Man måste bara gilla Spanien...


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León » Valladolid
November 5th 2010
Published: November 14th 2010
Edit Blog Post

… för alla härliga supersociala människor. Var man än går t.ex. när man går in i hiss eller ett omklädningsrum så säger folk hej och hejdå till varandra. Ett annat exempel var när jag och Milene var ute och åt tapas i lördags, vi stod vid bardisken och åt och hade beställt in en rätt, något som liknade blodpudding, som vi inte tyckte så mycket om och därför inte åt så mycket av. Rätt vad det är så frågar mannen som står bredvid oss om vi inte ska äta mer av den rätten för då vill han och hans flickvän gärna smaka  Sen pratar vi med dem ett tag, jättetrevliga människor.

… för alla vackra städer som finns här. Alla städer jag har besökt hittills har varit vackra på sitt sätt, Avila med sin ståtliga mur och grönska, León med sin otroligt vackra katedral och blomkrukor överallt, Santander med sina fantastiska städer och inte minst Valladolid med sitt supermysiga typiskt spanska centrum.

… för alla småaffärer som finns. I vart enda gatuhörn finns en liten kiosk som säljer tidningar, godis m.m, det finns fruktaffärer, köttaffärer och andra små affärer som säljer lite allt möjligt. Det känns väldigt gemytligt, är dock betydligt enklare att gå till en Supermercado och handla allt på samma gång.

… för att de kommit så långt med omvårdnadsdiagnoser. Jag har nu bytt praktikplats och sjukhus och gör nu praktik på det modernaste sjukhuset i Castilla och León på en kirurgisk vårdavdelning. På det här sjukhuset arbetar sjuksköterskorna med ett speciellt dataprogram när de ska göra omvårdnadsplaner för patienterna. I dataprogrammet gör man först ett omvårdnadsstatus (vilka behov patienten har) efter det väljer man sedan omvårdnadsdiagnoser ( NANDA) som passar. När man valt omvårdnadsdiagnoser kommer det upp olika möjliga åtgärder som hör ihop med den diagnosen. Sjuksköterskorna väljer åtgärder som passar in på just den patienten och sedan arbetar man efter detta. Lite svårt att förstå för er som inte är så insatta i sjuksköterskevärlden kanske men det här tror jag är framtiden för sjuksköterskeyrket. Det är bland annat genom omvårdnadsdiagnoser som vi kan höja statusen på vårt yrke och arbeta mer vetenskapligt.

Det här var bara ett litet smakprov på allt som jag gillar med Spanien. Nu tänkte jag göra en liten kort sammanfattning av förra veckan. På måndagen började jag alltså på min nya praktikplats på en allmän kirurgisk avdelning. De flesta patienterna läggs in där någon dag innan de ska opereras och kommer tillbaka efter operationen när de är vakna och någorlunda stabila. Några saker som jag inte stött på innan som jag fått lära mig på den här avdelningen är att göra omläggningar med steril teknik, dra dränage och även dokumentationssystemet som jag använde innan. En sak som förvånar mig är dock att trots att de på detta sjukhus kommit så långt med omvårdnadsdiagnoser så är fortfarande alla läkemedelsordinationer skrivna för hand och inte om i Sverige där allt finns på datorn.

Förra helgen var tre dagar lång eftersom måndagen den här veckan var en röd dag. På lördagen tog jag det bara lugnt och var hemma och sen på kvällen blev det tapas. På söndagen bar det i väg mot Santander. Bussfärden dit tog fyra timmar, det var fascinerande att se hur landskapet förändrades ju längre norrut och närmare kusten vi kom, det är betydligt grönare och frodigare där.
Santander är som sagt en vacker stad som ligger precis vid havet och har flera fina stränder. Vi hyrde cyklar och cyklade längs stränderna, jättemysigt trots en hel del regn. Vi bodde en natt på ett hostel och dagen där på jag vi runt lite mer i stadskärnan och hittade bland annat en utomhushiss som togs upp till ett ställe där man hade jättebra utsikt över Santander.

Nu laddar jag inför en ny helg i resans tecken men denna gång ”bara” en dagstur till en liten stad här i närheten.


Advertisement



Tot: 0.079s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb