1a psykveckan


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Tasmania » Launceston
October 30th 2010
Published: October 30th 2010
Edit Blog Post

Hej alla darhemma!
stort tack for alla grattis forra helgen!

Nu ar det lordag em, jag och stellan har haft en lugn bakisdag, sovit lange, vatt nere och atit lunch/brunch pa en mysig restaurang nere vid vattnet och lyxat till det med chokladkaka och riktig kaffe!(mycket godare an pulverkaffe de annars kor med)
lite bakis efter gardagens bbq som professorn pa kirurgavdelningen hade bjudit in alla 4e och 5e-arare till sin range mitt ute pa landet! stora agor med radjur och emuer(australiensiska strutsar-mindre och lite tjockare) som fanns inne i ett hagn, ungefar som i hokhult.. schysst, men han var lite udda, berattade historier som australiensarna mycket installsamt skrattade at, roligt tyckte jag! dessutom var det mycket god mat! hade vatt roligt om nan av vara professorer hemma gjort nat sant, skulle nog aldrig handa dock..

Denna vecka har jag borjat med psykiatriplaceringen, en lite annorlunda placering mot det man annars ar van vid kan man saga...mycket intressant att lasa, men oj vad knasiga folk det finns=) mycket schizophreni och psykoser och mycket paragrafer och katalogkunskap verkar det som.. i torsdags skulle vi presentera patientfall och jag skulle prata med en aldre kvinna med bipolart affektivt syndrom-mixed state, vilket inte var det lattaste...hon skiftar mellan att skratta, vara arg, irritabel, grata och vara allmant lag, detta inom 1 minut..onda ogat fick jag ett antal ganger...och en annan kvinna pa avdelningen som foljer efter en och nar jag star och pratar med en lakare kommer och ror vid mitt har och senare ger mig en klapp pa rumpan..visste inte riktigt hur jag skulle bemota detta, pa engelska dessutom.. men kanske det man ska lara sig. Spannande vecka iaf!
Sen har jag och Carro vatt ute och pratat med en kille som jobbar pa RFDS(royal flying doctor service) - flygande doktorn! och det verkar som vi kan fa folja med pa nagra uppdrag, hur coolt som helst! detta blir isafall en del i det projekt vi ska gora om strokevard i australien, + att vi igar bokade biljetter till melbourne dar vi ska vara pa strokeavdelningen ett par dagar i slutet av november..riktigt skoj!

Nu i helgen hade vi planerat att aka till nagon nationalpark och vandra, men riktigt daligt vader med regn idag och aven storm imon..otur! sa mycket att se pa tasmanien och nu har redan halva tiden gatt, galet! men kanske blir det till nasta helg istallet, hoppas det!

Hoppas ni har en mysig helg hemma!
Saknar er!
puss och kramar fran tassie

Ska snart lagga upp lite bilder

Advertisement



31st October 2010

Psykbryt!
Kul att hora att ni inte sitter och dor av tristess dar nere. Iofs ar risken for det pa en psykavdelning mycket mycket liten. Later som ni far en ratt bra bild om hur psykiatrin ar. Man vanjer sig ganska snabbt vid paragraferna och katalogkunskapen dock. Patienterna lar man sig ganska snabbt att uppskatta. Later hur ball som helst med flygande doktorn! Vi ar for tillfallet i Saigon med tre homosexuella vietnameser som guider. De kor runt oss pa deras motorcyklar i en trafik som skulle fa den mest hardnackade svenska rallychauffor att dromma mardrommar. Men det ar helt fantastiskt att fa uppleva kulturen har fran deras perspektiv. Ha det toppenbra sa hors vi mer snart om vara NZ planer! Kram Emil och Mia

Tot: 0.138s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0931s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb