Infektioner och irrfärder i Istanbul

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul
December 6th 2010
Published: December 6th 2010

Nu har vi avslutat vår dermatologiplacering och börjat på infektionsplaceringen. Det verkar vara en bra placering, de föreläsande professorerna föreläser inte på engelska men de yngre assistenterna är som vanligt mycket angelägna att undervisa oss. Sjukdomarna här är nog ganska annorlunda från i Sverige, det är mycket tuberkulos (30 000 nya fall om året), brucellos och hepatit (5% har hepatit B) här, men det är intressant att se dessa skillnader.

Förra helgen var fint främmande från Sverige på besök och vi visade upp Istanbuls höjdpunkter, men under den absoluta höjdpunkten, båten och sjöfågelföljet mellan Eminönü och Kadiköy möttes vi av en tjock rök som spred sig mot Europa. När vi åkt igenom röken möttes vi av en fruktansvärd syn – den gamla och mycket fina Haydarpaşastationen stod i brand.

Igår tog vi en tur med Metrobussen (40 meters dragspelsbuss som kör i 90 i egen fil på motorvägen) till två punkter på Istanbuls periferi. Det var inte så fint där, men intressant att ha sett. Vi hade ingen kamera med oss så vi kan inte visa varför, men det var bara stora tråkiga hus, inga affärer, människor eller kiraathaneler, bara kedjekaféer utan gäster. Men det finns fina ställen runtom Istanbul också.

Vädret har fram till idag varit stadigt kring 20 grader och strålande sol, ibland med en frisk varm vind från Marmarasjön. Men idag var det plötsligt kring 10, huh!

Tot: 0.037s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0198s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb