Zweden - Sanfjallets NP - Hudiksvall

Sweden's flag
Europe » Sweden » Jämtland County
August 15th 2010
Published: August 15th 2010

Na een schadevergoeding voor het affikken van Chefs hotel betaald te hebben (aan de rekening te zien zijn we nu mede-eigenaren..), was het tijd om te testen of Henks knietje het al weer een beetje deed (die was kapotgegaan op weg naar Preikestolen, dat stukje rots in die fjord). Na een uurtje heuvelop werd de boomgrens bereikt, en ook de grens van het knietje. Dat viel niet tegen dus. Na de terugtocht verder gereden Zweden in, over rechte wegen (die hebben ze niet, als ze 100m rechtuit rijden krijgen ze bochtafkickverschijnselen) waar je 90 mag en kan, ipv 50. Omdat we redelijk op tijd waren, de hike die voor de dag erna geplanned stond ook gelijk maar gedaan: in een redelijk vlak landschap (weer eens wat anders na 2 weken alleen maar bergen..) staat ineens een puist van 1300m (boven zeenivo) hoog. Volledig in traditie deden we wat we een "Canadaatje" noemen: met een molle knie een klein stukje bergop gaan lopen. Na een halfuur waren we de bomen weer kwijt, en hadden we een prachtig uitzicht 200 graden in de rondte..want er stond nog een stukje berg in de weg..en die leek niet zo hoog. Uiteraard ga je dat dan ook maar beklimmen.. zonder extra trui, zonder eten en met een half flesje water, want je ging eigenlijk maar een uurtje lopen..
Een kleine 3 kwartier en "eigenlijk is het veel te steil", "eigenlijk moet ik stoppen voor mn knie" en "wtf doen we hier" later waren we boven, en het uitzicht maakte veel goed. Tegelijk kwam er ook nog een duits stel naar boven geklauterd, die ongeveer dezelfde gedachten hadden gehad. Na 10 minuten rondgekeken te hebben werd duidelijk waar die extra trui voor nodig was geweest: er kwam een wolkje op kniehoogte langs, wat dus gelijk de top in de mist betekent, waar het 5 minuten ervoor nog zonnig was geweest. Als het dan ook nog zou gaan regenen ben je goed klaar..
Gelukkig trok het over, en toen bleek dat de afdaling nog een stukje linker was, hier en daar stukken met gravel die willen schuiven, en wij niet.. Uiteindelijk toch heelhuids weer beneden gekomen, en na 20 km onverharde weg (daar is die auto helemaal niet voor gemaakt!) bij het hotel aangekomen.

Zondag de eerste rustdag van de vakantie gemaakt (nou ja, ff 3 uurtjes rijden naar de zweedse oostkust), we zitten nu in een blokhut aan een meer een beetje ranja te drinken en verdorie te roepen.

16th August 2010

Mogge
Hey hey en wij maar denken dat jullie 3 weken in Noorwegen zouden bivakkeren. Niks hutjes, luxe hotels. Nou weet je weer waarvoor je werkt. Neem je nog een mooi paardje voor me mee!!!!!!!!!!!!!!!!! Hier weinig strandweer, geven de hele week bewolkt 18 gr weekend beter. Nou maakt er maar wat van in Zweden. Wel graag een foto van het paleis van de koning in Stockholm. Groetjes uit een dik bewolkt Breeje durp

Tot: 0.069s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0273s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb