Studietrip naar Finland en Stockholm


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Stockholm County » Stockholm
September 16th 2016
Published: September 16th 2016
Edit Blog Post

Zo! Wat een week!

Ben helemaal op nu, maar morgenvroeg toch even lekker sporten! Heb het nodig!

Maar wat heb ik nu eigenlijk gedaan deze week!? We hadden een studietrip naar Finland (Helsinki) en Stockholm! Toen ik dit voor ik aan de studie hier in Zweden begon op mijn rooster zag staan was ik al super blij! Want ik wilde sowieso een keer naar Stockholm. Maar nu kwam daar ook nog eens Finland (Helsinki) bij! Twee vliegen in een klap dus!

We zijn op zondagochtend vertrokken met de bus naar Stockholm, waar we de Ferry naar Helsinki namen. Dit is een enorm cruiseschip, wat bekend staat onder de mensen hier als een party boot. Van dat partyen hebben we wel wat mee gemaakt. Maar zoals de verhalen waren zag ik er toch niet. Kwam misschien ook omdat het niet echt meer het seizoen is. Dr zaten gezellig veel oudjes op de boot. Wat trouwens wel voor grappige taferelen zorgde: Een dronken vrouw in een erg kort geel jurkje (voor dr leeftijd) losgaand op de dansvloer. Jaa! We hadden zeker wat te bekijken daar!

Aangekomen in Helsinki gingen we naar een dorpje genaamd Fiskars. Fiskars is vernoemd naar het merk Fiskars, bekend van oa. de oranje schaar en voornamelijk tuin en keuken gereedschap! De fabrieken staan niet meer in het plaatsje zelf, maar wat er wel in Fiskars gebeurt is dat het een echt designers dorp is geworden! Er is een school en ik denk dat geen een kind wat op die school zit geen ouders of grootouders heeft die designer of vakman/vrouw zijn! In dit plaatstje zijn we op bezoek geweest bij een erg mooi bedrijf 'Nikari' ik mag helaas van hun producten geen foto's op internet zetten. Maar t was echt een super ervaring en gaaf om te zien wat ze maakten en mochten ook een kijkje nemen in de werkplaats!

Wat hebben we nog meer gedaan in Finland? Nou een hoop! Ole (spreek je uit als: Oele) had een flinke planning voor ons gemaakt:

- Bezoek aan de glasfabriek Iitala

- Bezoek aan de Alvaro Aalto university

- Bezoek aan verschillende musea voor voornamelijk glas

- Een bezoek aan het Alvaro Aalto huis (het werkelijke huis waar hij zelf in woonde)



Na ons bezoek in Finland namen we de ferry weer naar Zweden, nu naar Stockholm! Wauw wat is dat een gave stad! We hebben er helaas maar 1 hele dag gehad en vanmorgen alleen het parlementsgebouw bezocht. Maar ik ga er zeker nog naar terug! Wat overigens ook erg speciaal was, we hebben de showroom van Garsnas mogen kijken. Dit bleek achteraf het appartement te zijn van de eigenaresse zelf. Maar wat een ontzettend gaaf appartement! Uitzicht over het water. De officiƫle open haarden er nog in. Om verliefd op te worden! En dan ook nog eens super gave meubels er in!

Ik heb overigens ook een geweldige klas! Ze zijn super lief/aardig en hebben de internationale studenten gelijk opgenomen in de groep! En feesten kunnen ze ook zeker wel! Dus daarover hoef ik me zeker geen zorgen te maken 😊

Kortom een geweldig leuke week! Maar nu wel doodop!



Maandag beginnen we met de volgende opdracht: We moeten een Sitting device maken van hout. We krijgen 10 liter afvalhout en 1 plank. En mogen geen lijm of schroeven gebruiken. De constructie moet met het hout gemaakt zijn! Een gave uitdaging dus!

En nu kruip ik lekker mijn bedje in en kijk ik nog even vlucht HS13!

Welterusten!



Ps. Heb weer wat foto's toegevoegd van deze week!


Additional photos below
Photos: 40, Displayed: 24


Advertisement



17th September 2016

trip
Geniet van de tijd. Jullie trip naar deze steden is voor ons heel herkenbaar. Bezochten bijna alle plekken die je gezien en bezocht hebt. Zou zo terug willen.

Tot: 0.122s; Tpl: 0.041s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb