Fitzroy Crossing en de East Kimberley

May 19th 2009
Published: May 19th 2009

Fitzroy Crossing-NT

Fitzroy Crossing

Hoewel Fitzroy Crossing met waarheid een gat genoemd mag worden hebben we een paar dagen gezellig met Bas zijn zus, zwager, neefje en hun Australische vrienden gekampeerd. Verveeld hebben we ons niet, we werden prima bezig gehouden door de 10-maanden oude Siebe. Toen er in de boom naast onze bus een Taipan (zeer giftige slang) geconstateerd werd was het entertainmentprogramma compleet. Nadat de slang met een rugbybal uit de boom was gegooid, werd zijn kop er vervolgens kundig afgehakt met een spade. Verder viel er een jonge sperwer met een hersenschudding uit de boom en heeft Siebe een boomkikker geaaid. Hij vond dit in ieder geval interessanter dan het boottochtje dat we de volgende dag door de Geikie Gorge maakten (en dat vonden wij stiekem ook….)

Na een paar dagen reed de groep terug naar Broome, terwijl wij ons richting het Oosten begaven. En toen waren we weer met zijn tweetjes….

Ondanks dat we al lang in ons hoofd hadden om naar Purnululu National Park (ook wel bekend als de Bungle Bungles) te gaan, waren we er nog steeds niet over uit hoe dat te doen. De toegangsweg naar het National Park is zeer ruig en het wordt aangeraden om dit met een 4WD te doen (en zeker niet met een 2WD te proberen). Ons busje mag dan reuze handig zijn, het valt helaas niet onder deze categorie van motorvoertuigen. Misschien kunnen we liftend het park bereiken? Aangekomen in Halls Creek bleek dit plan na navraag onnavolgbaar en keken we rond voor een huurwagen. Dit was ook geen optie (de huurprijzen bleken geen partij voor ons budget), en we reden door naar Wyndham om de ‘five river crossing’ te bekijken. Vijf rivieren uit de Kimberley komen hier samen voor een gezamelijke uitmonding in zee. Wyndham zelf was niet echt om over naar huis te schrijven dus reden we snel naar Kunnunura (eindelijk weer een woonplaats met meer dan 1500 inwoners).

Omdat vooral Bas er moeite mee had om de Bungle Bungles uit zijn hoofd te zetten, werden er in Kunnunura nog een half dozijn autoverhuurbedrijven benaderd. Het grote aanbod bracht ook de prijzen omlaag, en na wat onderhandelingen hebben we een (zeer grote) auto kunnen huren voor twee dagen.

Bungle Bungles

Voor het eerst sinds onze aankomst in Australie zijn we een goede 300 kilometer terug gereden om alsnog iets te gaan bekijken.
Ivanhoe crossingIvanhoe crossingIvanhoe crossing

Deze weg hadden ze voor de zekerheid maar even afgesloten...
En wauw, was dat de moeite waard!
Alleen al de weg naar het National Park was geweldig, met scherpe bochten, rotsachtige wegen en rivierbeddingen die overgestoken moesten worden.

Eenmaal aangekomen genoten we van een prachtige zonsondergang en een nacht onder de sterren. De volgende dag was een drukke, met een viertal wandelingen met aparte namen zoals ‘Echidna Chasm’ en ‘Cathedral Gorge’. De wandeling langs de bungle-range vonden we het meest indrukwekkend. Het décor van de gestreepte afgestompte kegels doet prehistorisch aan (en heeft het een plaats op de wereld-erflijst gegeven).
Na het bezoek aan dit geweldige park leveren we onze huurauto weer in en verlaten we West Australie. Van de drie maanden in Australie hebben we er twee in WA doorgebracht en we vonden het absoluut de meest geweldige staat tot nu toe.

We rijden door naar de Northern Territory voor een bezoek aan de ‘outback state’, met vooruitzichten als Kakadu NP, Darwin en misschien een 1000 kilometer detour naar Uluru??

Tot hoors!

Bas in Echidna ChasmBas in Echidna Chasm
Bas in Echidna Chasm

We hadden het gevoel ons midden in de aarde te bevinden. Purnululu NP
TaipanTaipan
Taipan

in zijn laatste levende momenten
FrogmouthFrogmouth
Frogmouth

Dit is een vogel die een tak nadoet, haha!
Ord River DamOrd River Dam
Ord River Dam

Lake Argyle

24th May 2009

Hey worldtravellers!Geen genoeg van te krijgen of wel?Zo te zien vertoeven jullie daar op zn best!Blijf nog maar ff daar want die zomer is hier nog ver weg. Hoe was het om weer familie te zien? Geniet ervan!Ik mail binnekort wel ff. xxx

Tot: 0.118s; Tpl: 0.014s; cc: 15; qc: 60; dbt: 0.06s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb