03. Don 3jan - Coba Ruines

North America » Mexico » Quintana Roo » Coba
January 3rd 2008
Published: January 27th 2008

LagoLagoLago

Foto niet zo echt gelukt precies .. in het echt was het een beetje mooier en specialer.
Gisterenvroeg gaan slapen, vandaag vroeg op. Eitjes als ontbijt.
Van bed gewisseld in hostel, want zijn stapel´bedden´ en lag vanboven wat redelijk ongemakkelijk is. Elke keer als iemand in bed beweegt of zich omdraait, dan beweegt heel het bed mee! Matrassen trekken ook op niks .. van die dunne mouchkes .. dus is geradbraakt slapen.

Weer suckt nog altijd .. weer geen beachday vandaag. Er zijn nog ruines in de buurt, dan zal het dat vandaag worden.
Morgen laatste kans op beachday, anders trek ik verder naar Vallodolid.

Bus genomen naar de Coba ruines.
Very nice!! (Meer fotos: Coba Google pictures, Nog meer Coba Google pictures.
Ligt aan een middelgroot meer, waarin krokodillen zitten!! Heb er 2 gezien, ene gewoon aan rand van water en tweede .. ze hadden daar een houten loopbrug in het water en krokodil zat in meer aan einde van loopbrug. Maar ze vroegen wel geld om op de brug te komen en om krokodil van dichter bij te zien, dus ik maar niet gedaan. We gaan niet aan alles geld uitgeven he.
Aan de ingang was entertainment .. mexicans dressed up als mayas en waren een oud bal spelletje aan het spelen. Tits te bal met uw heup of een ander deel van uw lijf.

Beetje historie: (vertaald uit Lonely Planet)
Een van de grootste Maya sites. Gelegen diep in de tropische jungle.
Coba was er veel eerder dan Chichen Itza en Tulum, en de meeste gebouwen zouden er neergezet zijn tussen 800 en 1100.
Geschiedkundigen denken dat de stad vroeger 50km2 groot was en er 40 000 Maya's woonden.
Coba's architectuur is een mysterie, het lijkt heel hard op de architectuur gebruikt in Tikal (Guatemala) een paar 100km verder, dan op de architectuur van Chichen Itza en andere sites veel dichter in de buurt.
Geschiedkundigen denken dat er uithuwelijkingen gebeurden tussen vrouwen uit Tikal en mannen uit Coba. En dat door de vrouwen naar Coba te brengen, deze de architectuur van Tikal 'meebrachten'.
Er zijn ook verscheidene stenen paden in deze regio, met de Coba site als hub. Het langste pad is wel 100km lang en loopt van de Coba Great Pyrimad naar een andere maya site in Yaxuna.
Geschiedkundigen schatten dat er in de Coba site zo'n 6500 gebouwen staan, vanwaar er op heden nog maar een paar ontdekt en opgegraven zijn.

De ruines liggen redelijk ver uit elkaar, dus je kon voor 1.5euro mountenbike huren
LagoLagoLago

Restaurant aan het meer
om daar rond te crossen. Was super!! Er was niet zo heel veel volk, dus sommige bush-paadjes had je van dan voor u alleen. En met die mooie bomen en jungle omgeving .. en dat windje van het fietsen, zalig gewoon!!!

De bomen hier kunnen me wel krijgen!! (en u ook denk ik seppe!)
Aceolorraphe
Kapok Tree
Ceiba (hier niet op te zien, maar stam en takken staan soms vol met stekels!
(en nog veel meer, maar vind er maar eens een prentje van, laat staan dat ik weet hoe die noemen)

Er was 1 hoge (de hoogste eigenlijk) tempel (of hoe noem je zo een gebouw?) waar je op kon klimmen. Voor sommige was dat meer ploeteren .. om nog maar te zwijgen hoe sommige naar beneden kwamen. Maar kmoet toegeven .. twas me wel een klimmetje. Ben niet tot helemaal boven gegaan. Great Pyramid (of zie mijn eigen fotos)
Ben tot bijna boven gegaan .. maar zat toch al een paar levels boven de bomen. Which was very nice!!
Ja, vond het wel de moeite deze plaats.

Had geen terug ticket voor bus kunnen krijgen want was allemaal volzet, dus heb maar gelift en werd al direct
Lago met vogelLago met vogelLago met vogel

Laat het een grote gans wezen ..
opgepakt door mexicaans en colombiaans duo. Alhoewel dat ze er gewoon als 2 spanjaarden uitzagen.

Savonds in hostel gebbq .. (hollanders nummer 2!)
En vroeg in bed want tuin van hostel is een verschrikkelijk trekgat, en het was nog altijd slecht weer .. dus ijskoud.

Krokodil spottenKrokodil spotten
Krokodil spotten

1nen dollar om op die brug te mogen lopen .. tss
EntertainmentEntertainment
Entertainment

'Mayaanse' balspelen op de parking. Bal werd met lichaamsdeel (heup, bil, zijkant lijf) weggetitst.
Coba PlattegrondCoba Plattegrond
Coba Plattegrond

Zeer gedetailleerde topografische kaart, kwestie van niet verloren te lopen ..
Juego de PelotaJuego de Pelota
Juego de Pelota

"Juego de Pelota" (bal-speel-plaats) (wist pas waarvoor dit diende bij uitleg van gids in Chichen Itza) Links van mij is er ook nog een gebouwd, dus dat maakt een 'speelruimte' met 2 van die 'basketringen'. Doel: soort van basket spelen. Bal tegen de schuine wanden laten kaatsen en door de ring proberen te krijgen. (of toch zoiets als ik de uitleg goed verstaan heb. Plus de historici hebben niet genoeg informatie om exact te weten hoe dit spel gespeeld werd, dus is voor hun ook raden).
Templo de las iglesiasTemplo de las iglesias
Templo de las iglesias

"Templo de las iglesias" (tempel van de kerken) Verboden helemaal naar boven te klimmen. Ook niet veel zin voor, want was redelijk bouwvallig.

trappen trappen

Sjeezen!
Coba Ruines

Een beetje flora .. (zalig om in rond te lopen of te fietsen)

Directions ..

wuivende palmbladeren
Coba Ruines

Tijdje vlinders proberen te achtervolgen om foto te trekken. Opgegeven .. en ineens kwam deze voor men neus op de grond zitten! En bleef zitten .. natuurlijk had ik mijn verkeerde lens meegenomen (grmbl, macro lens nog in belgie en tele lens in bagage gestoken :s)
Coba Ruines

Wat zie ik daar van tussen de bomen .. De "Great Pyramid", 42m hoog. De hoogste maya structuur van Yucatan.

KLIMMEN !
Great Pyramid

Een paar levels boven de boomgrens ..
Great Pyramid

Prachtig zicht .. denk dat ik hier wel een half uurke ben blijven zitten, genietend van het uitzicht en het gevoel.

Roofvogels ..
Great Pyramid

Zover je kan zien, enkel maar bomen .. terwijl er ook dorpjes en stadjes in de buurt zijn, om nog maar om te zwijgen over de paar hectare ruine-site dat hiertss verscholen zit.

Tot: 0.27s; Tpl: 0.012s; cc: 14; qc: 61; dbt: 0.1898s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb