Kampeertrektocht door de Kimberleys - Praktische Informatie

Oceania » Australia » Western Australia » The Kimberleys
November 4th 2006
Published: November 4th 2006

We bezochten de Kimberleys met een georganiseerde kampeertocht om verschillende redenen:
• Onze kampeerwagen mocht niet gebruikt worden op ‘unsealed road’, mocht dus niet op de Gibb River Road.
• De temperaturen liggen in deze regio rond 40°C in de maand november
• Het regenseizoen kan op ieder moment beginnen en de wegen gedeeltelijk doen onderlopen
• We kennen de gevaren van de natuur niet, en je kunt er alleen maar wild kamperen
De meeste tours stoppen in de loop van de maand oktober, alleen Kimberley Adventure Tours kon nog zijn voorlaatste vertrekdatum min of meer garanderen op 27 oktober. De keuze van de touroperator was dus snel gemaakt, bovendien zagen zij er als lokale en kleine organisatie erg betrouwbaar en betaalbaar uit. We boekten lang vooraf via Internet en betaalden 1345$ pp: Kimberley Adventure Tours - PO Box 629, Derby, WA 6728 Tel 08 - 9191 2655 en 1800 083 368 om te boeken E-mail: KATours@bigpond.com.au www.kimberleyadventures.com.au

De organisatie was voortreffelijk: een zeer goede chauffeur-gids-kok-verpleger, airconditioning in de wagen, overvloedig eten van goede kwaliteit en met veel afwisseling, steeds gekoeld water ter beschikking, een afwisselend programma vol verassingen. We kwamen op vele paradijselijke plekjes die je alleen kan vinden indien je de streek goed kent, want er bestaat geen enkele signalisatie om ze te bereiken. Op die manier konden we regelmatig afkoelen in een ‘water hole’. De langere wandelingen die normaal gezien in het programma voorzien zijn, werden omwille van de grote hitte niet gemaakt. Minpunten waren de grootte van het voertuig (we zaten als sardienen in een blik) en een gebrek aan water om je ’s avonds te wassen.

Er werd ’s morgens rond 4 uur opgestaan, zodat rond 5 uur de tenten opgeruimd waren, nog net voordat de zon alles begon op te warmen. Was je erg snel, dan kon je ook nog ontbeten hebben voordat de eerste vliegen je kwamen plagen. Om 6 uur waren we al onderweg. Er was meestal een zwempartij net voor de lunch, we kwamen op de kampplaats toe, net op tijd om nog bij daglicht onze tentjes op te zetten. Daarna hielpen we wat met de voorbereidingen voor het avondmaal en aperitiefden en aten rond een kampvuur. Rond 8 uur lagen we meestal in onze tent.

Het programma:
Dag 1: Opmerkelijke ‘Prison tree’ bij Derby. Een korte en gemakkelijke wandeling naar de Windjana gorge waar we onze eerste krokodillen zagen. Kamperen in de buurt van Tunnel Creek.
Dag 2: Een wandeling door Tunnel Creek, zwemmen, rustige picknick en uitgebreid zwemmen bij Bell Gorge, kamperen bij Edcock gorge
Dag 3: wandeling door Edcock gorge, zwemmen onder de waterval van Galvans gorge, dan naar Barnett River Gorge, tenslotte kamperen bij de Gibb River na een plons in het verkoelende water
Dag 4: In het El Questro Wilderness Park: heerlijk weken in het warme, zuivere water van de Zebedee Springs, een koele cola drinken in de bewoonde wereld, spectaculaire 4x4 rit naar de Saddle back Ridge, mooie wandeling door de Moonshine Gorge. De Ivanhoe crossing oversteken en in het donker, midden in het water stoppen om crocs te spotten! Kamperen bij Middle Springs.
Dag 5: Naar de Bungle Bungles: wandeling door de Echidna Chasm die verassend hoog, lang en smal is. Naar de Walangitgei Lookout voor de zonsondergang. Kamperen in het park, met een echt toilet ter beschikking, en een kraantje met putwater!
Dag 6: Vroege ochtendwandeling naar Piccaniny Look-out en Cathedral gorge. Prachtige helikoptervlucht boven de Bungle Bungles (175$), één van de hoogtepunten van de reis. Kamperen bij March Fly Creek.
Dag 7: Opmerkelijk grote boab boom vlakbij March Fly Creek, zwemmen in Molly’s Springs, inkopen in Kununurra (de bewoonde wereld!), met minimum bagage, eten en swags de boot op naar een onbewoond eiland op Lake Argyle. Zwemmen bij zonsondergang en barbecue bij dreigende onweerswolken. De swag houdt ons ’s nachts droog.
Dag 8: Beginnen met zwemmen in het meer, terug naar het vasteland. Onderweg naar de Crocodile Farm, zwemmen bij Thompson’s Springs. Bij Coolibah Crocodile Farm gaan we kijken naar het voederen van de grote salties. Kamperen langs de Victoria River, voor het slapengaan krokodillen spotten.
Dag 9: Op de Farm gaan we kijken naar het voederen van de kleine freshies (gekweekt voor hun vel), heerlijk weken in het warme water van de Katherine Springs. Einde van de trip in Darwin.
We legden op deze 9 dagen ongeveer 2.600km af.

Tot: 0.229s; Tpl: 0.01s; cc: 26; qc: 52; dbt: 0.1349s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb