Moskou --> Hong Kong: Transsiberië express

Russia's flag
Europe » Russia
July 23rd 2001
Published: November 19th 2006

Om een uurtje of 12.00 wordt ik wakker, we ontbijten met instant noodles en cup-a-soup, daarna gaan we weer naar het restaurant weer een poging doen onze schrijf achterstand in te halen. We zijn inmiddels alweer een week weg.
Van het schrijven komt weer weinig, Bart en Rudi zitten ook in de restauratiewagon en al gauw wordt de pen verruild voor een koude fles bier, na een aantal biertjes ben ik toch weer wat moe geworden en ga even een schoonheidsslaapje doen. Als ik na een paar uurtjes terug kom zitten Wijnand, Bart en Rudi te scrabbelen, Bart is oppermachtig en wint ieder spel met gemak. Tijdens het spel vloeit het bier rijkelijk en ook de wodka fles is vrij snel leeg.
Als we weer worden weg gekeken uit de restauratiewagen gaan we terug naar de coupe en bedenken dat we nog een fles Chivas in de tas hebben zitten en we nemen nog eeen slaapmutsje. Als we nog even de gang over slenteren voor een sigaretje zien we de provnik samen met een meisje van een paar coupes verder op samen in een coupe zitten met een bak oplos koffie, we nodigen ons zelf uit, het is inmiddels laat en om 7.00u morgen ochtend zijn we bij het Baijkalmeer als we gaan slapen verslapen we ons zeker weten. Als de dames nog een bakkie oplos koffie voor zich zelf maken bedenk ik dat ik nog een pak Douwe Egberts koffie met filter en filterzakjes in mijn tas heb zitten. Even wat rommelen zoeken in mijn tas en daar komt het te voorschijn. Als we ze de koffie laten zien, willen ze eerst allebei lang aan de koffie ruiken, ze vinden het heerlijk met wat heet water zetten we een aantal heerlijke bakken koffie. Op het moment dat we opstaan omdat de dames willen gaan slapen zien we een douchekop hangen. Hé? Wat is dat? Vragen we verbaasd. Met gebaren maakt ze ons duidelijk dat het een douchekop is, ja dat hadden we ook wel door. Maar waar kunnen we douchen dan? We zitten inmiddels al bijna vierdagen in de trein en we hebben ons alleen wat provisorisch gewassen met een was handje en wat schoonmaak alcohol, we stinken waarschijnlijk een uur in de wind.
We lopen mee naar een afgesloten toiletruimte aan de andere kant van de wagon daar laat ze ons zien hoe het werkt, heerlijk we kunnen morgen ochtend gewoon douchen.
Inmiddels is onze 79 jarige duitse buurvrouw alweer ontwaakt, ook de ander provnik is wakker het is de echtgenot van de dame met wie we hebben zitten praten. We bieden de buurvrouw en de provnik een bak koffie aan en maken voor ons zelf ook een extra sterke bak.
Tegen zessen ontwaakt ook onze buurman aan de ander kant, Guy, een Belg we trekken het nog maar slecht na en zijn echt verschrikkelijk gaar. We vragen Guy ons te wekken als we in Eerkoetsk, de plaats vlak voor het Bajkalmeer, aankomen, zodat we nog een uurtje kunnen slapen.

Tot: 0.113s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0729s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb