Startskuddet går!


Advertisement
Netherlands' flag
Europe » Netherlands » North Holland » Amsterdam
April 13th 2008
Published: April 13th 2008
Edit Blog Post

Hei!

I dag har det ikke skjedd stort. Har brukt hele dagen på å reise, fra jeg tok taxi klokka 07.00 til toget tøffet inn på stasjonen klokka 22.35. Alt har gått helt knirkefritt, og jeg har ikke blitt kastet av toget en eneste gang. I Hirtshals var togstasjonen enkelt og greit bare en skinne. På en infoplakat var det et kart som viste til et sted inne i ”byen” som solgte togbilletter. På 5 minutter hadde jeg saumfart hele den såkalte ”byen” 3 ganger, og hadde ikke funnet noe billettsalg. Jeg gikk til turistinformasjonen, og spurte høflig på engelsk om togbilletter, og dama i skranken kunne fortelle at det ikke fantes noe billettsalg i Hirtshals. Billetter skulle kjøpes på toget. Jeg hadde bestemt meg for å snakke engelsk til alle dansker som kan engelsk, fordi det ville vært håpløst å prøve å forstå grøtmålet deres uansett. Etter besøket hos turistinfo, var det en time til neste tog. Derfor tok jeg inn på et lite vannhull i ”hovedgata” og kjøpte meg en halvliter Tuborg til lunsj.

Så var det tog, tog, og atter tog, helt til jeg endelig ankom Hamburg. Hamburg ser veldig fint ut når du ankommer med tog om kvelden, men ikke la deg lure, det blir lyst i Hamburg også. Og da kryper det fram både det ene og det andre. Det første som skjedde da jeg kom ut av sentralbanestasjonen i Hamburg, var at en hyggelig fyr (tyrker antar jeg) tilbudte meg marihuana. Jeg takket høflig nei, av den enkle grunn at jeg ikke hadde euro på meg. Hadde jeg hatt kontanter ville jeg selvfølgelig godtatt tilbudet og blitt med han hjem til hans familie på 10 og røykt gress til ansiktet ble grønt. Neida mamma, ta det med ro. Det var bare en liten spøk fra din kjære sønn.

I skrivende stund sitter jeg i leiligheten til Aru og hans kompis, og koser meg med såkalt ”German quality football” som de så fint kaller det.

For de som da har litt for lite mellom ørene til å fatte dette, skal jeg nå forklare det enkelt og greit. Jeg skrev dette i leiligheten til Aru i Hamburg, den kvelden jeg ankom. Når dette publiseres i bloggen, er jeg mest sannsynlig i Amsterdam. Jeg skrev altså dette innlegget dagen før jeg la det ut på nettet. Er du med nå mamma? Godt.

Da sier jeg god natt, og ha det bra. Neste stopp: Amsterdam.



Advertisement



Tot: 0.118s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0431s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb