04. Vrij 4jan - Valladolid & Ek-Balam ruines

North America » Mexico » Yucatán » Valladolid
January 4th 2008
Published: January 28th 2008

Valladolid CentrumValladolid CentrumValladolid Centrum

Bij elk verkeerslicht stond er zo iemand, en volgens mij zetten die manueel de lichten van groen naar rood .. Dus er is daar nog groten business voor de 'automatische verkeerslichten' bedrijven.
Vroeg uit te veren .. denk zelfs om half 8 (vok!)
Geen zon, wel wind en ook REGEN!!! Potverdorie .. 4 dagen aan het wachten om op dat zalig strand te gaan liggen en dan nog regen krijgen!
Heb dus maar ticketje naar volgende bestemming geboekt .. Valladolid.

Daar rond de middag gearriveerd
Wel tof, aangenaam, druk maar op een gezellige manier stadje. Al heb ik er de eerste uren niet veel van gemerkt want was druk op zoek naar een slaapplaats. Ondertss was de zon er al doorgekomen (jaja! als we met 3 rugzakken moeten sleuren, dan zal ze is komen piepen). Twas zweten afzien en mijn blijn nog wat verder open lopen.
Ben bij zo´n 8 hotels gaan horen .. maar ofwel volzet, ofwel veel te duur.
Dan maar terug naar hostel waar ik in begin was geweest, maar waar ik het eigenlijk te groezelig vond en nog mensen moesten uitchecken dus hij nog niet wist of hij plaats had .. maar die hadden ondertss ook geen plaats meer. Amerikaans koppel had daar juist laatste kamer .. met hun aan praat geraakt en was eigenlijk van plan om dan maar direct door te reizen naar Merida en Valladolid

Catedral de San Gervasio
te laten voor wat het was .. toen ze voorstelden om hun kamer niet te delen want ze hadden toch 2 dubbele bedden. Great! Slaapplaats geregeld, bagage afgezet, douche genomen .. en met hun gaan lunchen.
Het meisje werkt al half jaar in Merida en spreekt vloeiend spaans, dus dat was wel handig om tolk bij te hebben .. plus ze kon me wat culinaire tips geven, want veel echt mexicaans had ik totdantoe nog niet gegeten (buiten de Sopa de lima).

Ze gingen in namiddag Ek balam ruine bezoeken, dus ik mee. AMAAI!! Echt wel de moeite!!
Alles zo mooi, fris, proper .. en precies nog heel nieuw. Hing heel rustieke sfeer .. je mocht overal op en tussen en onder lopen. En er was ook zo weer en hoge waar je helemaal op kon en prachtig zicht over ´jungle´had .. magnificio!!
Deze beelhoud-dingen hadden ze nog maar een 7tal jaar geleden ontdekt!
Er stond een muur voor gebouwd .. en ze hadden dat toen pas gemerkt dat er dit achter zat. Wel impressionante .. lijkt allemaal nog maar pas gemaakt of gezandstraalt, maar is in feite 2000jaar oud ofzo, maar heel goed geconserveerd omdat het zolang beschermd is geweest door
ValladolidValladolidValladolid

Parque Francisco Canton Rosado. Toffe stoeltjes he! Elk stadje dat zich iets ofwat 'stad' kan noemen heeft dit in zn plaza-park staan.
een muur.
Er liggen daar ook nog 2 heuvels van ´steenpuin´ begroeid met bomen en struiken .. en waarschijnlijk zitten daaronder ook nog allemaal ruines en schatten, maar de overheid wil geen geld vrijmaken om deze te árcheologen´. Jaja .. hier gaan je gedachten wel een paar 1000 jaar terug als je op zo een tempel zit, 30meter hoog en overal waar je ziet jungle is ..

Terug int stadje ik nog wat busuren opzoeken en lonely planet lezen .. om te zien hoe ik de volgende dag in mijn volgende bestemming ging geraken. In cafe aan praat geraakt met nog paar backpackers .. samen gaan dineren in "Hosteria Del Marquez" .. mmmm! Had Yucutan sampler dish genomen en mmmm!! Had zelfs geen plaats meer over voor een dessertje (tortilla met chocolade). Hebben dan uiteindelijk toch 1 dessert genomen .. maar voor iedereen 1 hapje. 4 dagen uit belgie en al grote drang naar chocolade :P. Gelukkig kennen ze hier ook m&ms, dus ik kan me af en toe daarop laten gaan.
Ze hadden ergens flyer gezien dat er in het museum een concertje zou zijn .. dus ik snel warmere kleren gaan aandoen en dan naar het museum.

Bazar municipal
Alwaar ik nog een half liedje van de laatste zangeres heb kunnen meepikken :P
Maar vond het niet zo erg want het was eigenlijk toch slecht :P, van die zeemzoete muziek ..
Nadien met zn 3en met zangeres op foto gegaan. (ze moet maar eens beroemd worden!!) Tmoet precies de moeite geweest zijn want ineens was er een enthousiast madammeke dat ook perse met ons op de foto wilde .. jaja, we moesten maar eens beroemden zijn, zal die gedacht hebben.
Concierge voor 2e maal uit zijn bed - correctie, hangmat - gezet.

Valladolid

Bazar municipal: comidas corridas, voor maar 25pesos! Bleek een oude schildering te zijn (om klanten te lokken).. prijzen zijn ondertss al opgeslagen ;)
De loper!De loper!
De loper!

Traditie in deze regio: religieuze sporterijen! Jongeren vertrekken vanuit verschillende windstreken, te voet, te fiets met een volgwagen naar een dorpke hier ergens in de buurt dat een heilige plaats zou zijn. Ze lossen onderweg af, maar er moet altijd 1 iemand aan het lopen of fietsen zijn, zo een beetje estafette achtig .. En blijkt dus de vlam-drager.
Valladolid

Resto/hotel "Hosteria del Marquez" Zeer aan te bevelen! Supergezellig om te zitten, veel groen, een fonteintje, speciale superkoele verlichting (zie volgende foto), en het eten is ook nog eens goe!
Valladolid

Een van die speciale lampen .. ze hadden er nog in die stijl, maar daar heb ik geen fotos van. Bie .. als ge deze zou kunnen namaken voor mij? Thx!
Ek Balam

Geen idee wat dit is .. een of andere parasiet?
Ek Balam

Main pyramid. Deze keer ben ik wel tot helemaal vanboven geklauterd. Let vooral op de hoogste linkse luifel, hieronder bevinden zich de recentelijk ontdekte sculpturen.
Ek Balam

Alles ziet er nog zo mooi proper en wit uit, precies of het is pas gezandstraalt. Maar dit is dus de originele kleur, zo goed bewaard gebleven omdat het hele tijd beschermd is gebleven door een muur. Als ge dus beetje doordenkt .. wil dat zeggen dat al die gebouwen en ruines vroeger ook deze kleur hadden!! KEWL!
Ek Balam

Mijn hosts ;) (Kathy en .. help, namen!)
El BalamEl Balam
El Balam

Dit is de mond van de Jaguar .. heel grote mond idd. Daarbinnen was het graf en schatkamer van een of anderen belangrijken typ van toen.
Ek Balam

Zicht van op de top over de site.
Ek Balam

Onder dit puin, links op de foto, steekt waarschijnljk nog een ruine met wie weet hoeveel ontontdekte schatten ..

Tot: 0.133s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 59; dbt: 0.0515s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb