Sondagsutflykt med god mat och coola djur!


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Tasmania » Latrobe
October 18th 2010
Published: October 19th 2010
Edit Blog Post

Mandagkvall igen, precis vatt pa sjukhusgymet som ar sa litet att jag redan ar trott pa det...men nara och billigt sa far duga tills vidare!
Idag har jag varit pa ogon-op, fick scrubba mig som de uttrycker det har, ova pa att ta pa handskarna(for det far man inte hjalp med) och sen fick jag assistera, klippa med en minisax..ungefar det jag gjort idag..

Men igar hade vi en riktigt bra dag! Fick lana en bil av lasanka, en kille i klassen + att randall, en kille pa nurses home foljde med med sin bil. sen korde vi mot nordvast, stannade forst till och at frukost/ fika/ lunch pa rasberry farm, ett cafe som hade helt underbart god mat och kakor=) jag hade en varm choklad med hallonsmak, scones med hallonsylt och pannkakor med hallonglass och hallon, helt fantastiskt! och darefter korde vi vidare till ett cheesefactory och darefter choclate factory, men da var vi sa matta att det knappt gick att provsmaka.. sedan hamnade vi i en liten smastad som heter latrobe, dar det fanns en massa secondhand-butiker, marklig liten stad men dar fordrev vi nog tiden narmare 3 h..jag hittade en fin vaska=).
sen visste vi inte riktigt vad vi skulle hitta pa, men sag pa kartan att det fanns en wildpark dar man skulle fa se tasmanska djavlar, vilketvi annu inte gjort sa vi akte dit, vilket visade sig vara ett mycket bra beslut! fick se en massa djavlar, ganska sota sma bjorn/djarv-liknande djur och som later valdigt speciellt.. men de har riktigt otacka tander och tydligen haller de pa att utrotas fran det fria for de far nan hudcancer som smittar sa de finns mest i sadana har vildmarksparker.
sen fick vi gosa med en wombat, jattesot liten bjornliknande varelse som bara finns i sydostra australien. Sen trodde vi att det var slut pa djuren men sen visar det sig att det fanns sjukt mycket kangurus, hur manga som helst, helt fria som hoppade omkring runt omkring oss... shitcoolt! och de var valdigt vana vid manniskor, kunde fram och klappa och mata dem=) haftiga djur!
efter det var vi valdigt nojda med var sondag och akte hem, trotta och borjade da bli hungriga igen, ca 8 h efter var "frukost"..
Jag testade pa att kora bilen, tanker jag maste forsoka vanja mig vid vanstertrafiken till nya zeeland. gick riktigt bra, men lite konstigt... sen sag vi ett berg som hette Mount Roland, pa 1231 meter, sa det kan du veta pappa att du har ett berg uppkallat efter dig pa andra sidan jorden!

nu ar jag hungrig, ska lagga upp lite bilder har imon ocksa..
kram pa er!


Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement

Tasmansk DjavulTasmansk Djavul
Tasmansk Djavul

sot, men otacka tander...manga foton blev det..
FotograferingFotografering
Fotografering

Den forsta kangurun vi sag fick mycket uppmarksamhet! men sen markte vi att han inte var ensam..


Tot: 0.088s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb