Siena - aitoa meininkiä!

Europe » Italy » Tuscany » Siena
July 1st 2008
Published: July 4th 2008

Istrice-kaupunginosan laulajiaIstrice-kaupunginosan laulajiaIstrice-kaupunginosan laulajia

Piazza del Campolla saapuessaan.

Sienassa mieli lepää, jopa festareiden keskellä!

Kun astuimme Toscanan maaperälle ilmastoidusta junasta juuri keskipäivän tienoilla oli Bergamossa kokemamme kuumuus naurettavaa.. Olo oli kuin rätillä hanan alla. Sienan rautatieasema ei ole lähelläkää keskustaa vaan joku 3km sielt, mutta samalla todella lähellä hostelliamme.. Välissä oli kuitenkin yksi maailman kuuluista "toscanalaisista kukkuloista", joten kävely ei helteellä tullut kuuloonkaan. (kts. Video kukkulasta ja paikallisist pääskytansseista..) harhailimme aseman vieressä olevassa ostoskeskuksessa rinkkoinemme ja juuri kun luulimme lähtevämme keskustaan bussilla aseman edestä saimmekin tietää sen olevan tulossa keskustasta.... Nooh takas ostariin ja sen kellariin, josta lähtee bussit keskustan suuntaan. Puuh. Löysimme hostellimme vaivattomasti sillä se oli hyvin lähellä Porta Camolliaa, vanhan Sienan historiallista pohjoisporttia. Hostellimme oli nimeltä Guest House Camollia ja siellä ei ollut pysyvää vastaanottoa ja vain kolme huonetta, joista me saimme ainoan jossa on oikea näköala!! Camollian alueella oli kaikki palvelut, paitti netti, lähellä. Ensimmäinen asia mikä pisti silmään kunhan lähdimme kävelemään kaupungille olivat kaikkialla roikkuvat liput. Palio di Siena on lyhyesti sanottuna hevoskilpailu kaupungin herruudesta ja kilpailevat hevoset (ei ratsastajat) edustavat eri kaupunginosia. Voittajat saavat mainetta ja kunniaa. Kun tällaiseen tapahtumaan valmistaudutaan, jossa palkintona on erityisesti toisten kaupunginosien nokitus ja ylemmyyden tunne heitä kohtaan, niin myös valmistautumisessa ollaan muita äänekkäämpiä lauluin ja kannustushuudoin ja kulkuein.
Palio di Siena osallistujaa valmistellaan kisaan...Palio di Siena osallistujaa valmistellaan kisaan...Palio di Siena osallistujaa valmistellaan kisaan...

ja kyse on siis hevosesta, jos sen saa kuvasta selvaa..

Palio di Sienan esivalmistelut..

Ensimmäinen suuri tunne minulle Sienassa tulivat heti ensimmäisenä iltana, kun kävelimme Porta Camollialta kohti keskustaa... Istricen kaupunginosasta, eli meidän kaupunginosamme, alkoivat sinne kokoontuneet pikkuhiljaa valua kohti keskustaa ja kun he huomasivat yhtaikaisen aaltonsa alkoivat uhmakkaat voitonlaulut raikaa! Olo oli niin uskomaton, kun takaa tulee kymmeniä ihmisiä iloista marssia laulaen niin kovaa kun keuhkoista lähtee! Kaupunkilaiset olivat tärkeileviä, mutta jatkuvasti iloisia ja törttöileviä kun Palio läheni.. Tiistai iltana jokainen(?) kaupunginosa piti suuret illalliset omilleen juhlistaaksensa Palioo. Lähes kaikki ravintolatkin olivat täynnä ja jouduimmekin kokemaan uskomatonta vääryyttä löytäessämme kohtuuhintaisen ravintolan jossa oli tilaa... Siihen oli syynsä. Blah.

Siena tuo 1300-luvun taiteen ja kukoistuksen kehto

Wau. Vanha kaupunki on ränsistynyttä, mutta myös kovassa ja jatkuvassa käytössä ja todella autenttista (koska se on..). Kadut ovat kapeita ja rinteet jyrkkiä ja niit on paljon. Talot on suht korkeita ja idyllisiä ja katujen yli menee aika usein Sienalle tyypillisiä "siltoja", jotka yhdistävät taloja kadun toisella puolella oleviin. Nähtävyydet ovat joko uskonnollisia tai muutoin yhteiskunnallisia luonteeltaan. Parhaimmistoon kuuluvat tietenkin Sienan Duomo, jota on kehuttu yhdeksi maailman kauneimmista.. Eikä suotta. Piazza del Campolla, jolla Palio siis ratsastetaan, sijaitsee Palazzo Publico ja sen torni Torre del Mangia... Kummassakaan emme käyneet naurettavien sisäänpääsymaksujen takia. Duomon yhteydessä on itseasiassa neljä nähtävyyttä, joihin saa yhteislipun kympillä.. Kirpasee, mutta on sen arvonen. Parasta kuitekin kaikista niistä oli Duomon museon yläkerrasta kun pääsi kiipeämään vanhalle Duomo Nuovon siiven kaarelle, joka jäi joskus pahasti kesken. Yhdet kapeat, ahtaat ja keskiaikaiset kiviportaat kun eivät riittäneet niin sieltäpä nousi vielä toiset entistäkin ahtaammat!! Korkeuden voitte itse ihmetellä kuvista, mutta korkeanpaikan kammoni oli aiheuttaa paniikin.. Jessus sentään! Näköala oli tietty huimaava! Sienan suurin nähtävyys kaikissa mittapuissa on kuitenkin kaupunki itse. Vanhat ja ränsistyneet keskiaikaiset talot luovat mahtavan idyllin jollaista ei voi kokea muualla.

Internet - vapaus virtuaali maailmassa harhaa

Sitä kun kuvittelisi, että nettiin pääsee mistä vain ja helposti... Niin sitähän kuvittelee väärin. Hostellissamme ei ollut nettiyhteyttä, eikä siinä mitään.. Se oli tiedossa ja ajattelin hoitaa asian nettipisteessä/kahvilassa. Sienassa tuli käveltyä paljon ja aina oli jotenkin huono aika pysähtyä netissä käymään ja kun lopulta vartavasten kävelimme pitkän ylämäen nettipisteelle, emme päässeetkään nettiin. Otin näes tavaksi jättää tärkeät paperit turvalliseen hostelliimme ja näihin kuului passi. Anti-terrorismilaki 01.07.2005 asetti, että nettikahviloista yms. nettiin menevät pitää esittää henkkarit jotka sitten skannataan tietokantaan ja asiakkaan käynnit rekisteröidään. Periaatteessa tällä tavalla voitaisiin pitää kirjaa pikkutarkasti kaikesta nettitoiminnasta. Loistavaa... En sitten mennyt/päässyt Sienasta nettiin. Gaah.

Firenzest voi kirjotella, mutta olis paljon muutakin tekemist...

Toscana-maisemaaToscana-maisemaa
Toscana-maisemaa

Otettuna Museo del Duomon yhteydessa olevan keskeneraisen kaaren paalta.

4th July 2008

Wauu!
Tahtoo kokea myös tuollaisia maisemia ja tunnelmia, mutta paitsi että jne... en kestä kuumuutta.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0249s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb