Bijna weer naar huis


Advertisement
Israel's flag
Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv
August 28th 2014
Published: August 28th 2014
Edit Blog Post

De klaagmuurDe klaagmuurDe klaagmuur

Deze mannen zijn onderdeel van het ultra-orthodoxe jodendom. Op de achtergrond is de klaagmuur te zien. De klaagmuur is verdeeld in een mannen- en vrouwengedeelte, maar deze foto is genomen vanaf het gemeenschappelijk plein voor deze gedeelten.
Zo, allereerst sorry dat ik zo lang geen posts gedaan heb. In de tussentijd heb ik zo veel gedaan en gezien! Ik ben drie keer naar Jeruzalem geweest, waarvan één keer met een tour, één keer met vrienden om het Holocaustmuseum Yad Vashem te bezoeken en één keer voor een fantastisch concert van de band Infected Mushroom. Ik heb in de dode zee gedreven, en de Judeese woestijn gezien (waar ik door mijn telefoon welkom geheten werd in Jordanië). Ik heb ontzettend veel Hebreeuws geleerd, met het resultaat dat ik nu in elk geval succesvol de weg kan vragen én het antwoord kan verstaan, zoals ik ongeveer een half uur geleden gedaan heb. Ik heb zo veel gedaan, dat het bijna geen zin heeft alles uitgebreid te beschrijven, en daarom zal ik mij beperken tot foto's.

Verder vertrek ik over drie nachten! Ik ga Israël denk ik heel erg missen, maar gelukkig kom ik in januari weer terug. Een kort overzicht van wat er te missen valt:

- De omgeving. Binnen tien minuten op de fiets ben ik op het strand, waarvandaan het mooi wandelen en fietsen is. En zwemmen natuurlijk, ook al heb ik dat minder gedaan dan ik misschien zou willen.

- Het leven op de campus. In plaats van elke ochtend door druilerig weer tien minuten mijn leven op de fiets moeten riskeren op wegen die vooral bevolkt worden door bussen, loop ik hier binnen tien minuten langs groene gazons en rijen palmbomen naar mijn les. Dat is toch wel een stuk comfortabeler!

- Limonana. Hoewel ik deze fantastische drank pas twee weken geleden ontdekt heb, zal ik hem nooit vergeten. Limonana is een combinatie van citroensap en mint, en is daarmee extreem fris. Als ik zou kunnen, zou ik mijn koffer ermee volladen. In hetzelfde straatje: de humus, de pita, de olijf, de falafel.

- De voorspelbaarheid van het weer. Als je in Israël iets buiten wilt doen, is het geen kwestie van regen of geen regen: het is gewoon altijd mooi weer. Na vier uur is de temperatuur perfect en is het heerlijk om te fietsen of te wandelen.

- De onvoorspelbaarheid van het landschap. Wist je dat Jeruzalem grenst aan een woestijn? En dat de omgeving van Tel Aviv op de zee na nog het meest aan noord-oost Groningen doet denken? Ik wist het niet, maar nu wel.
De Judeese woestijnDe Judeese woestijnDe Judeese woestijn

De foto is genomen op de tour die ik deed van de woestijn, het fort Masada en de dode zee.

- De tegenstrijdigheden in cultuur. Tel Aviv is westers, modern, en seculier, Jeruzalem oud, sfeervol en gelovig. Ondanks dat Tel Aviv voelt als een Amerikaanse stad en Jeruzalem als Istanboel zo'n 200 jaar geleden, liggen de steden op ongeveer drie kwartier rijden van elkaar af. Zulke tegenstellingen vind je, voor zover ik weet, nergens anders in de wereld.

Gelukkig is het leven in Groningen natuurlijk ook zeer de moeite waard, en over vier maanden vertrek ik al om voor een half jaar in Beër Sheva te gaan studeren, een stad in het midden van de woestijn. Voor nu ga ik nog heel even genieten van het leven hier, en ik zie de meeste van jullie binnenkort weer!


Additional photos below
Photos: 9, Displayed: 9


Advertisement

Het fort MasadaHet fort Masada
Het fort Masada

In dit oorspronkelijk voor Herodes gebouwde fort, hielden zich zo'n 2000 jaar geleden rebelse joden schuil. Nu nog is het een belangrijke plaats voor religieuze joden, die deze rebellen herdenken.
Het uitzicht vanaf MasadaHet uitzicht vanaf Masada
Het uitzicht vanaf Masada

Met rechts de dode zee
De dode zeeDe dode zee
De dode zee

Links op de foto is de dode zee
Een wandelingEen wandeling
Een wandeling

Gisteren maakte ik deze foto, terwijl ik een avondwandeling maakte in de heuvels naast het strand.
WandelingWandeling
Wandeling

Ook gisteren gemaakt


Tot: 0.065s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0434s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb