Fuera Ulyses Ruiz!


Advertisement
Published: October 31st 2006
Edit Blog Post

Pope John-Paul IIPope John-Paul IIPope John-Paul II

Going for a stroll to the Zocalo in D.F. Who do I encounter?? John-Paul the second. Doing his tour again through Mexico-City just like he did when he was still alive.
Ofschoon ik nog niet zolang geleden een update erop gegooid heb, volgt er nu alweer een. Ik probeerde zojuist om een paar foto´s online te zetten, maar het besturingssysteem van deze PC is zo oud dat hij geen driver kan installeren voor mijn camera. Jammer, want ofschoon de tijd van de groepsreis niet de gaafste was, heb ik daar wel de mooiste foto´s geschoten. Misschien later dus.

De reden waarom ik nu nog even een berichtje erop gooi is niet triviaal. Zondag was ik in Mexico-Stad. Zoals jullie waarschijnlijk niet weten is er heel wat gaande in Mexico. Een van de staten ten zuiden van Distrito Federal (staat van Mexico-Stad) heet Oaxaca, een andere Chiapas. Chiapas heb je wellicht al eens van gehoord. In 1994 hebben de Zapatistas (soort van rebellen) deze staat overgenomen omdat ze het (terecht) niet eens waren met een aantal zaken. De regering heeft daarop nogal hardhandig gereageerd, waardoor er nog steeds spanningen zijn tussen beiden. Het is niet geheel onbelangrijk te vermelden dat Chiapas een autonome staat is binnen Mexico (het behoorde vroeger trouwens ook bij Guatemala, maar dat geheel terzijde).
Terug naar Oaxaca, die andere staat. Daar werken een aantal leraren, zoals overal ter
Monumento de Benito JuarezMonumento de Benito JuarezMonumento de Benito Juarez

Demonstration agains Ruiz going on at the monument for Benito Juarez (the guy who seperated Power and church, amongst others).
wereld. En net zoals in de rest van de wereld vinden deze leraren dat ze te weinig betaald krijgen. Om dit kenbaar te maken houden ze ieder jaar een demonstratie. Uiteraard zonder effect. Dit jaar echter was er iets meer aan de hand. Tijdens de demonstraties van de leraren van Oaxaca vonden de inwoners van Oaxaca het tijd worden dat de gouverneur van de staat Oaxaca opstapte. De beste man is op zijn zachts gezegd een echte schurk. Op een smerige manier aan de macht gekomen en heeft al tal van mensen laten ombrengen en "verdwijnen" om aan de macht te blijven. De mensen pikken het dus niet meer. Reeds meer dan een maand geleden hoorde ik in allerlei andere delen van Mexico over de "opstand van de leraren van Oaxaca" en zo staat het ook in de kranten. Maar het heeft dus eigenlijk geen zak meer met die leraren te maken. Het gaat om de schurk Ulyses Ruiz (wat een schitterende naam (Ulyses) voor zo´n man, wanneer je hem niet begrijpt is dit een teken dat je te weinig James Joyce gelezen hebt).
Enfin... Ulyses Ruiz moet dus verdwijnen. Omdat demonstreren in Oaxaca niet veel zin heeft, zijn een
Angle of independenceAngle of independenceAngle of independence

A picture of the angle of independence, located in the paseo de la reforma. You can put a question mark or two at the combination of this picture, the location the monument stands, and the situation in Mexico at the moment I shot the picture.
duizendtal mensen van Oaxaca naar Mexico-Stad gelopen (!), daar hebben ze 7 dagen over gedaan, om nu daar te demonstreren. Dat is nu al een paar weken aan de gang. Nu was het zondag een mooie dag, dus ben ik te voet naar bosque Chapultepec gegaan om daar te relaxen. Omdat het vandaag Halloween is, en morgen de dag van de doden, was ik niet de enige die daar naartoe ging. Na een paar uurrtjes ben ik weer terug gelopen. Ergens in het centrum (tussen palacio de bellas artes en de torre latinoamericana) werd ik opeens omgeven door een grote groep mensen die begonnen te schreeuwen. Een bus werd omsingeld en omgegooid. Om me heen stonden allemaal mensen met spandoeken, vlaggen en maskers voor (want een echte democratie is Mexico natuurlijk niet). Temeer omdat ik zondag avond met de bus zou vertrekken naar Chiapas had ik een rugzak om met daarin...mijn paspoort, mijn credit card, mijn pin pas en al mijn geld. En daar stond Jos Meesters uit Hoensbroek dan te zweten tenmidden van de rebellen. Uiteindelijk ben ik eruit weten te ontsnappen, ben even wat gaan eten en ben naar het hotel gegaan waar ik mijn grote rugzak in
DemonstrationDemonstrationDemonstration

I just got out of the crowd when shooting this picture. The bus you see is still resting on its wheels, but not for long!
de bodega (opslagruimte) had staan. Daar eenmaal aangekomen kwam ik er na een praatje met de portier achter dat er zojuist 15 bussen met ME naar het centrum waren gestuurd. De rest is mij onbekend, maar ik heb zo´n vermoeden dat de demonstratie op de ouderwetse manier is opgelost: Met de vuistjes.

Nu wil ik morgen naar Quetzaltenango gaan in Guatemala, heb zojuist een buskaart gekocht, en kwam er vervolgens achter dat de Zapatistas hebben aangekondigd wegversperringen op te werpen in heel Chiapas om zodoende de demonstranten van Oaxaca te steunen. Het is dus nog maar de vraag of deze jongen morgen in Guatemala zal geraken.

Ik houd jullie op de hoogte.


Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement

San Cristobal de las CasasSan Cristobal de las Casas
San Cristobal de las Casas

View from the platform in front of the church of Christobal.
San Cristobal de las Casas 2San Cristobal de las Casas 2
San Cristobal de las Casas 2

Yet another church in San Cristobal.
San Cristobal de las Casas 3San Cristobal de las Casas 3
San Cristobal de las Casas 3

Tipical view of the streets in San Cristobal.


Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 31; dbt: 0.0254s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb