake der og sjekke det mer ut! Koslige strender og bra surf. Men reina og var seint på kvelden, så fikk ikke sett så mye. Begge to hadde kommet til ett punkt der vi bare ville hjem. Men vi hadde lovet kameraten til Ben Reece at vi skulle møte ham i syndey, så sånn blei det.
vi tok turen tidlig inn til Sydeny dagen etter. Der vi
katrinekatrinekatrine

grabben de bruker
møtte Reece, ved siden av den 150 m lange prinsses båten han jobber på, som da er lagt til kai rett oven for opra huset. Da vi satt der og skravla, blei det blutselig masse leven og uro i folke mengden rett ved oss. Ikke så rart, for jeg satt nemlig vedsiden av hoved sangeren i ACDC, en liten, pusslete mann med camps, veldig bli da. Har aldri vært særlig intressert i kjendiser, men tenkte på gamlefar hjemm i norge så knipsa ett par bilder av karen. De hadde hatt konsert dagen før, og skulle ha en overnatting før de reist videre.

Vi hadde en natt i Bondi hos en annen kamerat av kameraten til ben, (komplisert). Han bodde i en kjempe leilighet, med utsikkt ut over hele bondi. Vi hadde middag på lokal puben og ett par øl, før vi gikk til køys. Dagen etter på var vi opp 7, veldig klare for og hjem. Så vi kjørete så og si non stop hele veien fra Syndey til Surfes Paradise.

Har hatt en helt fantastisk tur, har ikke ett vondt ord og si. I såfall måtte det være at det er uuuumulig og finn overnatting, skulle jo tro at det skulle være ganske så enkelt når australia er så stort og så tomt. men det er det altså ikke!!

camping camping
camping

første natt midt i ørknen
middag middag
middag

boks mat
phyton slangephyton slange
phyton slange

var ikke veldig høy i hatten når vi så denne,

Tot: 0.169s; Tpl: 0.013s; cc: 15; qc: 76; dbt: 0.1188s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb