Damascus met Sinterklaas


Advertisement
Syria's flag
Middle East » Syria » South » Damascus
December 6th 2009
Published: December 6th 2009
Edit Blog Post

Goede avond,

Na de rondleiding op de universiteit waar Hanan werkt ging het per taxi naar de oude stad. Nog voor we onze bestemming bereikt hadden vertelde Hanan me over het gebouw dat vlak voor ons lag. Het bleek het oudste stationsgebouw in het Midden-Oosten te zijn. Natuurlijk wou ik dat even van dichtbij zien dus eindigde onze taxi rit daar en gingen we van daaruit verder te voet.
Ik had mijn camera nog maar boven gehaald of er bood zich iemand aan die Engels sprak en die ons een rondleiding wou geven. Ik vroeg hem of hij voor de syrische spoorwegen werkte en effectief, ik had dus zowaar een collega ontmoet :-) Hij legde ons uit dat de laatste trein enkele jaren geleden geïndigd was en dat dit nu een museum was geworden. Een super mooi gebouw, verschillende architecturale stylen. Blijkbaar hebben de Duitsers veel te maken gehad bij de bouw van spoorlijnen en toebehoren, zo ook stationsgebouwen. Naast de Duitse bouwstijl zie je meer de stijl van het Midden-Oosten.
Op het einde kreeg ik een treinkaartje dat vroeger verkocht werd, een leuk souveniertje.
Na het station ging het verder naar de oude stad en door een van de 7 poorten. Ongelofelijk indrukwekkend. Toen we de Soekh (overdekte gallerij met winkeltjes) bereikt hadden was het al aan het schemeren en toen we die opnieuw verlieten was het donker.
Een beetje verder ligt 'Welcome street', iedereen probeert je te overtuigen van hun producten en nodigt je uit in hun winkel.
In eentje verkochten ze ijs, pudding en een warm melkdrankje. Het ideale moment om even te rusten. Een groot café eigenlijk waar je enkel dit kon krijgen.
En zo verliep het verder door de kleine gezellige straatjes van Damascus tot we aan een soort pleintje kwamen waar stoelen buiten stonden, je thee kon krijgen of een komijndrankje en je kon er ook iets te eten krijgen. Ik heb even van dat komijndrankje geproefd maar ze doen daar azijn en zout in en ben daar geen al te grote fan van laat maar zeggen.
Ik heb daar een soort maaltijdsoep gegeten op basis van kikkererwten, een bordje humus eigenlijk maar super lekker en je hebt met zo'n bordje voor de rest van de avond gegeten.
Hanan moest nog les geven dus hield ze een mini busje tegen, vertelde de bestuurder waar ik naar toe moest en haastte zich om op tijd te zijn.
Aangezien mijn Arabisch zich beperkt tot hallo en bedankt kon ik niet echt communiceren met de mensen in die bus maar ik ben toch op mijn bestemming geraakt en op tijd in de salsa les.
Gelukkig was die salsa zoals ik het bij ons gewoon ben, maar dan met iets meer gezwier en zo maar heel tof om dat eens in een andere stad te dansen. Nadien gaf de leraar Argentijnse tango. Veel te lang geleden dat ik dat nog eens gedanst had dus na een dansje heb ik vooral gekeken. Ik ga in België toch eens op zoek moeten gaan naar een nieuwe tango partner, een veel te fijne dans om het niet meer te beoefenen. Ik zal het op mijn lijstje voor 2010 zetten.
Zo, tot zover dag 1 en morgen ochtend vertrek ik dus naar Amman. Helemaal alleen, zie dat wel zitten. Ik ben eens benieuwd of men in Jordanië meer Engels of Frans spreekt dan in Syrië.



Additional photos below
Photos: 40, Displayed: 24


Advertisement

6 december 0346 december 034
6 december 034

the tour guide and hanan


7th December 2009

Verrassend
Hallo Ann,salsa en tango in Damascus: dat is wel het laatste dat je zou verwachten van een Arabische hoofdstad! De foto's geven ook een ander beeld van de Arabische wereld dan we gewend zijn van op TV. Je invalshoek vanuit de spoorwegmaatschappij is ook heel interessant. OOk de openheid van de mensen die je ontmoet is leuk. Je hebt blijkbaar een druk programma. Veel reisplezier! Papa
7th December 2009

schoon, vree schoon! gelukkig woon ik in België, want aan de foto's van het verkeer te zien was ik waarschijnlijk daar nooit geslaagd om mijn rijbewijs te halen :-) Dikke totten scheetie!
7th December 2009

Het weer
Ik heb de indruk dat ge daar een jas kunt gebruiken, hoeveel graden is het daar overdag? Liefs mama ps leuke foto's.
7th December 2009

hey loetie
Dag Ann, Dank voor je blogberichten en mooie foto's, net of we een beetje mee op reis zijn. En wees gerust, ik kan het gebruiken. Na een dagje uit met een vriendin en nadien een halve dag welness, kwam er slechts nieuws. Vriendin-collega na slepende ziekte overleden en overmorgen begrafenis. Ik heb een ongeluk gehad, gelukkig geen letsel, behalve stijfheid en spierpijn. De politie was verwittigd ivm een olievlek op de weg. Spijtig genoeg te laat voor mezelf en nog 2 andere bestuurders (los van elkaar slipten en tolden we om vrij hard in een hoge berm tot stilstand te komen)... de schade is aanzienlijk, ik wacht nog op het kostenplaatje. Ondertussen heb ik een vervangwagen en ben ik blij dat ikzelf en ook de andere bestuurders er ongedeerd uitkwamen. Geniet nog super van je mooie reis, tot later en je weet, ik draag zorg voor je slipje ;-) liefs, Myr
10th December 2009

re.reizen
hélaba: efkens kijken of mij da lukt. Zoja graag respons want ik volg u op de voet en het is héééél interessant. den Eddy
11th December 2009

tzal wel zijn dat het werkt
ah de mannen van den elektriek, oe ist daar? bedankt voor je berichtje, ben blij dat je mijn avontuurtjes leuk vindt. groetjes en hopelijk tot binnenkort. x

Tot: 0.096s; Tpl: 0.018s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb