paradijs in Europa?

Poland's flag
Europe » Poland » West Pomeranian
July 13th 2017
Published: July 13th 2017

Een nieuwe trip, nieuw avontuur. Weinig vooraf vastgelegd, alleen een ruwe reisroute en een meet&greet in de buurt van Krakau. Maandag in de late namiddag vertrokken we vanuit Borsbeek richting het noordwesten van Polen. Voor zowel Sabrina als de meisjes is Polen een eerste ervaring. Ikzelf heb er al 2 Polen reizen opzitten in mijn tienerjaren en keer graag terug. De 2 voorgaande bezoeken situeerden zich telkens in het zuiden. Tijdens het scoutskamp, was ook het noorden geprogrammeerd, maar door een tekort aan tijd is dit helaas niet door kunnen gaan. 17 jaar later zal het er dan toch van komen..

Na 500km iets voorbij Hannover in Duitsland en ver na middernacht draaiden we onze pootjes uit op een Duitse wegparking om toch een paar uurtjes te slapen tijdens onze rit. Op dag 2 hadden we ook een 500km voor de boeg en het ging verbazend vlot. Zowel de Duitse als de eerste Poolse wegen waren geen noemenswaardige hindernis.

Onze eerste camping had ik al vooraf opgemerkt. Een eiland van 7ha werd helemaal ingericht als camping. De auto en caravan wordt er met een ferry overgezet, ernaast vind je een voetgangers en fietserbrug. Een beetje te zot voor woorden, maar paradijselijk is zeker wel. Na ons plekje gekozen te hebben trokken we nog naar het camping restaurant om moe maar voldaan onze eerste Poolse nacht in te gaan.

's ochtends opgestaan stonden we nogmaals met open mond te staren naar het prachtige decor van de camping. Een eiland dus veel water, watervogels, nog kleine eilandjes, enz. Tijd voor verkenning van de omgeving. De ferry van 14m lang bracht onze auto terug naar het vaste land om een rondtripje te doen naar een dorp of stadje op zoek naar een winkel. Het was ons al opgevallen dat ook hier nood was aan lokaal anti muggenproduct, dus ook een apotheek kwam van pas. Een 15km van de camping ligt een stadje Złocieniec met alles er op en er aan, zelfs het typisch Frans intermarché kan je er vinden.

In de namiddag begon het jammer genoeg te regenen, dus beperkten we ons tot bezigheidstherapie. De kindjes speelden met de loco en ik zag Marcel Kittel zijn 5de rit winnen in de tour. Daarna trokken we weer op restaurant, zo goedkoop kan je bijna zelf niet koken, en volgde een grote wasbeurt.

Tijdens de nacht was de regen gaan liggen, maar was een zeer vervelende wind opgedoken. Dag 3 was op het eiland een echte lazy day. Een beetje spelen (de kindjes waren creatief met slijk), een beetje wandelen, een babbeltje slaan, wat foto's trekken, gaan eten en afsluiten met een kampvuurtje (ondertussen was de wind eindelijk gaan liggen). Uiteraard vergezeld van marshmallows...

Morgen trekken we verder richting het Noorden richting de kust.

Tot: 0.126s; Tpl: 0.018s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0709s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.2mb