Duiken bij het Great Barrier Reef

Oceania » Australia » Queensland » Cairns » open water
July 28th 2008
Published: July 30th 2008

we hebben gedoken. wel drie keer, en het was allejezus koud. zelfs voor de haaien want die waren allemaal verstopt. gelukkig waren er wel grote garnalen. en die heb ik allemaal opgegeten. en de meloenen ook.

... aldus Sylvia, en nu weten jullie waarom ik haar nooit deze blogjes laat typen.

Ok, in hoofdlijnen klopt het wel, want we hebben inderdaad drie keer gedoken, het was inderdaad verdomde koud en de lunch aan boord van de boot bestond inderdaad uit (onder andere) garnalen en meloen. Maar zo'n samenvatting is wel erg karig, dus bij deze mijn verhaal.

We stonden erg vroeg op, want we werden om 7.30 verwacht in de Terminal van de haven. Gelukkig was het maar tien minuten rijden met de camper naar de haven. De boot waarmee we naar het rif gingen was echt waanzinnig groot, veel groter dan wat we gewend zijn van onze duikreizen naar Egypte waar maximaal een man of 10-12 meekonden. Om 8 uur voeren we de haven uit met meer dan 80!! duikers en snorkelaars en meer dan 10 man personeel. De boot waarmee we naar het rif gingen, de Silverswift, is de enige boot die vanuit Cairns in een uur tijd naar de buitenste riffen kan varen. Omdat de buitenste riffen bekend staan als de mooiste riffen van het Great Barrier Reef hebben we daarom voor deze boot gekozen.

Nadat we ruim een uur met een noodvaart over het water hadden geraasd kwamen we aan bij het eerste rif, Pellowe Reef. We zijn gewend om zelf onze duikuitrusting in elkaar te zetten maar dat hoefde hier niet, alles stond inmiddels al klaar. Met meer dan 80 man aan boord waren we bang dat het aantal duikers ook groot zou zijn en dat het onder water dus nogal druk was. Gelukkig viel dit heel erg mee, ik denk dat we met ongeveer 12 duikers verdeeld in twee groepjes het water in gingen. Onze Japanse gids, Kenji, sprak bijzonder onverstaanbaar Engels dus van de briefing kregen we niet veel mee. Nou ja, dat we misschien haaien gingen zien en een turtle, maar de rest klonk ons niet bekend in de oren. Sylvia mocht als koukleumpje van de eeuw trouwens twee pakken aan! Belachelijk natuurlijk, want het water was 23 graden warm... Nou ja warm, eigenlijk vond ik het met mijn ene pak met korte mouwen en pijpen best koud!

Ik zal de duiken zo opschrijven zoals we dat ook doen in ons duiklogboek:

Duik 1

Locatie: Pellowe Reef, Great Barrier Reef, Cairns, Australie
Tijd het water in: 10:10
Tijd het water uit: 10:50
Totale duiktijd: 40 minuten
Maximum diepte: Plusminus 18 meter
Bar (luchtdruk) in: 230 bar
Zicht: Goed
Omschrijving: Leuk om na vier jaar eindelijk weer eens te duiken, we voelden ons als een vis in het water. Tijdens onze duik hebben we zowaar een haai gezien, een "white tip reef shark". Sylvia zag 'm eerder dan Mark maar waarschuwde hem zo snel mogelijk zodat hij in elk geval nog zijn staart zag. Wat we verder nog hebben gezien: een eel garden (Mark zag deze natuurlijk weer niet, net als toen in Egypte toen hij er veel te dicht bij in de buurt zwom en alle "eels" de grond in doken). Verder viel ons op dat het koraal op veel plekken beschadigd was of dood en dat we van de Rode Zee bij Egypte veel meer kleuren gewend zijn, zeker in de koralen/anemonen.

Duik 2

Locatie: Flynn Reef "Tennis Court", Great Barrier Reef, Cairns, Australie
Tijd het water in: 11:30
Tijd het water uit: 12:08
Totale duiktijd: 38 minuten
Maximum diepte: Plusminus 14 meter
Bar (luchtdruk) in: 220 bar
Zicht: Aardig
Omschrijving: Ook tijdens deze duik viel het op dat het koraal op veel plekken dood en ietwat kleurloos aandeed. Dat hadden we niet echt verwacht van het Great Barrier Reef dat als een van de allermooiste plekken ter wereld om te duiken bekend staat. We hebben tijdens deze duik een schildpad gezien die ongestoord rondzwom en wat eten zocht tussen de koralen. We zagen meteen toen we het water inzakten trouwens een enorme "Maori Wrasse", een beest zo groot als een varken van een metertje lang. Verder hebben we nog een grote "bat fish" gezien en wat ander gekleurd spul.

Duik 3

Locatie: Mill Reef "Fish Town", Great Barrier Reef, Cairns, Australie
Tijd het water in: 14:00
Tijd het water uit: 14:43
Totale duiktijd: 43 minuten
Maximum diepte: Plusminus 12 meter
Bar (luchtdruk) in: 220 bar
Zicht: Aardig
Omschrijving: Meteen toen we op de bodem aankwamen wees onze gids ons op een "nudibranch" (zeeslak) die op de bodem kroop. Het was een beestje van nog geen centimeter lang dus hoe hij die zo snel spotte was ons onduidelijk. Het beestje was alleen oranje dus niet zo mooi als de pyjama-slakken (ook een nudibranch) die we eerder in de Rode Zee al hadden gezien. Een van de bijzonder vissoorten die we tijdens deze duik zagen waren "razor fishes", die met z'n vijven op z'n kop naast elkaar door het water dansten. Die hadden we nog nooit eerder gezien! We zagen ook nog een murene uit het koraal steken.

's Avonds zijn we weer vanuit Cairns naar Port Douglas gereden. Het beviel ons daar zo goed dat we er nog wel twee dagen wilden verblijven. In Port Douglas zijn we heerlijk uit eten geweest bij een chique restaurant, Bistro 3. Ik had iets met lam en Sylvia had een geitenkaassalade. De mojito-cocktail is hier trouwens een echte aanrader!

's Nachts hebben we onze camper langs de kustlijn geparkeerd tussen een hoop andere illegaal kamperende campers in. Als dat maar goed gaat... (bouwt spanning op)

Tot later!

Mark en Sylvia

31st July 2008

Eel garden
Mark Mark toch wat heb jij met die tuinslangetjes zag je ze nu weer niet.... Maar geef eerlijk toe als ik het zo lees heb ik ook weer zin om te duiken. Nou geniet nog ff lekker van het mooie strand en het mooie weer. Hier in Nederland is het nu ook wel mooie weer maar dat zal van het weekend al wel weer weg zijn helaas. Liefs, Karina

Tot: 0.112s; Tpl: 0.018s; cc: 11; qc: 58; dbt: 0.0575s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb