Exmouth, Karijini NP, 80 Mile Beach

Published: August 22nd 2007

Gnaraloosta lahdettyamme ajoimme Coral Bayn kautta Exmouthiin. Matkalla naimme sadoittain termiittikekoja. Niita tuntui olevan joka puolella ja hirmu tiheasti. Osa oli valtavan kokoisia mohkaleita. Ensimmaisen yon Exmouthissa yovyimmeautossa supermarketin parkkipaikalla. Seuraavana aamuna menimme tutustumaan Cape Range Marine Parkiin ja Ningaloo koralliriuttaan. Kavimme parissa eri kohteessa snorklailemssa. Saaolot eivat suosineet meita ja vedessa oli todella huono nakyvyys virtausten takia, mika oli hienoinen pettymys.

Toisen yon yovyimme turisti informaation edustalla no camping kyltin alla ja aamulla herasimme siihen kun tuimailmeinen rangeri koputteli auton ikkunaan. Kommimme puoliunessa autosta ja selitin rangerille etta olimme muka tulleet vasta myohaan yolla Exmouthiin joten emme tienneet minne menna yoksi. Han heltyi ja tyytyi antamaan meille vain varoituksen sakkojen sijasta.

Lahdimme samana paivana jatkamaan matkaa silla saatila ja virtaukset tulisivat olemaan yhta huonoja seuraavat paivat emmeka jaksaneet jaada odottelemaan parempia. Ajoimme koko paivan ja jaimme yoksi Tom Pricen kaivoskaupungin liepeille. Aamupalan jalkeen suuntasimme kohti Karijinin kansallispuistoa.

Tie puiston sisalla oli koko ajan huonokuntoista soratieta ja automme joutui jalleen koville. Ajaessamme Weano Gorgelle jouduimme ylittamaan yhden vesipaikankin. Pakotin Teemun lahtemaan kavelemaan kanjoniin kanssani ja aluksi han oli vastahankaan mutta saapuessamme syvemmalle rotkoon maisemat olivat niin kauniita ettei hantakaan enaa harmittanut puskissa rampiminen.

Iltapaivalla ajoimme Dales Gorgelle ja kavelimme Fortescue Falls vesiputouksille uimaan. Oli ihanan virkistavaa huuhtoa punainen hiekkapoly viilealla vedella ja rentoutua kanjonissa karpasilta piilossa. Hiukan arvelutti kun juuri ennen kuin menin uimaan, naimme kaarmeen uivan vesiputouksen vastarannalle. En kuitenkaan antanut sen hairita vaan uskaltauduin virkistavaan veteen.

Leiriydyimme laheiselle leirinta alueelle ja kokkasimme illallista kenttakeittiossa. Elakkeella oleva suomalaispariskuna kuuli jutustelumme ja tuli tekemaan tuttavuutta. Rupattelimme heidan kanssaan ja he antoivat hyvia vinkkeja matkan varrelle kaymisen arvoisista paikoista ym. He kertoivat olleensa Australiassa molemmat pienesta pitaen ja muuttaneensa tanne vanhempiensa kanssa teini ikaisina. Nyt elakkeelle jaatyaan he olivat kiertaneet paljon Australiaa ympari asuntovaununsa kanssa. Nytkin heilla oli 6kk reissu edessaan. He olivat melkoisen sisukkaita elakelaisia silla he olivat lahteneet kavelemaan 1000 km matkaa Albanysta Perthiin. 400km kaveltyaan he vasta luovuttivat. Kun naimme heidat seuraavana aamuna Fern Poolilla he olivat jo kavelleet vaikka kuinka. Me kavimme aamu uinnilla virkistaytymassa luonnon altaassa ja sitten kavelimme kanjonia alas Circular Poolille. Siina vaiheessa olimme saaneet kivia pitkin hypellessamme hien taas pintaan joten paatimme viela pulahtaa virkistaytymaan ennen paluuta autolle ja lounastamaan.

Lounaan jalkeen jatkoimme matkaamme kohti Broomea jattaen Karijinin taaksemme. Karijini oli ainakin tahan mennessa kaikkein paras ja hienoin kokemus koko Australiassa ja siella olisi voinut viettaa enemmankin aikaa...
Fortescue FallsFortescue FallsFortescue Falls

Vesiputouksessa virkistaytymassa

Seuraavan yon vietimme jossain levahdyspaikalla Port Hedlandin ja Broomen valissa. Mua pelotti ihan hulluna et joku sarjamurhaaja tulee ja tappaa meidat enka saanu oikein nukuttua. Seuraavana aamuna ajettiin 80 Mile Beachille ja kuvan napattyamme jatkoimme matkaa. Iso biitsihan se oli mut ei siel voinu ees uida.

Oli hiustavan kuuma paiva, varmaan jotain 40 astetta lamminta ja autolla ajo oli tuskaa kunnes Teemu loysi ilmastointinappulan. Saapuessamme Broomeen ja astuessamme ulos ilmastoidusta autosta tuntui kuin olisimme tulleet saunaan. Hiki valui heti noroina. Informaatiosta saimme leirintaalueiden osoitteet ja loysimme mukavan leirintaaulueen uima altaalla Cable Beachin lahelta.

Circular PoolCircular Pool
Circular Pool

Mahtavan kavelyreitin paassa paasi pulahtamaan tahan luonnon uima-altaaseen virkistaytymaan

Tot: 0.129s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 56; dbt: 0.0873s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb