Groeten uit Sighisoara

Romania's flag
Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sighisoara
July 30th 2008
Published: July 30th 2008

Groeten uit Sighisoara in Transylvanië! Op een paar kartonnen Dracula's na gelukkig niet al te veel van vampieren e.d. gezien 😊 Is het bij jullie ook zo warm? Zeker 30 graden hier...

Zaterdag na het eten lekker Roemeens gegeten, alleen duurde het betalen weer eens zo lang... Kent u dat fenomeen? Heb je lekker gegeten, duurt het eeuwen voor de rekening er is, dan weer lang voor ze je grote bankbiljetten hebben meegenomen, en dan nog eens errug lang voor het wisselgeld er is. Dat hoeft toch niet? 😊

Anyway, de volgende dag op tijd op voor een mooie treinreis naar Brasov, ook al in Transylvanië. Wat ik eerder zei, dat hier een kasteel is, klopt niet; die zijn nog een eindje verder weg. Brasov heeft wel een mooi oud stadscentrum, een winkelstraat vol terrassen, oude stadsmuren, een heuvel vlak naast de stad met uitzichtspunt. Na de lunch die heuvel op geweest, met de kabelbaan weliswaar 😊 Wel lopend weer naar beneden, glibberig omdat het net had geregend. 's Avonds Chinees gegeten.

Maandag eerst de treinen verder geboekt: woensdag van Brasov naar Sighisoara, en vrijdag vanaf daar via Boekarest naar Belgrado met een nachttrein. Wonder boven wonder lukt dit zonder problemen 😊 Zaterdag dus maar eens kijken wat ze in Servië van Nederlanders vinden ;-) Mijn plan is om maandag door te reizen naar Zagreb en dan woensdag naar Zadar, waar Simone op donderdag ook aankomt.

Maar eerst even terug naar Brasov, waar ik de Zwarte Kerk heb bekeken, en 's middags naar Poiana Brasov geweest ben. Stadje niet ver weg, in de heuvels, in de winter skigebied. Ik ben nu alleen met een kabelbaan omhoog geweest naar ongeveer 1750 meter hoogte, mooi uitzicht maar al best wel fris! 's Avonds gegeten bij een Ierse pub waar ze geen Guinness hadden (helaas!) maar wel een lekkere hamburger met alles erop en eraan.

Gisteren twee kastelen gezien; eerst die van Bran. Erg toeristisch, heel druk, en ik heb langer in de rij voor de kassa gestaan dan dat ik in het kasteel ben geweest! Viel een beetje tegen; het kasteel had een vaste route die je moest lopen, door een aantal kamers en gangen, en via een binnenplaats... en daarna was je weer buiten.

Tweede kasteel was gelukkig beter, een stuk minder bekend, in Rasnov. Eerst lekker Roemeens gegeten, polenta met blokjes vlees, en daarna de heuvel op waar het kasteel ligt. Eigenlijk meer de ruïne van het kasteel, maar voldoende te zien, muren, kamers, en natuurlijk weer mooi uitzicht alle kanten op. Toen ik terug wou richting Brasov stond ik te wachten op de bus, stopt een man die me een lift gaf; alle 4 de passagiers bleken mee te reizen en hem daarvoor te betalen, ik dus ook. Werkt prima.

Die avond naar een orgelconcert (!) geweest in de Zwarte Kerk, met werken van Buxtehude, Bach en de Roemeende componist Enescu. Daarna wederom pizza gegeten.

Vanochtend met een erg warme trein door naar Sighisoara, mooi stadje met een heuvel in het midden waarop allerlei oude gebouwen staan, stadsmuren, kerken. Hier een relatief duur hotel gevonden, en vanmiddag als lunch weer pizza gehad (nu voorlopig voor het laatst! 😊 En het is hier warm... en dat met al die trappen op en af hier in het centrum.

Morgen in meer detail de stad bekijken, en dan vrijdagmiddag weer op reis; zoals gezegd via Boekarest naar Belgrado.

Groeten uit een warm Transylvanië,
Alard.

Tot: 0.235s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0497s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb