Ver weg van Europa


Advertisement
Europe » Montenegro » Niksic » Vilusi
May 14th 2005
Published: May 28th 2005
Edit Blog Post

Vanuit Trebinje begon ik mijn tocht met eerst ongeveer 20 kilometer langs de mooie Trebinsnjica rivier die, voordat haar loop naar het noordelijk gelegen Bileca-meer gaat, eerst in oostelijke richting stroomt. De verschillende heuvels zorgen er voor dat de rivier door het mooie groene dal kronkelt. Ik word middels een brug naar de overkant van de rivier geleid. Vanaf de brug heb ik een geweldig uitzicht. Naar het Noorden toe zie ik een diepe smalle rivierbedding terwijl naar het zuiden toe een ondiep ongecontroleerde loop zichtbaar is. Ik passeer even later een oude spoortunnel en een nog in tact zijnde spoorbrug. Vroeger liep hier een trein. De loop van het spoor is nog op vele plaatsen waar te nemen. Voordat de heuvels bergen worden buigt de rivier linksaf. Ik begin aan de 11 km lange klim die me vanaf 300 meter hoogte over de 1122 mtr. hoge Veliki Llijino Brdo berg moet brengen. Ruim 800 hoogte meters dus, met soms een stijgingspercentage van meer dan 11% . Halverwege kijk ik achterom naar beneden en heb ik een prachtig uitzicht op de loop van de Trebinsnjica rivier. Onderweg deel ik de weg met loslopende geiten, schapen en koeien en steekt er nog een mooie groene ongeveer 40 centimeter lange hagedis over. Jammer, deze is te snel voor mijn fototoestel. Later op de weg terug, ligt er nog een zojuist aangereden slang te spartelen op het warme asfalt. Het ongeveer 80 centimeter lange beestje ontsnapt niet aan mijn lens. Boven op de berg is de grensovergang. Zoals zo vaak bij landsgrenzen vormt ook hier de natuur, in dit geval de Veliki Llijino berg, de grens. Een klein eindje na de grensovergang ben ik over de top en begint de afdaling over een kleine 15 kilometer tot 700 mtr boven de zeespiegel. Onderweg kom ik door Vilusi, een dorp met een mooie kapel, een tankstation en een paar huizen. De dorpjes zijn zeer klein, maar erg mooi. Voor mijn gevoel is het zo ongeveer het einde van de wereld. Ik rijd door naar Donji Brocanac Grahovski. Daar heeft niemand last van zijn buren. Ze leven er zo te zien als kluizenaars. Geen verbinding met de buitenwereld. Op het begraafplaatsje bij de monastery (kerkje) staan vele malen meer kruizen dan ik huizen in het plaatsje aantref. Er heerst rust, kalmte, stilte en Europa is hier ver weg.


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement



16th May 2005

Fiets
Al weer zo'n eind gefietst dus! Leuk die site! - Martijn
1st September 2005

Goed idee
Hoi Wim, Mijn zoon kwam jouw site tegen en informeerde mij. Ik heb vluchtig wat belevenissen gelezen. Leuk op deze wijze het thuisfront opo de hoogte te houden. Zelf maak ik een dagboek, dat ik naar huis stuur en in een "uitgeklede" versie naar collega's en kennissen. Groet, Paul

Tot: 0.093s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0653s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb