X-mas, NYE, Visitors & back to work (Sydney #4)

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney » Marrickville
January 4th 2008
Published: January 4th 2008

Happy New Year!!!!!!!!!!!!!!!! Zo dat is ook weer achter de rug! =)

De afgelopen weken stonden natuurlijk in het teken van kerstmis en oud en nieuw. Tijd hadden we genoeg, want werk was nog steeds niet gevonden. De hele maand december hebben we gezocht naar werk, maar uiteindelijk was het resultaat 0,0. Kantoren dicht, backpackerbanen allemaal bezet en bedrijven die wel wachten tot het nieuwe jaren om de gaten op te vullen. Deze conclusie konden we wel stellen na een dikke 2 weken jobhunten zonder tastbaar resultaat. Uiteindelijk hebben we dan ook maar de knoop doorgehakt en besloten om de rest van het jaar maar te genieten van kerst en oud en nieuw, en dan in het nieuwe jaar weer verder op zoek gaan naar baantjes, hopende dat de arbeidsmarkt dan wat meer in beweging komt. Dus ja, dan maar naar het strand, de bar en het park. Op zich geen straf, ware het niet dat de portemonnee steeds leger wordt natuurlijk, maar ach, werken kan altijd nog 😊

Tijdens de kerst en nieuwjaarsperiode hebben we ons surrogaatgezinnetje tijdelijk vergroot met wat meer volk. Tijdens onze reis hebben we uiteraard veel mensen ontmoet, en van de meeste hadden we ook nog contactgegevens. Nu weten wij dat het in Sydney zeer lastig is om accommodatie te vinden voor een redelijke prijs, tenzij je maanden vantevoren geboekt had. En ons leek het wel leuk om een aantal mensen nog een keertje te zien. Dus tel het een en ander bij elkaar op en de uitnodiging voor een "privehostel" is gemaakt. Zo gezegd zo gedaan en we hebben vervolgens een stuk of 15 mensen een uitnodiging gestuurd om kerst en oud en nieuw met ons mee te vieren. Uiteindelijk hadden 5 mensen (Wouter, Monika, Annie, Mathijs & Tina) hier wel interesse in en zijn een weekje of daaromtrent bij ons gebleven.

Kerst was voor ons allen een bijzondere ervaring. Normaliter een periode van duisternis met veel lichtjes, koud weer, veel eten, socializen met familie en vrienden, nog meer eten en hopen op sneeuw die er toch nooit komt. Dit jaar was het vooral warm, kerstboomloos en een thuisfront wat zich op 20.000 km verderop bevindt. Dus ja, wat doe je dan? Iedereen had zoiets van, het is vreemd, leuk en droevig door elkaar heen. Het was een beetje een mengelmoes van gevoelens. Toch overheerste wel het leuke gevoel dat je aan de andere kant van de oceaan een beetje kerst zit te vieren!

Kerstavond zijn we al feestend begonnen. In Cairns zijn we destijds zo'n 4 weken in hostel Asylum gebleven, met de legendarische "Mad Monday" parties. Nu hebben zij ook een vestiging in Sydney, en mooier was nog dat diverse mensen van de staf in Cairns in december naar Sydney kwamen. Dus kerstavond stond voor ons in het teken van de zoveelste Mad Monday party. Anders dan in Cairns, een stuk kleiner, maar uiteindelijk hebben we ons goed vermaakt met een pubcrawl via O'Malley's en de Empire. De "Worldbar" was iets te druk, anders hadden we daar ook nog even langsgehopt. De helft van de mensen (ourselves included) hadden een kerstmuts op en veel mensen hadden nog veel andere kerstaccessoires weten te scoren. Het was weer een gezellige boel, en deze avond zorgde ervoor dat we kerstochtend in ieder geval niet meegemaakt hebben 😊

1e kerstdag kent in Australie 2 belangrijke tradities. De eerste is dat je naar het strand gaat en de tweede is de traditionele kerstbarbeque. Nu wilden wij natuurlijk kerst zo Australisch mogelijk meemaken, en dus hebben wij braaf het concept gevolgd. Alhoewel het weer niet echt zomers was ("maar" zo'n 21 graden, bewolkt en winderig) zijn we toch naar Bondi Beach gegaan. Niet voor het eerst natuurlijk, maar het is toch HET bekendste strand van Sydney. Ook hier weer de bijzondere ervaring dat de helft van de mensen op het strand met een kerstmuts zat. Nog net wel even een duik genomen, maar echt heel prettig warm was het niet. Het was dan ook niet al te laat voordat we richting huis gingen voor de kerstdis. Barbeque opgevlamd, pak Goon aangebroken en vervolgens ons zelf helemaal drie slagen in de rondte gegeten en gedronken, zoals het een waar kerstmaal betaamd!

2e kerstdag is in Australie weinig verschillend met Nederland. Massaal naar buiten om de benen te strekken. Voor onszelf hadden we de haven op het programma staan, aangezien daar op 2e kerstdag de traditionele start is van de Sydney Hobart zeilrace, een grootscheeps evenement met volop media aandacht en belangstelling van zeilfans en dagjesmensen zoals wij. Helaas waren we dit keer (tegen onze gewoonte in) niet goed op de hoogte van het hoe of wat. We waren er namelijk blindelings vanuit gegaan dat de start wel bij het opera house of de harbour bridge te zijn. Maar bad luck, de start was ongeveer een kilometer of anderhalf verderop. het was te laat om nog te kunnen verkassen naar de daadwerkelijke start, dus we hebben enkel wat bootjes in de verte zien verdwijnen. Het was 2e kerstdag echter wel heel mooi weer, dus we zijn maar wat gaan rondlopen. Het door de stad heen lopen waren we echter snel zat, aangezien het zo druk was dat je over de hoofden kon heenlopen en dat er mensen in de rij stonden om winkels binnen te mogen... Belachelijk. We hebben dan ook snel de relatieve rust van de botanische tuinen opgezocht, en daar onze middag al relaxend in het zonnetje doorgebracht.

Tussen oud en nieuw hebben we ons goed vermaakt met oer-Hollands oliebollen bakken. Een jaar afsluiten zonder een vette bal met rozijnen en veel te veel suiker, dat kan natuurlijk niet! Dus met enig geimproviseer met ingredienten en de keukengerei is het ons gelukt om toch het respectabele aantal van zo'n 100 oliebollen te bakken. En ja, ze smaakten prima, al waren ze voor het mooie wel iets te vet. Maar goed, in het rijtje vanhutspot, kruidnoten

Daarna begon het aftellen naar 31 december 12 uur 's avonds! New Years Eve (NYE) is in Sydney zo ongeveer DE gebeurtenis van het jaar. Niet voor niets zie je in Nederland eigenlijk elk jaar wel beelden van het grootscheepse spektakel en het immense vuurwerk op en rond de harbour bridge. Dit jaar was het thema "the time of our lives", iets wat veelbelovend klonk. Dit waren voor ons ook de reden om NYE in Sydney door te brengen. Met zo'n 1 miljoen mensen op pad moest deze oud en nieuw wel een succes worden. 1 miljoen mensen betekend ook dat het vechten is om een goed plekje. Er zijn diverse plekken in Sydney waar je een goed uitzicht hebt, en voor ons was de keuze gevallen op de botanische tuinen. Voor ons goed bereikbaar, mooie locatie en met een bijzonder goed uitzicht over het vuurwerk. Uiteindelijk zijn we om half 11 op weg gegaan om een plekje te bemachtigen. En ja, we hebben het hier over 11 uur 'S OCHTENDS!!!! Toen we daar een uurtje later aankwamen bleek er echter een rij te staan waar we het einde niet van konden zien toen we aan het begin stonden. Er zijn namelijk strenge controles bij de toegang, omdat verboden is om je eigen alcohol mee te nemen. Wij hadden echter de avond er voor al onze alcohol gemixt met frisdrank, dus wij dachten dat wel te kunnen omzeilen.

Toch hebben we uiteindelijk besloten om niet naar binnen te gaan. 2 uur in de rij staan (geschatte wachttijd) was het ons niet waard, zeker toen we via via hoorden dat Milton's Point (aan de andere kant van de Parramatta rivier, dus niet aan de centrumkant) er ook een plek was met een prima uitzicht waar je ook nog eens niet in de rij hoefde te staan. Daar zijn we dan ook maar direct heengegaan en half 1 hadden we een prachtig plekje weten te veroveren. De dag zelf stond vooral in het teken van aftellen. Echt aan openbare optredens doen ze niet met NYE, dus we waren aangewezen op onze eigen muziek en creativiteit om de tijd te doden. Maar met een monsterlijke picknick, een potje voetbal (waarbij we onder andere de auto van 7 News geraakt hebben en ook de bal het water van de haven in wisten te schopppen, lang leve kanoers! 😊 ) en voor de rest een beetje kaarten, elkaar vervelen en uiteraard de consumptie van wat alcoholische versnaperingen...zo kom je de tijd toch wel door. De plek stroomde steeds verder vol en het duurde niet lang of je kon ook hier bijna over de hoofden lopen. Wij hadden ons picknickplaats echter goed uitgekozen, dus wij zaten goed. Het enige irritante was dat je er een uur over deed om naar de wc te gaan, en dat terwijl er 60 W'tjes stonden. Reken maar uit hoe druk het dan ongeveer is 😉

Om 9 uur was het kindervuurwerk, niet heel spectaculair, maar wel heel mooi met de skyline van Sydney die ook verlicht werd. De belangrijkste skyscrapers hadden allemaal hun eigen lichteffecten en vuurwerk op het dak. Het was vooral een mooi voorproefje van wat ons te wachten stond. Om 12 uur was het natuurlijk echt raak. Eerst werd er massaal afgeteld met de geprojecteerde klok op de harbour bridge, en daarna barstte het vuurwerk volledig los. En dit vuurwerk deed echt alle eerdere vuurwerkshows welke ik gezien heb verbleken. Fantastisch, grootschalig, perfect uitgevoerd en met de meest bizarre lichteffecten. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat je "het gezien moet hebben", voordat je de grootsheid hiervan kan bevatten. De hele harbour bridge leek af en toe in brand te staan, iets wat toch wel wat wil zeggen voor een gevaarte van 300m hoog en honderden meters lang!

Ik heb een filmpje gemaakt van het vuurwerk wat jullie kunnen zien op:
">

Maar helaas, 15-20 minuten later was het voorbij en toen was het feest ook gelijk over. We hadden nog wel het plan om de stad in te gaan, maar we waren eigenlijk zo moe dat we linea recta naar huis zijn gegaan om daar nog even een afzakkertje te halen alvorens om half 3 al het bed in te duiken. Zo vroeg ben ik in jaren niet meer naar bed gegaan om oudjaarsavond!

1 januari was vooral een uitbrakdag waarop we bezig waren met het verwerken van de vermoeiennissen van de vorige avond. Helaas konden we niet echt lang bijkomen, want we moesten op 2 januari echt weer op zoek naar werk, anders zouden onze verdere plannen in gevaar komen. Maar we liepen toch tegen hetzelfde probleem aan als in 2007, dat het toch erg lastig was om werk te vinden.

Uiteindelijk was ik met Ton de wanhoop nabij en hebben we het over
BBQBBQBBQ
een andere boeg gegooid. Internetsolliciteren werkt niet, dus we zijn dit keer gewoon elke bar die we tegenkwamen binnengelopen en gevraagd of ze werk hadden voor barpersoneel. Ze vragen echter altijd naar ervaring (heb ik niet..) en naar je RSA (responsible service of alcohol, speciale cursus die je gevolgd moet hebben, heb ik ook niet). Maar wat niet weet wat niet deert, dus we hebben elke keer keihard gezegd dat we onze RSA wel hadden (kan je altijd nog halen als je aangenomen wordt) en ik heb op mijn CV ook 1,5 jaar ervaring als barman in een lokale kroeg in Boskoop erbij verzonnen (checken ze toch nooit). Niet helemaal mijn stijl, maar desperate times ask for desperate measures!

Dit wierp wel zijn vruchten af. Alhoewel we ook veel nee hoorden hadden sommige bars op korte termijn mensen nodig en zouden ons contacteren als ze echt mensen gingen aannemen. Een andere vroeg om een trial avond volgende week maar het meeste succes hadden we bij een tweetal hotels. Deze hadden per direct mensen nodig en wilden ons ook direct een trial aanbieden. Deze hebben Ton en ik gisteren gedaan (Ton bij "the Australian Hotel" en ik bij "the Glenmore
Ibis in botanical gardensIbis in botanical gardensIbis in botanical gardens
Hotel"). Het werk zelf was simpel, beetje borden en glazen weghalen, vragen van mensen beantwoorden en de voorraden op peil houden in de beide bars in het hotel. Definitief aangenomen ben ik nog niet, maar ze waren wel positief dus met een beetje geluk kom ik er wel doorheen....

Het lijkt erop dat het wel gaat lukken, want inmiddels heb ik ook een aanbieding op zak om sales promotions te gaan doen, in dit geval abonnees werven voor een mobiele telefoonservice.... Dus als het goed is ben ik vanaf volgende week sowieso aan het werk!

Iedereen weer bedankt voor alle kerstkaarten, beste wensen en nieuwjaarsgroeten....Allemaal het beste voor 2008 en ik hoop dat jullie ook in het nieuwe jaar weer met plezier mijn reisverhalen blijven lezen!

cheers,
Rick

Oliebollen bakken =DOliebollen bakken =D
Oliebollen bakken =D
...en proeven...en proeven
...en proeven
eindresultaat van onze baksessieeindresultaat van onze baksessie
eindresultaat van onze baksessie
Robbert & ClaudiaRobbert & Claudia
Robbert & Claudia

het begin van het einde van het jaar
MonikaMonika
Monika
Sunset underneath the harbour bridgeSunset underneath the harbour bridge
Sunset underneath the harbour bridge
From dusk...From dusk...
From dusk...
...till dark...till dark
...till dark
Annie, Ton & MonikaAnnie, Ton & Monika
Annie, Ton & Monika
Happy New Year!Happy New Year!
Happy New Year!
FireworksFireworks
Fireworks
Spreekt voor zichSpreekt voor zich
Spreekt voor zich
No worries, de stad stond niet in brandNo worries, de stad stond niet in brand
No worries, de stad stond niet in brand

het is "gewoon" vuurwerk
Mathijs & RobbertoMathijs & Robberto
Mathijs & Robberto
on behalf of Tonon behalf of Ton
on behalf of Ton

....once again a happy new year!

Tot: 0.133s; Tpl: 0.027s; cc: 6; qc: 28; dbt: 0.068s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb