Een week


Advertisement
Poland's flag
Europe » Poland » Masovia » Warsaw
October 18th 2007
Published: October 18th 2007
Edit Blog Post

Hups! Nog heel vlug een kort berichtje want morgenochtend vertrek ik naar Gdańsk in het Noorden van Polen aan de Baltische zee. Dus, deze week in het kort. Zondag ben ik gaan volleyballen en het viel niet op dat ik eigenlijk helemaal niet volleyball. Ik kon de bal doorgeven en een paar keer heb ik zelfs een punt gescoord! Over twee weken ga ik vast weer.

Zondagavond zijn we naar de film Katyń gegaan, hier is wat ik erover vertelde in een mailtje naar mama en papa, ik plak het hier tussen want ik vind dat vies interessant:

Gisterenavond zijn we naar de film Katyń gegaan van Andrzej Wajda en in het Pools. In de Multikino in Warschau tonen ze hem met Engelse ondertitels, de enige plek in Polen. Het gaat over een massamoord door de Soviets op 22.000 Poolse officieren en intellectuelen in de lente van 1940. Allen werden een voor een met een schot in het achterhoofd omgebracht terwijl ze op de rand van het massagraf stonden, zodanig dat ze netjes op hun plaats vielen. Enorm gruwelijk. Het massagraf is in 1945 ontdekt in de bossen van Katyń in Rusland en tot dat Boris Jeltsin voor het
Jannie en KatrineJannie en KatrineJannie en Katrine

En dat meneertje rechts deed zo zijn best...
eerst toegaf met de woorden "Yes, we did it" werd er niet over gesproken door de autoriteiten. De mensen wisten er natuurlijk van maar op school werd er niet over gerept en in de media voerden de Soviets vele propaganda dat de Duitsers deze "gruwelijke misdaad" gepleegd hadden, waarvan de originele beelden te zien waren in de film. De huidige situatie is dus zo dat Rusland deze moorden toegeeft maar nog steeds, anno 2007, willen ze dit niet niet niet erkennen als genocide.
Je kon er veel over lezen in de media toen de film pas uitkwam en hij lokt dan ook een groot debat uit tussen Rusland en Polen. Ik geloof dat je er in België niets van hoort natuurlijk? Zou me verbazen. Hoe dan ook, ik steek zo ook nog veel op over de Poolse cultuur.

Maandag heb ik mijn tweede gitaarles gehad. En de juffrouw vind dat ik goed mijn best doe en dit dat, joehoew!

Dinsdag niet veel bijzonders.

Woensdag ben ik met de Zweedse meisjes - Jannie, Katrine en hun vriendin Ida die op bezoek was - en Lisa en Adam een stapje in de wereld gaan zetten. We zijn begonnen in de bar van het Marriott hotel, zowaar het sjiekste hotel in Warschau. Vandaarboven heb je een prachtig uitzicht over de stad maar je betaalt je pint dan ook navenant, 17Zł voor een 33'er terwijl een halve liter elders niet meer is dan 8! Daarna zijn we gaan dansen in een club tot 4 uur en dan hebben we een taxi naar huis genomen. Met de bus ben je toch wel met wachten en wandelen erbij een uur onderweg terwijl een taxi je voor 56Zł op tien minuten thuisbrengt.

Vandaag Poolse les en rustig aan doen want morgen ga ik op reis! Yippie!
Ohja, vandaag heb ik een dik boek gekocht want Caravaggio is uit: Pan Tadeusz van Adam Mickiewicz. Op de rechterpagina staat telkens de originele Poolse tekst en op de linkerpagina een Engelse vertaling. Dit boek is voor de Polen wat De Leeuw van Vlaanderen van Conscience voor de Vlamingen is. Misschien moet ik dat dan toch ook maar eens lezen.

Dikke zoen en tot zondag of maandag of een andere mooie dag.

Pieter

Advertisement



19th October 2007

ik zat daarnet in een wassalon met twee warschauwers, ze zeiden me dingetjes over de smyrnastraat en villanova (of dat een bar of een wijk was weet ik nu niet meer), en ze legden me intussen ook uit hoe ik de wasmachine moest bedienen
20th October 2007

Kijk er zooo naar uit om al die mensen in het echt te zien! 16 november... YEEEY!

Tot: 0.141s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 63; dbt: 0.0709s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb