Mörka Småland

Europe » Sweden » Jönköping County
June 30th 2009
Published: July 1st 2009

Garmins revenge

Började morgonen med 30 grader + i skuggan, värmen ligger som en våt filt över vägen. Hade ställt navigatorn på motorväg för att på nåt sätt kompensera för gårdagen vilket ledde till tt jag missade Hjo. Sen ledde mr. Garmin in mig på en av de tre minsta vägarna jag åkt på-väldigt trevligt och mycket natur - såg och körde nästan på en äkta småländsk huggorm- men lite roddigt eftersom det var grusväg (tack för det Navigator h-e). Vägen blev stadigt mindre och mindre och sämre och sämre samtidigt som värmen blev mer och mer tryckande och himlen mer och mer lila, stannade och drog på mig regnbyxorna precis i rätt tid. Strax efteråt small det till och blixtrade och himlens portar öppnade sig med slagregn och hagel.
Faktiskt rätt skönt, men det regnade sen mer eller mindre hela kvälen =(
Åkte hursomhelst två mil på den mindre och mindre pittoreska vägen.
Självklart en hämnd från gårdagens tur (som kunnat driva vilken navigator som helst till vansinne), misstänker att inställningen "kortast väg" ställde till det.
Dök till slut fram vid ett sågverk och stängde av eländet och körde tll Värnamo på egen hand.
I morgon blir det "+snabbast väg" och "+undvik motorvväg".
Och eventuellt en karta.

Kom iallafall till slut fram till den småländska idyllen Hult där kvällen avlöpte med grillning, fiske och ett flak öl. För att inte drunkna så såg jag till att ha gylfen stängd eftersom 7 av 10 som faller över bord i små båtar (check) på lugna vatten (check) efter att ha druckit alkohol (check) har gylfen öppen.
Inget napp men massa småsveda (som jag inte trodde fanns i småland).
Småland has it all!!
Foton kommer!

1st July 2009

Smal grusväg...
... är ju underbart - du har bara fel hoj! Men visst är det märkligt, hur otroligt LÅÅÅÅÅÅNGT två mil kan kännas ibland... /J
2nd July 2009

fel hoj?
Nja..okejrå, kanske en klassisk grussmiskare hade vart bättre. Är fortfarande i förälskelsestadiet med sportyn så att det inte är rätt...nja...men visst är det kul hur relativt en sträcka kan vara? 2 mil på E4 går ju i ett nafs...

Tot: 0.268s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0592s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb