Het weer


Advertisement
Israel's flag
Middle East » Israel » South District » Be'er Sheva
January 7th 2015
Published: January 7th 2015
Edit Blog Post

Zo. Ik ben in Be'er Sheva, waar ik een half jaar zal wonen. Nu kan ik van alles vertellen over wat ik de laatste dagen gezien, gedaan en gehoord heb, maar één ding is het alleropvallendst en daarom zal ik mij beperken tot dit ene dingetje.

Het weer.

Voor ik aan zou komen in Be'er Sheva, was het mijn bedoeling eerst twee dagen in Jeruzalem door te brengen. Jeruzalem is een fantastische stad, met een ontzettend mooie oude wijk en schijnbaar veel goede musea, waarvan ik er nog geen te zien heb gekregen. De reden voor dat laatste, was het weer.

Normaal gesproken is het zo'n 15 graden in Jeruzalem deze tijd van het jaar, en dat was het ook toen ik aankwam, gisteren. De zon scheen, en mijn net aangeschafte zonnebril (mijn eigen, extra coole zonnebril ligt helaas nog in een dashboardkastje in Nederland) deed zijn werk en de stad zag er prachtig uit. Maar het zou gaan sneeuwen, werd er voorspeld. Ik nam aan dat dit iets leuks was, ik had beelden gezien van de sneeuw vorig jaar in Jeruzalem en die waren erg mooi. Ik had het fout. Vorig jaar bleek de sneeuw namelijk de gehele stad platgelegd te hebben. Dat kleine beetje sneeuw had kilometers file veroorzaakt op alle wegen van en naar Jeruzalem, waardoor niemand de stad nog in of uit kon. Dit had situaties opgeleverd met vastzittende ambulances, paniekerige mensen en meer heibel. Daarom besloot men dit jaar het weer voor te zijn, en de stad af te sluiten voor de sneeuw er voor kon zorgen dat er chaos zou ontstaan.

De meeste mensen die ik sprak, geloofden echter niet in de sneeuw. Israëli's zijn, voor zover ik daar een oordeel over kan doen, erg nuchter, onder alle situaties, en ook de sneeuw zouden ze wel moeten kunnen overkomen. Wel liep iedereen, zelfs toen het nog wel 15 graden was, met warme jassen, sjaals, mutsen en handschoenen aan, waardoor ik me een beetje een opschepper voelde met mijn open jas. Ook nam tegen de avond de wind toe en de temperatuur af, en uiteindelijk werd nog eerder dan gepland besloten alle wegen dicht te gooien.

Ik moest de stad echter nog uit. Vanmorgen, toen ik om kwart voor tien wakker werd, zag ik een sms: de stad gaat om tien uur dicht! Binnen een kwartier moest ik dus inpakken, eten naar binnen werken, en uitchecken. Gelukkig bleek dat de treinen nog wel gewoon zouden gaan, maar daarvoor moest ik wel naar de trein zien te komen, met de bus. Uiteindelijk zat ik echter in de trein, vol goede moed, want in Be'er Sheva verwachtte ik 20 graden zonnigheid.

Weer fout. Het regent hier! En het is koud! En het waait! Iedereen zegt dat het normaal niet zo is, dus ik hoop maar dat ze gelijk hebben. Voor nu doet de lokale supermarkt goede zaken met aanbiedingen op dekbedden en fleecedekens voor iedereen die geen kou gewend is, en zit ik op mijn eigen kamertje met de airco op verwarmen en mijn wollige sokken aan. Nu maar hopen, samen met alle Israëli's, dat het Nederlandse weer hier snel overwaait en ik kan genieten van het weer dat het hier, in de woestijn, zou moeten zijn.

Advertisement



Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0219s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb