Moskou - Nizhniy Novgorod - Jekaterinburg

Europe » Russia » Urals » Yekaterinburg
June 3rd 2008
Published: June 3rd 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
Na 3 dagen in het rustige Velikiy Novgorod vertoefd te hebben, zetten we onze reis verder richting Moskou. De treinreis duurt een ganse dag. We houden ons bezig met naar buiten kijken en een beetje te lezen over de wereldstad die we dra zullen binnenrijden. Onze eerste indruk van Moskou is niet zo positief: de chauffeurs blijken hier nog agressiever over de weg te scheuren dan in de reeds bezochte steden. Bovendien moet je heel ver omlopen om een zesvaksbaan over te steken. Later ontdekken we de handige voetgangerstunnels. In Moskou verblijven we twee dagen. Genoeg om de stad te verkennen, de meeste bezienswaardigheden te bewonderen en je net niet blauw te betalen. De clichés liegen er niet om: het is hier peperduur! De rijken zijn hier héél rijk, de armen héél arm. We bezoeken het imposante Novodevichy kerkhof waar Yeltsin een herdenkingsmonument kreeg dat volgens de locale kranten het meeste weg heeft van een slagroomtaart in vlagvorm. We spelen toerist in het prachtige Kremlin maar Lenin groeten doen we liever niet (naar het schijnt is zijn neus aan het afbrokkelen...). Het Rode Plein is minder rood dan verwacht, maar wel immens groot. Vanop een afstand is de Prokovsky kathedraal één groot harmonieus kleurenpalet, eens dichtbij lijkt die kleurenpracht soms te vloeken. Het luxe-shoppingcenter Gum, waar vroeger de rekken leeg waren en de rijen ellenlang, is een bezoekje waard. Iets kopen kan onze portemonnee niet aan maar de pracht van het gebouw bewonderen doen we wel! We kuieren door de straten en doen zoals de Russen: een pintje drinken op een bankje en naar de mensen kijken die over de promenade paraderen. Op restaurant gaan, een terrasje doen... het is allemaal wat duur hier. ’s Avonds socializen we met onze hostelgenoten en delen ervaringen uit over Rusland!

Na twee dagen Moskou nemen we de trein naar Nizhniy Novgorod. Een luxetrein, want we worden verwend met chocolade, koekjes en een fruitsapje. We krijgen zelfs een tandenborstel en tandpasta! In Nizhniy couchsurfen we voor de eerste keer bij de zeer sympathieke Olga. Meteen een zeer fijne ervaring. Olga is een zeer trotse Russische en doet haar stad terecht alle eer aan! We krijgen gouden tips: zo eten we in een zeer gezellig keldercafeetje waar een beroemde lokale schilder de koffietjes met enorm veel zorg en orde klaarmaakt. We kuieren door de gezellige straatjes, bezoeken (alweer) het Kremlin en genieten hier van het
Trein Sint-Petersburg - Moskou - De samovarTrein Sint-Petersburg - Moskou - De samovarTrein Sint-Petersburg - Moskou - De samovar

De warmwaterbron op Russische treinen. Ideaal voor thee, soep, noedels.
goede weer!

Na twee dagen van Olga’s gastvrijheid genoten te hebben reizen we verder naar Jekaterinburg. Op deze 22 uur durende rit hebben we ons eerste Platskartny-avontuur (derde klasse - ganse wagon met stapelbedden, alles is open). Na alle verhalen over vodka-feestjes en eten uitwisselen gehoord te hebben zijn we een beetje nieuwsgierig naar de uitspattingen van de Russen op de trein. Alles blijft echter zeer rustig. We drinken veel theetjes en genieten van een noodelmaaltijd dankzij het water uit de samovar (warmwaterkraan op de trein). Na een goede nachtrust komen we de volgende morgen aan op onze bestemming. We verblijven in hetzelfde hotel als de ploeg van Peking Express. Jekaterinburg wordt dikwijls omschreven als mogelijke stopplaats op de Trans-Sib maar men is er over het algemeen niet zo positief over. Wij vinden dat de stad wel haar troeven heeft: we bezoeken de plaats waar de Romanov-familie (laatste Russische Tsaren) gruwelijk vermoord werden. Hier staat nu een grootse Byzantijnse kathedraal waarvan vele Russen menen dat het geld beter kon besteed worden. We bekijken oude foto’s van de stad in het fotomuseum en drinken koffietjes in gezellige en betaalbare koffiehuisjes.
Na twee dagen hebben we het hier wel gezien. Vanavond treinen we verder. Morgenvroeg, 4 juni, arriveren we in Tobolsk!

Moskou - Graf Boris JeltsinMoskou - Graf Boris Jeltsin
Moskou - Graf Boris Jeltsin

De meningen zijn verdeeld: zijn vrouw vindt het mooi, de rest van Rusland niet.
Moskou - Novodevichy kerkhofMoskou - Novodevichy kerkhof
Moskou - Novodevichy kerkhof

Het graf van Stailns 2de vrouw. Het glas is om vandalestreken te voorkomen
Moskou - Russiche fastfoodMoskou - Russiche fastfood
Moskou - Russiche fastfood

Aardappel met boter, kaas en augurk.
Moskou - MetroMoskou - Metro
Moskou - Metro

Heeel diep, moest ook dienen als schuilkelder.
Moskou - 1 van Stalins 7 zusters.Moskou - 1 van Stalins 7 zusters.
Moskou - 1 van Stalins 7 zusters.

Heel grote (en lelijke) gebouwen die Stalin in Moskou heeft laten bouwen.
Moskou - De wacht bij de vlam voor de onbekende soldaat.Moskou - De wacht bij de vlam voor de onbekende soldaat.
Moskou - De wacht bij de vlam voor de onbekende soldaat.

Wat ze previes aan het doen zijn is niet duidelijk
Moskou - GUMMoskou - GUM
Moskou - GUM

In de Sovjet tijd een warenhuis waar de rijen lang waren en de rekken leeg. Nu een shoppingcenter waar de grote luxemerken hun boetieks hebben.
Moskou - KremlinMoskou - Kremlin
Moskou - Kremlin

Vroeger Sovjet congresgebouw, nu een theater.

veel plezier
Dag Eva, Hoe is het daar? Valt die trein zo wat mee? Veel plezier nog hoor ! Jessica

Zwaai...zwaai....
We zwaaien terug Maarten!!! En....genieten verder mee ;-)) Groetjes ook aan Eva :-)

meereizen
Hallo, Tof dat we weer kunnen meereizen met jullie. Bedankt voor de vele foto's.

Tot: 0.123s; Tpl: 0.017s; cc: 9; qc: 56; dbt: 0.0622s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb