Gettysburg

Published: July 17th 2011

I dag skulle det store slag ved Gettysburg opleves. Vi skulle lige en tur over "alperne" af landevejene. Vejene er fine, men stigningerne svare til turen på Napoleonsruten. Amerikanerne tænker på alt - fx var der jævnligt på nedkørslerne en såkaldt rampe til lastvognene, hvis bremserne svigter. Der kan de så køre af og op ad en 100 m grusvej og så håbe man kan nå, at stoppe på den strækning. Nå, det er vel bedre at køre videre igennem træer og grusbunker end ned af bjergsiden. Gettysburg er et kæmpe område, hvor de over 150.000 soldater sloges, og derfor valgte vi at tage ruten rundt i området i bil. Der er mindesmærker for bla hvert regiment (ialt var der omkring 1300 mindesmærker) langs ruten. Man må sige, at de amerikanere kan formå at gøre det stort. Man levede sig næsten ind i krigen fra dengang. Vi så kanoner blive affyret, de telte de boede i, madlavningen og slaget, hvor The Union stod på toppen af bakken og sydstaterne angreb. Tænk at næsten 50.000 døde og sårede i en sådan borgerkrig!!! Det må dog siges, at det var et ualmindeligt flot område de valgte at sloges i. Vi blev dog noget klogere omkring den amerikanske borgerkrig.
Så var det ellers videre de sidste 70 km til Washington. Så er det tid til en kort storbyferie for at se landets hovedstad. Hurtig tjek ind på det lækre Holliday Inn med næste kig direkte ned til Det Hvide Hus. Vi måtte ned og se det i aftenbelysningen. Man kan sige de passer godt på deres præsident, men alligevel var vi tæt på. Skarpskytterne på taget siger lidt om sikkerheden. Her ser i billederne udenfor Det Hvide Hus og indenfor Det Hvide Hus. Som det ses har vi besat pladsen og der er kommet ny "spokesman". Endnu en lun sommeraften, hvor det bare er skønt at gå rundt i byens gader. De mange andre spændende ting, der kan ses i Washington, må være dagen efter.

Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb