Day three - Mini road trip

North America » United States » Florida » Keys » Key West
May 31st 2010
Published: June 2nd 2010

Af: Christian
Næste morgen vågner vi tidligt og er nysgerrige for at se om alle virkelig er væk… Det er de, der er kun affald tilbage, og der er masser af folk i gang med at rydde det væk allerede. Caféer og restauranter har spulet skraldet ud på vejen hvor der så kører nogle fejemaskiner og tager det der ikke tages med en spids pind. Vi finder et hyggeligt sted at spise morgenmad, hvor vi får os en dejlig omelet og noget frugt, en ice tea til Kred og en kaffe til mig. Vi smutter ned på stranden og tager et par billeder og kører så på en lille tur i Miamis rige område. Men som med alle kendte er de sky og man kan næsten ikke se deres huse for porte og store træer. Men vi ved at de er der og kører forgæves rundt uden at spotte hverken Chuck Norris, Enrique Inglesias eller Anna Kurnikova - der er heller ikke rigtig nogle vilde biler eller noget, men de holder sikkert inde under husene hvis man kender dem ret…
Vi vælger derfor i stedet at køre taget op og tage mod Key West. I stedet for den pop-smarte GPS der sidder i bilen - ”Hertz neverlost” - vælger vi at bruge telefon som jeg havde købt noget et GPS-program til inden vi tog af sted da vi havde fået at vide der ikke var GPS i bilen. Den fungerer meget bedre, så en køretur på 3-4 timer kan nok holdes nede på kun det. Så snart vi er kommet ud af Miami er det bare ligeud, faktisk også uden sideveje da det jo egentlig bare er de mange øer man kører henover. Det er enormt varmt udenfor, hvis man bare lige kører ruden halvt ned i 10 sekunder er hele bilen brandvarm og hvis man tager armen ud er det som at holde den foran en hårtørrer eller en Dan Dryer på toiletterne - ja det er varmt 😊 Vi kigger efter et sted hvor vi kan købe noget vand og måske noget at tygge på til turen og finder en af de der store shopping-byer. Det ser dog slet ikke interessant ud, så vi smutter ind i Dollar Tree og kigger os omkring. Her koster alt 1 dollar, men det er vist et koncept de for længst har forladt for der er priser på det meste og prisen er ikke 1 dollar - men hva’… Vi kører lige en tur rundt på den enorme parkeringsplads og kigger efter om der skulle være noget interessant, men kører hurtigt ud på ”the Interstate” igen.
Hurtigt bliver der langs vejen sumpet og man kan se små træer ude i vandet. Det er stadig meget varmt men ikke ret fugtigt. Alligevel er der det ene øjeblik sump med grønt vand og træer og det næste er der tropestrand med palmer og hoteller. Folk står på nogle små broer eller langs stranden og fisker eller sejler i kajakker eller rundt i deres store jachts med helt tonede ruder. Da vi er kørt halvanden time cirka er der kø i modsatte side. Det var søndag i går og i dag er mandag og samtidig Memorial Day, så folk skal hjem til familien. Folk holder bumstille og er stået ud af bilerne og vader lidt rundt. Vi kører dog fint af sted med 50-55miles som er lige under fartgrænsen. Køen fortsætter i hvert fald yderligere en time hvor de for det meste holder helt stille eller triller af sted i gå-tempo. Vi er glade for at vi tog en ekstra dag i Miami, så ankommer vi til Key West lige som alle er taget af sted. Lidt længere nede hvor køen i modsatte side forsvinder igen bliver det sumpet og der kommer et skilt med crocodile crossing… Så er vi da kommet til sumpområderne 😊
Vi laver et hurtig stop på en tank hvor vi lige får tisset og købt en lemon sodavand. Den var virkelig god at sidde med i kulden, så det gav lige energi til resten af turen. Da vi er omkring et kvarters tid fra destinationen - ”Southern most guest house” holder vi lige ind til siden og kører taget ned så vi kan ankomme til byen med stil 😊
Da vi kommer ind i byen er forskellen fra Miami tydelig. Der er masser af træhuse, en del til salg, men alle med en fin porch hvor man kan sidde ude med sin bajer og ”holde øje” med byen, hvem der kommer frem og tilbage og så videre.
Vi parkerer udfor vores Guest House hvor vi går ind i en forhave dækket af palmer og andre skyggegivende træer, vinranker, banantræer osv. Inde bagved gemmer sig et stort hus i to etager bygget i træ. I hele haven er der sat møbler overalt, stole, borde, hængekøjer, liggestole, alt sammen med tykke dejlige puder. Solen bager stadig ned og vi går ind og får nøglen til vores værelse og en kort introduktion. Værelset er med to senge, en sofa og et bord med fire stole. Så er der en gang ud til toilettet, der er endda også et køkken. Det er kæmpestort og vi har en bagdør med vores egen porch med stole og hængesofa og det hele. Der er også skruet grundigt op for airconditionen og det er bestemt en dejlig måde at blive budt velkommen på. Ved døren står også en lille vinkaraffel med rødvin og vi sidder os lige ned og napper et glas inden vi skal videre.
Da vi har siddet et øjeblik bliver vi enige om at vi hellere må se at komme videre inden vi dejser om af udmattelse, så vi tager en tur ned til stranden. Vi får kigget lidt på vandet og samlet nogle små koreller sammen som bliver svære at lade være med at tage med hjem. Sandet er næsten helt hvidt, og vandet er meget varmt, den del har ikke ændret sig.
Senere går vi en tur i byen. Vi har fået et hotel på duval street som er få meter fra det der kaldet Southern most point (hence Southern most guest house). Duval street er (igen) her hvor det sker så vi går en tur hen langs den. I den ende hvor vi bor er der ikke så voldsomt gang i den, men jo længere man komme ned ad vejen, som er omkring 5 km. jo mere gang i den er der. Da vi nærmere os enden står der en og sælger snorkel-ture. Det er jo en af tingene vi er kommet her for så vi prøver det. Efter en kort snak med fyren er vi besluttet for at vi tager en tur i morgen tidlig kl. 9, indtil kl. 12. Da vi er på vej tilbage går vi langsommere og langsommere, men vi ved at poolen ved hotellet som vi har adgang til har åben til kl. 11, så vi tager den med ro. Vi vælger at stoppe ved en lille bar og få en øl. Vi sætter o ud på deres porch. Lige overfor ligger der så et bordel, hvor der dog ikke er det mindste gang i den. Da vi har drukket vores øl går vi videre hjemad, vi er efterhånden blevet meget trætte, og vores fødder og ben er blevet meget ømme. Så da vi endelig er hjemme er det med stor fornøjelse at vi kan smide os i sengen og sove hele natten.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0397s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb