Holland

Europe » Netherlands
May 14th 2010
Published: May 14th 2010

We kwamen rond de middag aan in Rotterdam. Oftewel eten ! Op het station vond Willeke een snack corner waar je ouwerwets kroketten en meer van die ongezonde dingen uit de muur kan “trekken”.
Hmmmm….een frikandel en een kroketje gegeten, het smaakt nog steeds errug lekkur hoor. We hebben beide gedeeld. Van te voren hadden we afgesproken dat we een boel lekkers zouden delen om te voorkomen dat we al te veel kilo’s zouden aankomen…en het is gelukt !
Met de trein gingen we naar Hoek van Holland waar we een paar dagen bij John en Caroline zijn geweest. Het was voor Hubert wennen om bij vreemde mensen in huis te zijn/slapen. Maar iedereen was erg relaxed en hij was er snel aan gewend. Iedereen, ook de kinderen deden erg hun best om engels te praten.
We zijn een dag op pad geweest met zijn vieren. Naar het noorden van Nederland, de Zaanse Schans. Het was behoorlijk fris en in de Zaanse Schans is alles buiten maar we heben ons prima vermaakt. Bij de Kaasboerderij kon je kaas proeven. Ooit van pesto kaas gehoord ? Vies kleurtje groen maar wel lekker. Natuurlijk hebben we er zo veel mogelijk geproefd haha…. En uiteraard moesten we een molen van binnen bekijken. Hubert heeft zijn ogen uitgekeken. Het werd tijd voor koffie met een puntje.
In Alkmaar hebben we nog meer kaas geproefd, met een wijntje erbij. En wat kaasjes gekocht om mee terug naar Costa Rica te nemen. Alkmaar is een hele leuke stad, knus en veel kleinere winkeltjes. We zijn langs de bollenvelden terug gereden, heel gaaf om te zien en hebben lekker Thais gegeten in Den Haag.
Hubert heeft in Hoek van Holland wat nederlands geleerd: pas op drempel ! Er waren er nogal wat in de Hoek…..niet normaal.
We zijn een middag naar Den Haag geweest. Willeke had een afspraak om haar massage bij te spijkeren. Dat ging allemaal prima en daarna zijn we nog even wezen winkelen. Hubert had dringend een warme jas nodig.
Vervolgens gingen we op bezoek bij Anny en Jan in Gilze. We waren blij dat we kleine koffers bij ons hadden zodat we niet zo hoefden te sjouwen. Alhoewel ze steeds zwaarder werden naarmate de reis vorderde, hmmm.
Het was super om Anny en Jan weer te zien. Het is een spelletjes familie en dus moesten we eraan geloven. Ze zijn nogal fanatiek ook nog, we hebben erg gelachen met zijn allen. Willeke had Hubert al verteld dat we bij Anny andijvie stampot met een bal gehakt gingen eten. Hij kent de hutspot en zuurkool stampot al wel vanuit Costa Rica maar andijvie hebben we daar niet. Nou we hebben zitten smullen.
We hebben overal ook lekker gewandeld, even de benen strekken na het eten s’avonds.
Op een middag zijn we naar Oosterhout gegaan om Anny’s tweelingzus Stien op te zoeken. Was ook erg gezellig. We zijn eerst wezen winkelen en hebben heerlijk buiten op een terras gelunched, met de oudste twee dochters van Anny en Jan en hun vriendjes.
Tijd om naar Mook te gaan om paps te zien. Hier sliepen we in een hotel, vlakbij en maar 1 halte met de bus. Na ons omgekleed en opgefrist te hebben gingen we naar paps. Het was fijn om elkaar weer te zien en te kunnen omhelzen. En pap en Hubert hebben kennis gemaakt met elkaar. Er is wederzijds respect en dat is erg waardevol. Met zijn 3en gingen we lekker uit eten. Het was aspergetijd en we hebben heerlijk verse witte asperges gegeten. Ja, ik zeg witte want Hubert heeft voornamelijk de groene gegeten. Er is een verschil, dat wel.
De volgende dag was pa zijn verjaardag. We waren bij hem om een uur of tien en na koffie met limburgse vlaai zijn we wezen toeren met de auto.
In de middag kwam Willeke’s broer met zijn gezin en zijn we met zijn allen weer lekker uit eten geweest. Het lijkt wel of we alleen maar eten in Nederland maar dat is niet zo hoor. Er word veel gezeten, koffie gedronken en gekletst, dat wel.
We hebben heerlijk geslapen in het hotel en de volgende ochtend zijn we pa nog weer even gedag wezen zeggen. Hij was erg blij met de stropdassen die Hubert voor hem had gekocht in de USA.
De volgende en tevens laatste stop in Nederland was Houten, vlakbij Utrecht. Gerry en Johan, zo stoer, hebben de marathon van London gelopen, de dag dat pa jarig was. Ze kwamen terug de avond dat wij in Utrecht waren. We hebben heerlijk rondgewandeld en gewinkeld in Utrecht. Maar de trein naar Houten ging niet ! We zouden er twee uur over doen ipv 5 minuten en dat zagen we niet zo zitten. Na een voicemail achtergelaten te hebben voor Gerry en Johan hebben we een hotel gezocht.
Het Apollo hotel in Utrecht bleek achteraf vreemd in elkaar te zitten. We werden verwezen naar de lift waar we op nummer 5 moesten drukken. Zo gezegd zo gedaan. De volgende ochtend, keken we naar buiten en zagen we dat we op de begane grond zaten….huh ? De gang leek ook veel meer bochten te bevatten dan de avond ervoor. De lift wilde niet komen en het duurde even voordat we weer bij de receptie waren. We hoefden alleen maar een trap op te lopen…..
De trein reed gelukkig weer en zo kwamen we dan toch bij Gerry en Johan en kids aan. Ook hier was het weerzien super. We zijn naar Wijk bij Duurstede gegaan en hebben lekker rondgebanjerd. Het was heerlijk weer en we hebben buiten op een terras onze lunch verorberd. Onderweg zagen we een ooievaarsnest, echt geweldig om te zien. Het was nog steeds warm en we hebben heerlijk zitten keuvelen bij Gerry in de tuin, lekkere hapjes erbij en genieten maar. Het was natuurlijk veel te kort, we hebben elkaar maar 1 dag gezien, maar we hebben er enorm van genoten.
Met de TGV zijn we de volgende dag naar Parijs teruggekeerd. In Brussel moesten we overstappen, slechts 5 minuten de tijd. We zaten van ons wijntje te genieten in onze nieuwe coupe toen de conducteurs langs kwamen. Dit is niet de goede trein hoor, deze gaat naar Parijs Gare du Nord en niet naar de luchthaven…..oeps! Gelukkig konden we wel blijven zitten en met een taxi zijn we bij ons hotel aangekomen. Ook hier hebben we weer lekker buiten kunnen eten. En de volgende dag konden we in het vliegtuig stappen. Het was fijn om al die vliegtuigen weer in de lucht te zien en dat het vliegverkeer weer enigszins normaal was.
Lieve vrienden en familie in Nederland. Heel hartelijk bedankt voor al jullie goede zorgen. Hubert (en Willeke ook natuurlijk) heeft erg genoten van de Nederlandse gastvrijheid en van het land zelf. Hij vond alles lekker, van frikandel tot hema worst, andijviestampot en limburgse vlaai. Bovenal vond hij dat er zoveel werd gelachen overal. Het was een hele leuke ervaring om jullie op deze manier mee te maken en weer eens met andere ogen te zien.
Nogmaals bedankt en tot de volgende keer !
Hasta luego,
Hubert en Willeke

As said above, I want to thank all of you for accepting me and making me feel comfortable on this trip. I think each of you are soooo cool! I was pleasantly surprised to see your great sense of humor and the care you show for each other. I still laugh at some of the memories. Take care, all of you, Hubert

**********************************

We arrived in Rotterdam around noon. Time for food !

At the train station Willeke found a snack corner where you can get your “kroketten” en “frikandellen” out of an automatic dispencer on the wall. You put enough money in there, and pull a handle to open the small “box” with a window so you can choose what specific kroket you want.
Hmmmm they still taste very good. We shared a kroket and a frikandel. Before we left Costa Rica we decided to share food in order to NOT gain a lot of wait….and we managed just that !
We took a train to Hoek van Holland where we stayed with John and Caroline. It was a little awkward for Hubert at first to stay/be in other peoples homes, but everybody was very relaxed and he adjusted real quick. Everybody, including the kids did their best to speak English.
One day the four of us went out to the northern part of Holland, the Zaanse Schans. It was very chilly and everything is outside but we had a good time. At the cheese factory we tasted cheese. Ever heard of pesto cheese ? It’s terrible green looking but very tasteful. Off course we tasted as many as possible haha…. Also we had to go inside a wind mill. This was all new for Hubert.
Time for coffee and apple pie.
In Alkmaar, another town, we tasted more cheese, accompanied with a nice wine. We bought some small cheeses to take home to Costa Rica. Alkmaar is a great town, cozy and with a lot of small shops. The road took us back along the tulip and hyacint fields, very pretty. We had a good Thai meal in Den Haag, close to Hoek van Holland.
Hubert learned some dutch : Let op , drempel ! Watch out speed bump ! There where so many of them there, not normal.
Another afternoon we went to Den Haag. Willeke had an appointment to renew her massage license. That went very well and after that we went shopping. Hubert was in need of a warm coat.
Our next visit was with Anny and Jan in Gilze. We were glad that we only brought our small suitcases, although they got heavier as our trip continued…
It was great to see Anny and Jan again. They are a “game-family” which means that almost every day they play a board game or dice game or whatever else they can invent themselves. So we had to play too….. Which was great fun, also because they are very fanatic while playing. Willeke already informed Hubert that at Anny’s we were going to eat andijvie stampot with a meat ball. Typical Dutch food and very yammie.
We walked a lot everywhere, it’s nice to stretch your legs after a nice warm meal in the evening.
One afternoon we went to Oosterhout to visit Anny’s twin sister Stien. That was fun too. But first we went shopping and had lunch outside on a terrace, together with the two daughters and their boyfriends.
Time to go to Mook to see Willeke’s dad. We slept in a hotel this time, close by, just one stop with the bus. After shower and change we went to see dad. It was very good to see each other again and to hug each other. So Hubert and dad met. There is mutual respect which is a good thing. The three of us went out to dinner. It was asparagus season, so we all had those. The white ones are more common to eat in Holland.
Dad’s birthday was the next day. We were there around 10 and after coffee with limburgse vlaai we went for a ride in the car. In the afternoon Willeke’s brother and his family arrived and we all went out for dinner. It seems like we only eat in Holland but that’s not so. People like to sit down, drink coffee and talk.
We slept good in the hotel and we went to say goodbye to dad. He was very pleased with the neck ties Hubert bought for him in the USA.
Next and last stop in Holland was Houten, close to Utrecht. Gerry and Johan, so cool, run the marathon in London on dad’s birthday. They came back the night we were in Utrecht. We walked around and did some shopping in Utrecht.
Then we discovered that the direct train was out of commission and it would take us 2 hours instead of the normal 5 minutes and we found that a bit much. After we left a voicemail for Gerry and Johan we went looking for a hotel.
The Apollo hotel in Utrecht appeared to be put together in a strange way. We were told to press number 5 in the elevator, so we did. The next morning when we looked outside we saw that we were on ground level …. Huh ? The hallway had more curves than the night before too. The elevator didn’t arrive and it took us some time to end up at the reception again. All we had to do is walk up one flight of stairs.
The train was going again and after all we arrived at Gerry, Johan and kids. It was very good to see each other again. We went to Wijk bij Duurstede and had fun walking around. The weather was great and we had lunch outside on a terrace again. On our way over there we noticed a stork nest, really amazing.
It was still nice and warm in the garden when we got home, so we sat down, had some food and drinks and enjoyed ourselves. The visit was too short, but we did enjoy it very much.
The TGV took us back to Paris the next day. In Brussels we had to change trains with only 5 minutes time left. We were sipping our wine in our new compartment when the train managers came by. You are in the wrong train, this one goes to Paris Gare du Nord and not to the airport….oeps ! Fortunately we could stay in our seats and a taxi took us to our hotel. It was so nice and warm here, that we had our dinner outside again.
The following day we got on the plane. It was really good to see all the planes in the air again and that air traffic was kind of back to normal.

Dear friends and family in Holland. Thank you very much for taking so good care of us. Hubert (and Willeke as well) enjoyed the Dutch hospitality and the country itself. He liked everything, from frikandel to Hema worst, andijvie stampot and limburgse vlaai. And thought everybody was having so much fun everywhere.
Thanks again and until next time,
Hasta luego,
Hubert and Willeke

Tot: 0.054s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0272s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb