Barcelona Montjuïc


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Catalonia » Barcelona » Barcelona
December 10th 2013
Published: December 10th 2013
Edit Blog Post

“How beautiful it is to do nothing, and then rest afterwards.”

— spanskt ordspråk



Det har varit många intensiva dagar under resan

och det tar till slut ut sin rätt.

Jag har varit sliten på sistone och valt att ta det lugnt.



Solat på hotellets takterass, tagit igen missade TV-serie favoriter

och filmer samt börjat läsa Le Carrés senaste bok.



Istället berättar jag om förra veckans mest intressanta dag:

Dagens första stopp var tänkt att bli Picassos museum

men jag orkade inte med kön

och slog mig ner på detta trevliga lilla torg istället.



Jag beslutade mig för att ta mig an berget Montjuïc.

"The Castel on Montjuïc is a place of wonder and horror

, as it was used by Franco as a place to keep political prisoners.

Sitting right against the sea this fortress allows views for miles in every direction. "



Man kan promenera upp men jag bestämde mig för att

inte ge vika för min höjdrädsla och tog linbana.







Fantastisk utsikt och trevliga miljöer både där uppe och på vägen.

Det rekommenderas om någon hittar hit i framtiden.





Berget är 213 m högt.

Det ger en respekt för de cyklister som klättrar toppar över 2000 m.





Sen tog jag mig till Fundació Joan Miró. Ett konstmuseum.

Det var nog dom sämst spenderade 10 eurosarna under resan.

(Senare i veckan kom jag in på Picasso museet och det var nästan lika illa.)

Det var inte en enda tavla som intresserade mig så det blir inget mer sånt här.



På berget ligger även olympiastadion från 1992

och ytterligare arenor från spelen

samt det nationella museet för katalansk konst.



Det är ett barcelonabornas favoritområden vad gäller fritidsaktiviteter.



***************************





Jag tror tyvärr inte jag kommer hem till julen i år.

Om inget oförutsett inträffar.



Även om jag verkligen älskar att umgås och fira jul

så är det såpass krävande med förberedelser

att komma iväg på en sådan här resa att när jag nu har gjort det vill jag passa på.



Så köp inga julklappar till mig.



/Linus

Advertisement



Tot: 0.149s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 51; dbt: 0.1224s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb