Woensdag 28/8/2019 - Blarney Castle, Cork en de Jameson Distillery in Midleton

August 28th 2019
Published: August 28th 2019

Blarney CastleBlarney CastleBlarney Castle

in park alla plantentuin Meise
Woensdag 28/8/2019 – Om 8.30 staat er een grote bus voor 50 personen klaar voor ons groepje van 16. Geen discussie dus van 'ik wil aan 't raam zitten'. Plaats zat !

Eerste stop Blarney Castle, een middeleeuwse versterkte woontoren in een 60 acres groot park. Alla plantentuin van Meise.

De eerste bouw van het kasteel gaat terug tot 1210. Vooral bekend om zijn 'Kissing the Blarney Stone' om diplomatieke eloquentie te verwerven.

Vereist wel een klim tot helemaal boven op de toren, om na een lange wachtrij, in acrobatische ruglig, gedeeltelijk door het hoogste middeleeuwse schijtgat van de woontoren, een steen in de buitenmuur te kussen. Nou moe ! Ik bekijk het wel van beneden.

Tweede stop Cork. Al eens culturele hoofdstad van Europa. Maar dat was Mons ook al eens.

Wel met een prachtige middeleeuwse overdekte 'Englisch Market'. Enig. Ook overal pubs en straatmuzikanten op bijna elke hoek van de straat. Ieren houden blijkbaar veel van muziek.

Derde stop een imposante Whiskey stokerij in Midleton. De Jameson Distillery, met geleide tour door het historische enorme industriecomplex met gebouwen van 1794, zorgvuldig in oorspronkelijke staat gerestaureerd.

Ik
Blarney CastleBlarney CastleBlarney Castle

'Kissing Blarney Stone' in het middelste schijtgat
proefde en versta nu het verschil tussen Triple Blended, Double Blended en Single Blended, Ook tussen Ierse, Schotse en Amerikaanse Bourbon. Rara welke hier als de beste geldt. Vermoeiende dag toch. Wel volgens Ierse normen mooi weer.

op de omwallingsmuur.
Blarney Castle

in de stallingen aan een paardencaravan

ook overal bloemen

Cork

veel volk op straat.
Jameson Distillery in MidletonJameson Distillery in Midleton
Jameson Distillery in Midleton

Ingang van het historisch industrieel complex.
Jameson DistilleryJameson Distillery
Jameson Distillery

Distilleerketel als industrieel relict in de tuin.
Jameson Whiskey DistilleryJameson Whiskey Distillery
Jameson Whiskey Distillery

Waterrad als Groene energievoorziening in de 19e eeuw. Als het water in de rivier te laag stond moest een primitieve stoommachine het wel overnemen.
Jameson DistilleryJameson Distillery
Jameson Distillery

Promotiefimpje met NL ondertitels. Speciaal voor ons ?
Jameson Whiskey DistilleryJameson Whiskey Distillery
Jameson Whiskey Distillery

de proeverij kan beginnen !

30th August 2019

schone foto!
30th August 2019

Mooi!

Tot: 0.078s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 32; dbt: 0.05s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb