Groeten uit Boekarest

Europe » Romania » Muntenia » Bucharest
July 26th 2008
Published: July 26th 2008

Iasi-Bucuresti

Groeten uit Boekarest, in het Roemeens "Bucuresti"! Ben hier al een paar dagen, van alles te zien.

Dinsdag in Iasi nog een klooster bekeken, naar de film geweest (No Country for Old Men, prima film, gelukkig in het Engels met Roemeens ondertiteling 😊 en 's avonds wederom lekkere pizza gehad.

De dag erop vooral boek gelezen op terrasjes; ik ben bezig in The Name of the Rose van Umberto Eco. 's Middags luxe lunch op de 13e verdieping van Hotel Unirea, mooi uitzicht over de stad, prima Italiaans gegeten. Daarna naar de trein, in 7 uur naar Boekarest. Daar 's avonds laat een hotel gevonden vlak bij het station.

Donderdag uitgeslapen, en naar het enorme Palace of Parliament. Ene meneer Ceaucescu heeft daarvoor allerlei woonwijken, kerken e.d. platgegooid om zijn enorme gebouw neer te zetten, en het is qua oppervlakte het 2e van de wereld, na het Pentagon. In het gebouw zit o.a. een Museum of Contemporary Art waar ik ben geweest. Vervolgens (na de lunch... waar ik... durf ik het te vertellen? bij de McD ben geweest ;-) geprobeerd om een rondleiding te regelen door het gebouw, maar daarvoor blijk je te moeten reserveren! OK, dat wordt morgen dus.

Na een biertje op een terras in een park de Galery of Romanian Art gezien, met kunst van Roemenen, van iconen uit de 15e eeuw of zo tot moderne schilderijen van hedendaagse kunstenaars, en beelden, van alles. 's Avonds een typisch Roemeens gerecht gegeten, tochitură moldovenească, met blokjes vlees (en lever) in saus, om een blok polenta heen (mamaliga heet dat hier) met een spiegelei erop. Apart, en lekker 😊

Gisteren nog langer uitgeslapen, zelfs zo lang dat ik het ontbijt in mijn hotel niet meer heb gehaald ;-) Daarna het Military Museum gezien, enorm groot, met een gebouw met de geschiedenis van hoe het land zich heeft ontwikkeld, van aarden verdedigingswallen tot moderne wapens. Op de binnenplaats allerlei "grotere" apparaten, tanks, bommen, e.d. Daarachter blijken nog meer gebouwen van het museum te zijn, niet allemaal bekeken, alleen nog een hal met vliegtuigen en een gebouw vol wapens en uniformen. Een beetje veel van het goede allemaal...

's Middags na een lunch met koffie en brood met tonijn, terug naar het Paleis voor de rondleiding. In een uurtje een aantal kamers gezien, enorm groot, overal marmer maar ook hout, luxe gordijnen, etc. Lange galerijen (de langste is 150m!), de grootste hal, de hoogste hal. En het balkon dat uitkijkt over de boulevard de stad in. Die Ceaucescu die dit heeft neergezet heeft niet lang genoeg geleefd om het complete gebouw te zien; het is nog steeds niet af trouwens. Hierna nog een aantal mooie gebouwen in de stad gezien, en voor zondag (morgen) een treinkaartje naar Brasov geregeld. 's Avonds in een niet zo gezellig restaurant pizza gegeten.

Vandaag een andere kant van de stad bekeken, de wijk waar o.a. veel ambassades te vinden zijn, met brede boulevards met bomen. Twee musea gezien, een natuur-historisch dat wel goed was (stuk beter dan die in Iasi!) en een Museum of the Romanian Peasant, met allerlei zaken die te maken hebben met het platteland, van klederdracht tot houten huisjes en potten tot werktuigen. Daarna langs de locale Arc de Triomphe, maar die staat van top tot teen in de steigers. Verder heb ik de hele middag zitten lezen in het park 😊 Straks eens kijken of ik wat lekkers te eten kan vinden.

Morgen dus naar Brasov met o.a. een kasteel en allerlei andere interessante plekken in de omgeving. Daarna zien we wel weer 😊

Groeten uit een warm en soms regenachtig Boekarest,
Alard.

Tot: 0.295s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 55; dbt: 0.0668s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb