Middagar med klasskompisar

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
December 20th 2010
Published: December 20th 2010

I måndags var vi på middag med hela den klass vi haft infektionskursen med. Vi gick på poliskårens egna restaurang i Ortaköy, precis vid den första bron över Bosporen. Restaurangen låg faktiskt på en kulle nästan under bron, så därifrån hade vi en väldigt fin utsikt. Efter middagen gick vi till ett café och spelade backgammon. Det kanske låter lite konstigt att man arrangerar en middag på en måndag, men här är det omvänd vecka som gäller för läkarstudenterna; under veckodagarna är det den ordinarie, ganska bristfälliga och dåligt strukturerade undervisningen i sjukhusens föreläsningssalar som gäller med obligatorisk närvaro, på helgerna är det dershane – privatkurs där man drillas i att klara slutprovet TUS med högsta poäng så att man kan välja vilken specialitet man vill, 12 timmar varje helgdag varje helg under de två sista åren, för tiotusentals kronor. Så systemet fungerar ganska bra i och med det här TUS-slutprovet; även om universitetets obligatoriska undervisning inte håller måttet så måste eleverna ta eget ansvar och lära sig i privatskolor, så kvaliteten kanske ändå blir ganska hög till slut, i alla fall så är de unga läkare vi träffar i Turkiet kunniga och duktiga. Liknande konstruktioner finns också på gymnasie- och högstadienivå. Skönt då att föreläsningarna inte är obligatoriska för oss, speciellt inte då de flesta denna vecka varit på turkiska. Men vi har hängt med de yngre läkarna på avdelningen och mottagningen och på konsultuppdrag – en lärorik vecka ändå.
På torsdagen gick vi på en utställning med plastifierade kroppar som vi fått gratisbiljetter till genom skolan. Det var sådär, ganska knäppt, kan man sammanfatta det. Efter utställningen, som var precis vid Bosporens strand, gick vid uppåt mot Taksim i ösregn och de branta gatorna var som bäckar på våren. På fredagen snöade det nästan igen, det är med andra ord ganska dåligt väder här och ibland får vi sätta på gasvärmaren.
I fredags kom ca 10 klasskompisar och andra hem till oss där vår tidigare klasskompis Berat lagade çiğ köfte, kurdiska köttbullar som består av bulgur, paprika, oändliga mängder kryddor och eventuellt rått kött. Det var mycket gott, men starkt. Vi bjöd på lussebullar och glögg till efterrätt.
Igår, lördags gick vi på promenad genom de trevliga kvarteren på vägen ner till gyllene hornet och sedan uppåt och tog sedan båten till Üsküdar och tillbaka. Det var en bra eftermiddagssysselsättning i det klara, men kalla vädret.
Aterıgen sa gar det inte att ladda upp bilder. Jag beklagar och hoppas att jag snart ska hitta en bra dator.

Tot: 0.058s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 44; dbt: 0.0371s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb