Piter

May 22nd 2008
Published: May 26th 2008

PassazhPassazhPassazh

1ste shoppingcenter in St-Petersburg
Om 6 uur ’s morgens zet de bus ons af in Sint-Petersburg. De ijskoude wind overvalt ons en we duiken snel de metro in op weg naar onze slaapplaats. Eens de metro uit spotten we een groepje Zenit-fans dat ondertussen al 2 nachten de overwinning van de UEFA-cup viert. Als we aanbellen aan het hostel krijgen we een koude douche door de parlofoon: “Full!” Verder geraken we niet: op naar het volgende, het volgende, het volgende,... We hebben nochtans via mail geïnformeerd en geen was volzet... Uiteindelijk vinden we een slaapplaats in het Nevsky Hostel: een echte aanrader! Het is weer eventjes wennen aan het reizen en we besluiten hier een tijdje te blijven en deze prachtige stad op een rustig tempo te verkennen. De lente is hier in het land, al blijven de temperaturen fris naar Belgische normen. Maar dat deert de jonge Russische deernes hier niet! De rokjes worden om het kortst gedragen en de buikjes worden ontbloot. Om het een beetje warm te krijgen lopen ze op hun stiletto’s van een blikje bier te sippen. Wisten jullie dat de kleinste maat voor een blikje bier 0,5 liter is, de grootste 2,5 liter?
Maar we zien ook andere dingen in Sint-Petersburg. Deze stad bruist van de culturele rijkdom! We bewonderen de Hermitage, wagen een bezoekje aan het Peter & Paul fort aan de overkant van de rivier Neva en bekijken de mensen op Nevsky Prospect bij een koffietje. We lopen langs de pittoreske kanaaltjes en zijn onder de indruk van de sprookjesachtige Kerk van de verrijzenis. Het mooie aan deze stad zijn de prachtige details in de schaduw van de talloze kolossale gebouwen: een kunstwerkje van een groepje muzikanten rond een straatlantaarn, de franjes van de vele brugjes over de kanalen,... De grootste pracht en praal uit de tijd van de Tsaren vinden we in het Mariinski theater waar we gaan kijken naar Don Giovanni.
Culinair genieten doen we hier in de keuken van ons hostel. De restaurantprijzen zijn te hoog voor onze portemonnee. Het is even aanpassen na de verwennerij in Zuid-Amerika, maar het is aangenaam vertoeven tussen andere reizigers. We bekijken de Champions League finale in het gezelschap van een Chelsea-hatende Brit, een rugbyliefhebber uit Australië die zijn eerste voetbalmatch ziet, een sympathieke Hollander en een niet-Russisch sprekende Rus: ambiance gegarandeerd!

Nu we de sfeer van Sint-Petersburg hebben opgesnoven trekken we naar Veliky Novgorod, een stadje op 3 uur treinen van Peter.

26th May 2008

wij volgen
Dag Maarten en Eva, een gans nieuwe wereld. Ook voor mij. Mooi, Geniet er van en... laat ons mee genieten. Volhouden. Jef
27th May 2008

Oef...je hebt hem nog!!!!
Hey Evaatje Je bent Maarten toch niet kwijtgeraakt tussen al die blote buikskes. Naar het schijnt zijn daar tevééééél meisjes en te weinig jongens ;-)) Groetjes en nog veel kijkgenot.

Tot: 0.112s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0494s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb