Fietstocht naar Bileca


Advertisement
Bosnia and Herzegovina's flag
Europe » Bosnia & Herzegovina » South » Bileca
January 22nd 2005
Published: January 22nd 2005
Edit Blog Post

De eerste vrije zaterdag werd tevens mijn eerste fietsdag. Ik heb een tocht van ongeveer 80 km uitgestippeld. Vanuit Trebinje ben ik vertrokken om het Bilecko Jezero (meer) te gaan bekijken. Het meer ligt ten Noorden van Trebinje.

Als je na een kilometer of acht fietsen achterom kijkt heb je een heel erg mooi uitzicht over Trebinje. Vervolgens kom ik door een paar erg kleine plaatsjes, Jasen en Mosko. Van hieruit zie ik de winterse aanblik met sneeuw op de bergtoppen in Servië-Montenegro. Daarna volgt een traject dan behoorlijk heuvelachtig is. Na ongeveer 23 kilometer krijg ik zicht op het meer. De zon schijnt op het water en dat geeft een prachtig mooie aanblik. Op de noordelijke punt van het meer ligt een klein dorpje genaamd Cepelica. Eigenlijk is het niet meer dan een nederzetting. Het meer heeft een omtrek van ongeveer 20 kilometer. Als je de weg om het meer volgt kom je in Bileca. Het Oosten van het meer vormt de grens met Servië-Montenegro.

Onderweg kom ik verschillende mensen tegen die hout aan het sprokkelen zijn om hun huizen mee te verwarmen. De geur van brandend hout is te bespeuren in elk dorp waar ik doorheen fiets. Verder zijn loslopende koeien, zwerfhonden, kuddes schapen met en zonder herder, berggeiten en enkele kadavers andere “bezienswaardigheden” onderweg. In de lente of de zomer, als de natuur zomers is aangekleed, zal ik deze tocht zeker nog een keer maken.

Advertisement



Tot: 0.122s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0905s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb