Ut av California, kurs mot Yellowstone

August 28th 2011
Published: August 31st 2011

28. august – 96 farenheit fra 59 i san francisco
Ut av California, kurs mot Yellowstone

I dag var vi ute og gikk i Muir Woods. Redwoodstrærne her i California er de høyeste levende skapningene i verden. De kan bli opp til dobbelt så høye som Tveita blokka. Det er høyt. De dekket store deler av California før, men nå er det områder med dem, bl. Annnet der vi var. Vi så rådyr (eller lignende dyr) både på veien opp og veien ned, og hadde det ikke vært litt for mye folk i område hadde vi kanskje sett andre dyr enn fuglene, men selv laksen og ørreten i den eneste elva som den aliforniske laksen gyter i holdt seg borte fra bråket vi lagde.

En mann holdt et «tree talk» hver time midt på dagen. Han spurte på slutten, den eneste delen vi fikk med oss, om det var noen som var villige til å tenke seg å gjøre litt mer for miljøpet. Å sette seg ned av og til og vurdere hva man må ha og hva man vil ha. (need and want). Kanskje ofre litt av det man ikke må ha, men bare vil. Litt dårlig samvittighet burde jeg ha med 5000 miles "vil" på baken.

Det var deilig å få en tur i skogen før vi igjen skulle sette oss i bilen og kjøre mil på mil videre .

Det ble lunch på Subway. En av de bedre alternativene. Langs veien. Det er ikke alltid like lett å få til helt regelmessige måltider, men vi kompenserer det ikke så veldig mye med snack, og det blir ganske ok mat når vi spiser så jeg kan ikke klage veldig på maten. Posjonene er store. Sånn er det bare, men jeg lar nesten alltid noe bli igjen, det varierer fra noen få biten til over halve retten. Hvordan amerikanere klarer å spise forett før hovedretten forstår jeg ikke, og jeg har spist dessert bare en gang, og da delte vi en. Rettene, både de til lunch og middag, består av store mengder kjøtt av den typen man velger. I tilllegg er det ofte toppet med ost og dressing eller blandet med noe annet som heller ikke er lite mettende. Potet av type fritert er vanlig selv på fine restauranter. Men man kan alltid velge litt ekstra salat, droppe ost, og annet, og la resten som blir for mye, ligge igjen.

(Bloggen skrevet i solskinn, så det ble en del skrivefeil, men tror jeg fikk rettet opp det meste før publisering.)

Tot: 0.415s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.0516s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb